همکاران میتوانند از اینجا مشکلات و تنگناهای فعالیت های شیلاتی شخصی و منطقه ای خود را جهت اطلاع مسئولین مربوطه ارسال نمایند
کلیه فعالان شیلاتی از اینجا میتوانند تصاویر و ویدئو های جالب شیلاتی را ارسال کنند که به نام خودشان ثبت و در معرض تماشای همکاران گذاشته شود.
حضور شما در پایگاه اینترنتی ایران آکوا iranaqua.ir
از اینجا رایگان فعالیت های شیلاتی خود را به همکاران و علاقه مندان بیشتر معرفی کنید
کارشناسان و متخصصین محترم علوم شیلاتی از اینجا میتوانند نسبت به معرفی و ارتباط بیشتر با همکاران شیلاتی اقدام کنند
همکاران شیلاتی میتوانند از اینجا اخبار صنف شیلاتی خود را ارسال و منتشر کنند
ایران آکوا iranaqua.ir اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران
آیین نامه اجرایی ماده (28) قانون دریایی ایران مصوب 1396
هیأت وزیران در جلسه ۲۱ /۳ /۱۳۹۶ به پیشنهاد شماره ۰۲ /۱۰۰ /۳۷۶۷ مورخ ۴ /۲ /۱۳۹۵ وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده (۲۸) قانون دریایی ایران – مصوب ۱۳۴۳- و ماده (۲۲) اصلاحی قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۸-، آیین نامه اجرایی ماده (۲۸) قانون دریایی ایران را به شرح زیر تصویب كرد:
آیین نامه اجرایی ماده (28) قانون دریایی ایران مصوب 1396
ماده ۱ - در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به كار می روند: الف – شناور: هر نوع وسیله آب رو، دارای عرشه یا بدون عرشه، با كاربری های باری، مسافری، تفریحی، صیادی، خدماتی، فنی و سایر كاربری ها كه مصداق ماده (۱) قانون دریایی ایران نباشد و در آب های تحت حاكمیت و صلاحیت جمهوری اسلامی ایران تردد نماید از قبیل قایق، لنج، جت اسكی، جت بت و سایر وسایل مشابه. ب – قایق : شناور فاقد یا دارای رو سازه كه طول آن حداكثر تا (۱۲) متر است. پ – سازمان: سازمان بنادر و دریانوردی. ماده ۲ - هر شناوری كه مالكیت آن به شخص حقیقی ایرانی و یا شخص حقوقی كه سهام آن با نام بوده و حداقل پنجاه و یك درصد (۵۱ %) سرمایه واقعی آن متعلق به اتباع ایرانی باشد، مطابق مقررات این آیین نامه به ثبت می رسد. ماده ۳ - شناور در حال ساخت باید مطابق مقررات این آیین نامه موقتاً به ثبت برسد و سازمان برای آن گواهینامه ثبت موقت صادر می كند. تكالیف مربوط به ارایه اظهارنامه ثبت بر عهده كارخانه سازنده است. گواهینامه موقت ثبت، پس از آزمایش و تحویل شناور به مالك، باطل و مسترد خواهد شد. ماده ۴ - به منظور ثبت اطلاعات شناورهای موضوع این آیین نامه بر اساس مفاد گواهینامه ثبت شناور، دفتری به نام دفتر ثبت شناور در هر یك از ادارات كل سازمان در بنادر نگاهداری خواهد شد. الف – دفتر ثبت شناور مشتمل بر (۲۰۰) برگ است كه در آن (۱۰۰) فروند شناور به ثبت می رسد. ب – صفحات دفتر ثبت شناور به ترتیب شماره گذاری و برای هر دو صفحه یك شماره تعیین می شود. شماره مذكور، شماره رسمی شناور است و فقط به ثبت همان شناور اختصاص دارد. ماده ۵ - درخواست ثبت شناور توسط مالك شناور یا نماینده قانونی وی به سازمان تقدیم می شود و پس از ثبت رسید آن به متقاضی تسلیم می شود. ماده ۶ - مالك یا نماینده قانونی وی به همراه تقاضای ثبت شناور باید اسناد زیر را به سازمان تحویل دهد : الف – اظهارنامه ثبت قایق مطابق پیوست (۱) این آیین نامه كه تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است. ب – اصل و تصویر مصدق اسناد مالكیت شناور. پ – اصل و تصویر مصدق گواهی ساخت در مورد شناور نو. ت – گواهینامه های فنی و ایمنی مربوط از مؤسسات رده بندی برحسب نوع شناور. ث – موافقتنامه كتبی شركت سهامی شیلات ایران در مورد ثبت شناور ماهیگیری، موضوع قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران. تبصره – اسناد مالكیت شناور در خصوص شناورهای ساخت داخل كشور، اسناد خرید و یا قرارداد سفارش ساخت و در مورد شناورهای ساخت خارج از كشور، گواهی ثبت سفارش و اسناد خرید است. ماده ۷ - شناورهایی كه قبلاً در خارج به ثبت رسیده اند، در صورت احراز شرایط مقرر در این آیین نامه، ثبت آنها منوط به ارایه تصویر مصدق گواهی ثبت و ابطال ثبت خارجی است. ماده ۸ - در صورتی كه شناور شرایط ثبت را داشته باشد و درخواست و اسناد پیوست آن كامل باشد، سازمان اقدامات مربوط به بازرسی فنی و صدور گواهینامه های فنی و ایمنی را انجام می دهد. ماده ۹ - بازرسی از شناور و صدور گواهینامه های فنی و ایمنی قانونی را مؤسسات رده بندی، كه یك شخص حقوقی ایرانی یا غیرایرانی مورد تأیید سازمان است، به نیابت از طرف سازمان در چارچوب توافق منعقده انجام می دهد. ماده ۱۰ - سازمان پس از احراز سلامت و قابلیت دریانوردی شناور و بررسی اسناد و مدارك و تطبیق آن با اظهارنامه و دریافت حق الثبت، شناور را در دفتر ثبت شناورها، با درج مشخصات فنی و ابعادی شناور و نام مالك آن ثبت می كند و مندرجات آن را به امضای مالك و یا نماینده قانونی وی می رساند. تبصره – نمایندگان كنسولی ایران می توانند با كسب اجازه از سازمان، گواهینامه ثبت موقت جهت شناورهایی كه در ایران به ثبت خواهند رسید، صادر نمایند. ماده ۱۱ - سازمان پس از بازرسی شناور و احراز درج شماره رسمی ثبت در دو طرف سینه شناور، گواهینامه ثبت صادر می كند. تبصره – گواهینامه ثبت قایق مطابق پیوست (۲) و گواهینامه ثبت شناورهای كوچك مطابق پیوست (۳) و گواهینامه حداقل خدمه مورد نیاز شناور مطابق پیوست (۴) این آیین نامه كه تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است صادر خواهد شد. ماده ۱۲ - در گواهینامه ثبت، موارد زیر نوشته می شود: الف – شماره ثبت شناور. ب – كاربری و نوع استفاده از شناور. پ – نیروی محركه شناور. ت – ابعاد شناور. ث – سال ساخت و نام كارخانه سازنده. ج – جنس بدنه شناور. چ – ظرفیت خالص و ناخالص شناور. ح – مشخصات مالك و محل اقامت وی. خ – بندر محل ثبت شناور. د – محل صدور گواهینامه شناور. ذ – محدوده تردد شناور. ر – حداقل پرسنل مورد نیاز قایق. ز – حداكثر ظرفیت حمل مسافر برای قایق های مسافری و تفریحی. ژ – تاریخ انقضا و شماره سریال گواهینامه ثبت. ماده ۱۳ - گواهینامه ثبت فقط در یك نسخه اصلی صادر و به مالك تسلیم و تصویر آن در سوابق ثبتی شناور نگهداری می شود. تبصره – در صورتی كه گواهینامه ثبت شناور مفقود شود و یا از بین برود، مالك یا نماینده او بلافاصله باید گزارش مشروحی در این مورد تسلیم سازمان كرده و تقاضای صدور گواهینامه ثبت المثنی نماید. اگر سازمان دلایل از بین رفتن گواهینامه را موجه تشخیص دهد، با تقاضای صدور المثنای گواهینامه ثبت، پس از ارایه اقرارنامه و تعهدنامه توسط مالك یا نماینده قانونی وی موافقت می كند. ماده ۱۴ - شناورهایی كه بدون قصد انتفاع، صرفاً برای تفریح شخصی مورد استفاده قرار می گیرند، تابع مقررات این آیین نامه بوده و برای آنها گواهینامه ثبت شناور تفریحی شخصی صادر خواهد شد. تبصره – شناورهایی كه با كاربری تفریحی عمومی جهت ثبت معرفی می شوند، برای آنها گواهینامه ثبت شناور تفریحی عمومی صادر خواهد شد. ماده ۱۵ - گواهینامه های فنی و ایمنی صادر شده توسط مؤسسات رده بندی یك سال اعتبار دارد و پس از آن مالك یا نماینده قانونی وی باید نسبت به تمدید گواهینامه فنی و ایمنی اقدام نماید. ماده ۱۶ - گواهینامه های ثبت شناورهایی كه قبل از تصویب این آیین نامه صادر شده اند، ظرف دو سال پس از تاریخ ابلاغ این آیین نامه باید تجدید ثبت شوند. سازمان ظرف یك ماه پس از تصویب این آیین نامه، باید مقررات این ماده را با نشر آگهی به اطلاع مالكان یا نماینده قانونی آنان برساند و از آنان برای تجدید ثبت دعوت نماید. در صورت عدم مراجعه مالكان یا نماینده آنان جهت تجدید ثبت گواهینامه، سازمان می تواند پس از شش ماه از خاتمه مهلت مقرر نسبت به ابطال ثبت شناور اقدام نماید. ماده ۱۷ - حق الثبت و سایر حقوقی كه برای ثبت اسناد و مدارك شناور باید پرداخت شود، به شرح زیر است: الف – حق الثبت قایق و شناورهای كوچك تفریحی، با در نظر گرفتن مكان تردد و با تشخیص سازمان از یك میلیون (۰۰۰ /۰۰۰ /۰۰۰ /۱) ریال تا سه میلیون (۰۰۰ /۰۰۰ /۳) ریال ب – حق الثبت شناور تا (۱۰) تن ظرفیت ناخالص ثبت شده چهار میلیون (۰۰۰ /۰۰۰ /۴) ریال. پ – حق الثبت شناور تا (۳۰) تن ظرفیت ناخالص ثبت شده پنج میلیون (۰۰۰ /۰۰۰ /۵) ریال. ت – حق الثبت شناور تا (۵۰) تن ظرفیت ناخالص ثبت شده هفت میلیون (۰۰۰ /۰۰۰ /۷) ریال. ث – حق الثبت شناور بالای (۵۰) تن ظرفیت ناخالص ثبت شده ده میلیون (۰۰۰ /۰۰۰ /۱۰) ریال. تبصره ۱ – هزینه درج تغییرات، تجدید گواهینامه ثبت، صدور گواهینامه المثنی، گواهینامه مصدق و گواهینامه ابطال ثبت، پنجاه درصد (۵۰ %) هزینه حق الثبت است. تبصره ۲ – مبالغ مندرج در این ماده هر سه سال یكبار بر مبنای نرخ تورم اعلامی بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران به ازای هر سال افزایش می یابد. ماده ۱۸ شناور در صورتی می تواند در آبهای تحت حاكمیت و صلاحیت جمهوری اسلامی ایران تردد كند كه در سازمان به ثبت رسیده و گواهینامه ثبت اخذ كرده باشد. تبصره – ممانعت و اعمال قانون برای شناورهای فاقد هویت و خارج از حدود و اوقات مندرج در گواهینامه ثبت در بنادر آبهای تحت حاكمیت و صلاحیت جمهوری اسلامی ایران بر عهده گارد بنادر، دریابانی ناجا و نیروی دریایی (آجا /سپاه) حسب مقررات مربوط است. ماده ۱۹ - نقل و انتقال مالكیت و ترهین شناورهای موضوع این آیین نامه صرفاً از طریق دفاتر اسناد رسمی و با استعلام از سازمان صورت می گیرد. دفترخانه موظف است ظرف پنج روز پس از صدور سند، یك نسخه از سند تنظیمی را به انضمام تصویر شناسنامه و كارت ملی مالك (در مورد اشخاص حقوقی، اساسنامه و آخرین روزنامه رسمی) به انضمام فیش واریز هزینه درج تغییرات به سازمان ارسال نماید. این تغییرات در دفتر ثبت شناورها درج می گردد. ماده ۲۰ - در صورت تغییر قهری مالك شناور، ورثه و یا قائم مقام قانونی وی باید ظرف یك ماه پس از تاریخ تغییر مالكیت، مراتب را كتباً به سازمان اعلام نماید. سازمان پس از بررسی مستندات ارایه شده، شناور را به نام مالك جدید ثبت و گواهینامه ثبت به نام او صادر خواهد كرد. ماده ۲۱ - شناور تنها با داشتن گواهینامه ثبت و گواهینامه های فنی و ایمنی معتبر مجاز به دریانوردی خواهد بود. در صورتی كه شناور به هر علت قابلیت دریانوردی خود را از دست بدهد و یا در كشور دیگر به ثبت برسد، مالك یا نماینده قانونی او موظف است حداكثر ظرف دو ماه پس از تاریخ از كار افتادن و یا ثبت جدید، مراتب را كتباً به سازمان گزارش و گواهینامه ثبت را تسلیم نماید. ماده ۲۲ - پس از وقوع هر سانحه كه در نتیجه آن به شناور صدمه وارد گردد، مالك یا نماینده قانونی باید مراتب را به سازمان گزارش دهد. در صورتی كه سازمان تشخیص دهد شناور سالم نبوده و یا برای كاری كه اختصاص داده شده قابل استفاده نیست، گواهینامه ثبت آن را تا انجام تعمیر و بازرسی فنی و ایمنی مجدد، موقتاً نزد خود نگهداری خواهد كرد. ماده ۲۳ - سازمان پس از بازرسی شناور و اسناد و مدارك، در صورتی كه غرق شدن و یا از حیّز انتفاع خارج شدن شناور و یا ثبت آن در كشور دیگر را احراز نماید، نسبت به ابطال گواهینامه ثبت اقدام خواهد كرد. ماده ۲۴ - در صورتیكه مالك تصمیم به اوراق كردن شناور را داشته باشد باید تقاضای خود را به همراه گواهینامه ثبت به سازمان ارایه كند، در صورتی كه شناور متعلق حقوق اشخاص دیگر نباشد، سازمان ضمن رعایت مقررات زیست محیطی، رأساً اجازه اوراق شناور را صادر خواهد كرد. ماده ۲۵ - ابعاد و مشخصات فنی شناورها توسط مؤسسات رده بندی مجاز و بر اساس مقررات مربوط محاسبه و در گواهینامه های ثبت و فنی و ایمنی آن درج می شود. ماده ۲۶ - مالك قبل از هرگونه اقدام به تغییر ابعاد، موتور و سایر مشخصات فنی شناور موظف است مراتب را به سازمان اعلام نماید. پس از صدور مجوز توسط سازمان، تغییرات مورد نظر تحت نظر مؤسسه رده بندی، انجام و در گواهینامه ثبت درج می شود. ماده ۲۷ - در موارد زیر مالك حق بهره برداری از شناور را ندارد و سازمان می تواند تا رفع مشكل، از خروج شناور از بندر جلوگیری كند. الف – نداشتن گواهینامه ثبت یا مفقود شدن یا از بین رفتن یا مخدوش شدن آن. ب – اعلام نكردن اختلال در قابلیت بهره برداری از شناور. پ – ثبت شناور در كشور دیگر. ت – اعلام نكردن تغییر قهری مالك شناور. ماده ۲۸ - شناورهای نظامی و انتظامی و شناورهای با كاربری تفریحی یا ورزشی كه فاقد نیروی خود رانش هستند، مشمول این آیین نامه نیستند. ماده ۲۹ - احكام این آیین نامه ناظر بر شناورها و كشتی هایی است كه مشمول ماده (۱) قانون دریایی ایران نباشند. احكام این آیین نامه در مناطق آزاد تجاری – صنعتی نیز لازم الاجرا است. معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری |
IRANAQUA.ir |