اولین مرجع ارتباطی علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

اولین مرجع ارتباطی علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران شیلات آبزیان خوراک ماهی میگو تن کنسرو صید صیادی صیدگاه ماهیگیری دامپزشکی کلینیک متخصص رستوران خدمات کارشناس همکاران ماشین آلات گرمابی سردآبی زینتی صدف مروارید لارو کشتی لنج قایق دکتر مهندس اسکله موج شکن تالاب دریا دریاچه خزر استخدام کاریابی رودخانه بندر سد اسکله خاویار ماهیان خلیج فارس دریای عمان آبشارAqua Fisheries Aquaculture Fishing Feed Shrimp fish Veterinarian Professional services specialisy Hydrothermal Hot water Scroll Cold water Ornamental Oysters Pearls Larva Ship Boat Boats Tuna Port Caviar Dam Pond Dock careers Employment Engineer Caspian Oman sea Persian gulf

اولین مرجع ارتباطی علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران


بنادر صیادی و اسکله های شیلاتی استان هرمزگان

بنادر صیادی و اسکله های شیلاتی استان هرمزگان

استان هرمزگان، واقع در جنوب ایران و در کرانه‌های دریای عمان و خلیج فارس، دارای تعداد زیادی بندر صیادی است که نقش مهمی در اقتصاد محلی، فرهنگ و سنت‌های منطقه ایفا می‌کنند. این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود، مرکز مهمی برای صید ماهی و آبزیان در ایران است. بنادر صیادی استان هرمزگان به دلیل دسترسی به آب‌های غنی و متنوع، محلی برای کسب درآمد و اشتغال برای جوامع محلی فراهم می‌آورند.

برخی از مهم‌ترین بنادر صیادی استان هرمزگان عبارتند از:

بندر عباس: به عنوان مرکز استان هرمزگان، بندر عباس نه تنها یک بندر تجاری مهم است، بلکه بندری صیادی نیز به شمار می‌رود که صیادان محلی از آن برای صید و فروش ماهی استفاده می‌کنند.

بندر لنگه: این بندر یکی از مهم‌ترین مراکز صیادی در استان هرمزگان است که به دلیل نزدیکی به آب‌های غنی از آبزیان، محبوبیت زیادی دارد.

کنگان: بندر کنگان، واقع در شمال استان هرمزگان، یکی دیگر از بنادر صیادی است که صیادان از آن برای صید ماهی و آبزیان استفاده می‌کنند.

قشم: جزیره قشم، بزرگ‌ترین جزیره ایران، دارای چندین بندر صیادی است که محلی برای صید ماهی‌های مختلف و سایر آبزیان است.

میناب: بندر میناب نیز به دلیل دسترسی به مناطق غنی از آبزیان و نزدیکی به مراکز تجاری، اهمیت زیادی برای صیادان دارد.

اهمیت بنادر صیادی استان هرمزگان

تأمین غذا: این بنادر نقش مهمی در تأمین غذای سالم و تازه برای مردم منطقه و سایر نقاط کشور دارند.

اقتصاد محلی: صیادی و فعالیت‌های مرتبط با آن، منبع مهمی برای اشتغال و درآمد در منطقه هستند.

فرهنگ و سنت: بنادر صیادی نقش مهمی در حفظ و ارتقای فرهنگ و سنت‌های صیادی منطقه دارند.

چالش‌ها و راهکارها

مدیریت منابع: مدیریت پایدار منابع آبزیان و استفاده از تکنیک‌های صید مسئولانه برای جلوگیری از بیش‌صید و حفاظت از ذخایر آبزیان.

حفاظت از محیط زیست: کاهش آلودگی و تقویت تدابیر حفاظت از محیط زیست در محدوده بنادر و آب‌های اطراف.

توسعه زیرساخت‌ها: بهبود زیرساخت‌های بندری و خدمات حمایتی برای صیادان، از جمله امکانات نگهداری و فرآوری آبزیان.

با توجه به نقش حیاتی بنادر صیادی استان هرمزگان در اقتصاد محلی و فرهنگ منطقه، توسعه پایدار و مدیریت مؤثر منابع حیاتی است تا از این طریق بتوان به تعادل بین استفاده اقتصادی و حفاظت از محیط زیست دست یافت.

بسیاری از بنادر صیادی و اسکله های شیلاتی استان هرمزگان از جمله بنادر گوگسر و کوه مبارک جاسک، خور آزینی میناب، درگهان، لاوان قشم، بستانه، کنگ، چیروئیه، بندرلنگه، بندر صیادی بندرعباس، بندر باسعیدو، بندر حسینه، کنگ، چیروئیه و... تاکنون به بخش غیردولتی واگذار شده‌اند.

بندر صیادی و اسکله شیلاتی جوادالائمه

بندر صیادی و اسکله شیلاتی کلاهي

بندر صیادی و اسکله شیلاتی کوهستک

بندر صیادی و اسکله شیلاتی سيريک

بندر صیادی و اسکله شیلاتی گوکسر

اين بندر در 140 كيلومتري شرق جاسك ودر منتهي اليه شرقي استان هرمزگان واقع است . در سال 1364 جهاد سازندگي استان با بهره گيري از وضعيت فيزيكي ساحل اقدام به احداث دو بازوي موج شكن اصلي وفرعي نمود كه در يك دوره 10 ساله به دليل نفوذ ونشت قابل ملاحظه رسوبات كارايي بندر از دست رفته وحوضچه مملو از رسوبات گرديد و انجام مطالعات جهت ترميم بندر منجر به تغيير مكان بندر شد . منطقه طرح داراي صيد ساليانه 253 تن با 19 فروند لنج و 34 فروند قايق موجود بوده كه
تعداد 600 نفر صياد در آن مشغول بكارند.
برخي از مزايا و امتيازات احداث بندر صيادي گوگسر عبارتند از : تمركز جمعيت نسبتا زياد در پيرامون گوگسر لزوم ايجاد زمينه هاي اشتغال دريايي فراهم سازي مقدمات سرمايه گذاري در ايجاد صنايع دريايي جديد وجود ذخائر غني صيد اعم از صتعتي يا تجاري در منطقه گوگسر وتامين امنيت منطقه شرق جاسك.

بندر صیادی و اسکله شیلاتی جاسک

بندر صیادی و اسکله شیلاتی کوه مبارک

بندر صیادی و اسکله شیلاتی شهيد باهنر

بندر صیادی و اسکله شیلاتی بندرکنگ

بندر كنگ واقع بر كرانه شمالي خليج فارس يكي از شهرستانهاي بندر لنگه بوده ودر فاصله 6 كيلومتري شرق مركز اين شهرستان و فاصله 260 كيلومتري از مركز استان هرمزگان قرار دارد . گذشته از برخي تخصص هاي جنبي فعاليتهاي دريانوردي و صيادي مانند لنج سازي تعمير تور و ساخت قفس هاي ماهيگيري موسوم به گرگور و يا تعدادي كارگاههاي كوچك نظير بلوك زني دركنگ هيچگونه مركز صنعتي ويا امكانات فني وحرفه اي قابل توجه اي در بندر وجود ندارد و تعداد قابل توجهي لنج صفاري نيز در اين حوضچه مشغول هستند .
قابل ذكر است كه موج شكنهاي بندر بنا بر قدمت 35 ساله در حال تخريب مي باشند كه با همت شيلات موج شكن فرعي مشغول بازسازي و عمليات لايروبي حوضچه و احداث اسكله نيز اخيرا به اتمام رسيده است . براساس اطلاعات موجود 988 نفر صياد 99 فروند لنج و تعداد 29 قايق در بندر صيادي كنگ مشغول بكار مي باشد. ظرفيت متوسط صيد سالانه در كنگ 6974 تن است .

بندر صیادی و اسکله شیلاتی بستانه

روستاي بستانه در فاصله 22 كيلومتري ساحل جنوب غربي بندر لنگه در استان هرمزگان قراردارد.راه دسترسي روستا از طريق جاده ساحلي بندر لنگه به بندر چارك تامين ميگردد.موقعيت مناسب و مركزيت بستانه در ارتباط با موقعيت صيدگاههاي همجوار سبب گرديده است كه اين روستا از ظرفيت مناسبي براي امور شيلاتي وگسترش صنعت صيادي برخوردارباشد . اين بندر 421 صياد 14 فروند لنج و 120 فروند قايق صيادي در اختيار دارد . ميزان صيد ماهي سالانه آن متجاوز از 1897 تن ميباشد .

بندر صیادی و اسکله شیلاتی رمچاه

از سال 85 و در اجرای اصل 44 قانونی اساسی واگذاری بنادر به بخش خصوصی آغاز شد ه است

بندر صیادی و اسکله شیلاتی صلخ

روستاي صلخ در قسمت مركزي جنوب جزيره قشم واقع شده است . از ماهيگيران روستاي صلخ حدود 284 نفر به فعاليت صيد اشتغال دارند . درحال حاضر صيادان صلخ داراي 66 فروند شناور ميباشند كه از اين تعداد 23 فروند لنج و 43 فروند قايق موتوري مي باشد .
فقدان امكانات طبيعي جهت فعاليتهاي كشاورزي ودامداري توجه به امر صيادي را الزامي نموده است .
درآمد بيش از اندازه تجارت غير صيادي مردم را از شغل اصلي آنان كه صيادي بوده دور كرده وبيشتر اهالي جذب اين نوع فعاليت كاذب وغير قانوني شده اند كه باايجاد امكانات صيادي وپديد آوردن زمينه مناسب فعاليتهاي صيادي مي توان در رفع تنگناهاي فوق برنامه ريزي داشت. ميزان صيد 2010 تن در سال ميباشد .

بندر صیادی و اسکله شیلاتی درگهان

بندر صیادی و اسکله شیلاتی باسعيدو

روستاي باسعيدو در منتهي اليه ساحل شمال غربي جزيره قشم در استان هرمزگان واقع شده كه در محدوده مياني دو شهرستان بندر خمير ولنگه در طرف مقابل ساحل خليج فارس قرار ميگيرد. فاصله دريايي بندر باسعيدو تا بنادر لنگه خمير وبندر عباس بترتيب حدود 45 50 125 كيلومتر واز طريق جاده آسفالته ساحلي جزيره قشم تا بخش قشم حدود 125 كيلومتر است .
مقدار صيد بتوسط 16 لنج 69 قايق 360 صياد 303 تن مي باشد .

بندر صیادی و اسکله شیلاتی جزیره کيش

بندر صیادی و اسکله شیلاتی حسينه

بندر صیادی و اسکله شیلاتی چيرويه

بندر صیادی و اسکله شیلاتی پشت شهر بندرعباس 

شهر بندر عباس بعنوان مركز استان هرمزگان بوده واكثر نواحي شهر بصورت كوهستاني از جنوب تا شمال شهرستان امتداد ياقته است . بندر عباس به عنوان قطب اصلي صنايع كشتي سازي دريانوردي وصيد وصيادي از پتانسيل بالاي اشتغال زايي برخودار مي باشد كه دراين ميان فعاليت صيادي قديمي ترين فعاليت اقتصادي اهالي مي باشد.
بهر صورت به دليل آنكه ساحل اين شهرستان گذرگاه ماهياني است كه از سمت اقيانوس هند به طرف تنگه هرمز مي آيندواز طرفي به ساير ميدانهاي صيد غني نزديك مي باشد فعاليتهاي صيادي منطقه قابل توجه و از ديد كلان داراي مزيت نسبي مي باشد چنانچه بسياري بندرعباس را بعنوان مهمترين قطب صنعت شيلات كشور به شمار مي آورند. با توجه به موقعيت بندر گاه استفاده از امكاناتي نظير برق آب تلفن گاز و دسترسي به منابع تامين سوخت يخ وغيره به سهولت ممكن خواهد بود.
تعداد لنج ها در اين بندر 98 فروند وقايقها تعداد 130 فروند با استعداد صيد ساليانه 5500 تن در سال مي باشد. بر اساس مطالعات مكانيابي بندرگاه صيادي بندرعباس چهار گزينه مختلف بترتيب عبارتند از :
ساحل مجاور اسكله شهر منطقه روبروي بازار ماهي منطقه مجاور هتل هما ودر آخر ناحيه منتها اليه غربي شهر وقبل از بندر شهيد باهنراز منظر فني مورد بررسي قرار گرفتند كه پس از مباحث مختلف گزينه سوم پيشنهادي مشاور(ناحيه مجاور اسكله هتل هما ) مورد تصويب قرار گرفت.
شهر بندري بوشهر در منتهي اليه شمالي دماغه اي بنام جزيره بوشهر واقع گرديده است . اين شهر با طولي معادل 10 كيلومتر وعرض 3 كيلومتر در ساحل شمال شرقي خليج فارس واقع شده است. بهترين محل اجراي بندر صيادي زميني در مجاورت خور سلطاني با توجه به موقعيت خاص آن ودسترسي سريع وآسان به خليج فارس در نظرگرفته شد.
فعاليت اصلي بندر جمع آوري درجه بندي توزين وتوزيع صيد صورت گرفته توسط شناورهاي صيادي با ظرفيت صيد 30 تن به بالا در غرب خليج فارس است. يكي از فعاليتهاي جنبي بندر پهلو دهي به قايق هاي صيادي كوچك ( در حوضچه قايق هاي صيادي ) جهت تخليه صيد آنهاست . فعاليتهاي ديگر اين بندر توليد يخ مورد نياز شناورهاي صيادي وهدايت وسرويس دهي لازم به آنها جهت انجام بهتر كار صيد است. ميزان صيد 700 تن با 80 فروند قايق و 320 صياد مي باشد.
پيامدهاي مثبت احداث بندر صيادي بوشهر تمركز صيد صورت گرفته توسط شناورهاي صيادي وكنترل امور صيد وصيادي ومسائل زيست محيطي رعايت بهداشت وحفظ كيفيت محصول صيد شده است . همچنين نظر به ارزش افزوده بالا در كار صيد شيلاتي طبعا اين امر باعث ميگردد شناورهاي بزرگ صيادي از آنسوي جهان در مجاورت آبهاي ايران مشغول كار صيد باشند وذخائر خليج فارس را بصورت مدام صيد نمايند لذا احداث وتجهيز بندر صيادي بوشهر براي حمايت وتوسعه ناوگان صيادان كشور كه بتواند در جهت تشويق وگسترش صيد شيلاتي فعاليت نمايد ميتواند در اولويتهاي برنامه هاي توسعه ملي گنجانده شود.

بندر صیادی و اسکله شیلاتی خورآذيني

منطقه طرح كه خورآذيني ناميده مي شود واقع در بخش سيريك استان هرمزگان ودر فاصله اي حدودا 45 كيلومتري از شهر سيريك قراردارد . خورآذيني به طول تقريبي 3 كيلومتر واقع در سواحل درياي عمان بوده وبه لحاظ فيزيوگرافي در قسمت بالا دست خور به دو شاخه تقسيم مي گردد . اين خور از سمت شمال وشمال غربي به سيريك وميناب ودرنهايت بندرعباس و ازسمت جنوب وجنوب شرقي به بندر جاسك و منطقه بشاگرد محدود ميگردد .
اين منطقه از دير باز به عنوان يك پناهگاه امن جهت استفاده شناورها در مواقع اضطراري مورد استفاده قرار گرفته و با احداث سكو سايبان اطاقك امكانات بهداشتي آب آشاميدني جاده آسفالت و دكل مخابراتي شرايط مناسب تري جهت استفاده شناور هاي صيادي ايجاد شده است .
با توجه به امكانات و لزوم ساماندهي وضعيت فعلي بهره برداري كه سبب آسيب رساندن به شرايط زيست محيطي حساس منطقه شده است لزوم انجام مطالعات ساماندهي احساس گرديد كه هم اكنون مراحل نهايي طراحي توسط مشاور در حال انجام مي باشد .
تعداد ناوگان صيادي منطقه طرح در حال حاضر براي لنج هاي 70 الي 100 تني تعداد 5 فروند وبراي قايق هاي 1 الي 2.5 تني نيز 28 عدد مي باشد.
همچنين هم اكنون تعداد 84 نفر صياد در اين منطقه مشغول بكار بوده كه پيش بيني توسعه اين آمار وجود دارد .

بندر صیادی و اسکله شیلاتی سورگلم

بندر صیادی و اسکله شیلاتی جزیره هرمز

بندر صیادی و اسکله شیلاتی بندرخمير

بندر صیادی و اسکله شیلاتی بندرلنگه

بندر صیادی و اسکله شیلاتی جزیره لاوان

بندر صیادی و اسکله شیلاتی جزیره لارک

بندر صیادی و اسکله شیلاتی سوزا

بندر صیادی و اسکله شیلاتی جزیره ابوموسي

بندر صیادی و اسکله شیلاتی بستانو

بندر صیادی و اسکله شیلاتی تبن

بندر صیادی و اسکله شیلاتی زيارت

بندر صیادی و اسکله شیلاتی شيوء

بندر صیادی و اسکله شیلاتی مغدان

بندر صیادی و اسکله شیلاتی مقام

بندر صیادی و اسکله شیلاتی نخيلو

بندر صیادی و اسکله شیلاتی ميچائي

بندر صیادی و اسکله شیلاتی کرپان

بندر صیادی و اسکله شیلاتی تياب

بندر صیادی و اسکله شیلاتی کرتان

بندر صیادی و اسکله شیلاتی گروک

بندر صیادی و اسکله شیلاتی گهردو و کندال

بندر صیادی و اسکله شیلاتی بريزگ

بندر صیادی و اسکله شیلاتی کرگوشکي

بندر صیادی و اسکله شیلاتی گزي (گوان)

بندر صیادی و اسکله شیلاتی خورنمکي توجک

بندر صیادی و اسکله شیلاتی گتان پايين

بندر صیادی و اسکله شیلاتی گتان بالا

بندر صیادی و اسکله شیلاتی بونجي

بندر صیادی و اسکله شیلاتی آبکوهي(ساحل)

بندر صیادی و اسکله شیلاتی کليرک

بندر صیادی و اسکله شیلاتی بياهي

بندر صیادی و اسکله شیلاتی پيوشک

بندر صیادی و اسکله شیلاتی محمدآباد(نيلگون)

بندر صیادی و اسکله شیلاتی عبد

بندر صیادی و اسکله شیلاتی خورگشمي

بندر صیادی و اسکله شیلاتی گابريک

بندر صیادی و اسکله شیلاتی يک بني

بندر صیادی و اسکله شیلاتی بحل

بندر صیادی و اسکله شیلاتی مزاري(لافيک)

بندر صیادی و اسکله شیلاتی گاوبندي

بندر صیادی و اسکله شیلاتی نخل ناخدا

بندر صیادی و اسکله شیلاتی بندرعباس سورو

بندر صیادی و اسکله شیلاتی خونسرخ

بندر صیادی و اسکله شیلاتی بستانو

بندر صیادی و اسکله شیلاتی کندال

بندر صیادی و اسکله شیلاتی حميران

بندر صیادی و اسکله شیلاتی معلم

بندر صیادی و اسکله شیلاتی طاهونه

بندر صیادی و اسکله شیلاتی چارک

بندر صیادی و اسکله شیلاتی مغويه

بندر صیادی و اسکله شیلاتی گرزه

بندر صیادی و اسکله شیلاتی ديوان

بندر صیادی و اسکله شیلاتی ملو

بندر صیادی و اسکله شیلاتی شناس

بندر صیادی و اسکله شیلاتی شيبدراز

بندر صیادی و اسکله شیلاتی چاهوشرقي

بندر صیادی و اسکله شیلاتی دولاب

بندر صیادی و اسکله شیلاتی گوري

بندر صیادی و اسکله شیلاتی دوستکو

بندر صیادی و اسکله شیلاتی طبل

بندر صیادی و اسکله شیلاتی ونک

بندر صیادی و اسکله شیلاتی باغان

بندر صیادی و اسکله شیلاتی گنگان

بندر صیادی و اسکله شیلاتی زيارت و گروک

بندر صیادی و اسکله شیلاتی سفلين

بندر صیادی و اسکله شیلاتی کاني

بندر صیادی و اسکله شیلاتی تمگز

بندر صیادی و اسکله شیلاتی دوربيني

بندر صیادی و اسکله شیلاتی سوزا

بندر صیادی و اسکله شیلاتی مسن

بندر صیادی و اسکله شیلاتی ديرستان

بندر صیادی و اسکله شیلاتی جزیره هنگام

بندر صیادی و اسکله شیلاتی جزیره قشم

بندر صیادی و اسکله شیلاتی هلسر

بندر صیادی و اسکله شیلاتی لافت

بندر صیادی و اسکله شیلاتی کويي

بندر صیادی و اسکله شیلاتی گوران(کشتي سازي)

بندر صیادی و اسکله شیلاتی شنبيران 

منتظر مطالب و تصاویر بیشتر و متنوع تر باشید

اگر شما هم در خصوص موضوع این صفحه ، نظر و مطلب اصلاحی و یا تکمیلی دارید لطفا از طریق درگاه دیدگاه ذیل این صفحه یا ایمیل ایران آکوا info@iranaqua.ir و یا فرم تماس با ما برایمان ارسال فرمایید تا بنام خودتان در ادامه مطالب فوق درج گردد.

همچنین همکاران و علاقه مندان شیلاتی عزیز میتوانند تصاویر مرتبط با این صفحه را با ذکر نام و نام خانوادگی و تاریخ عکسبرداری به آدرس http://www.iranaqua.ir/fa/FormView/17 ارسال فرمایند تا بنام خودتان در این صفحه درج گردد.

درج آگهی در صفحات داخلی