موفقیت محققان کشور در تکثیر ماهی در استانهای خشک و کم آب

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۹۶ بازدید

18/4/1390

خبرگزاری مهر : رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران از پرورش گونه ای آبزی در استانهای خشک و کم آب در کشور خبر داد و گفت: در این پروژه تحقیقاتی با دستیابی به پروتکل تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا که مقاوم به آبهای لب شور و شرایط خشکسالی است، موفق به تکثیر آن در استان یزد شدیم.

دکتر عباسعلی مطلبی در گفتگو با خبرنگار مهر، به بیان ویژگیهای ماهی تیلاپیا پرداخت و افزود: این گونه در آبهای لب شور آسیای جنوب شرقی یافت می شوند. این گونه به سرعت تکثیر می شود و ظرف 4 ماه به وزن ایده آل می رسد.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران، از تکثیر ماهی تیلا پیا در بافق یزد خبر داد و اظهار داشت: این طرح در راستای مبارزه با شرایط خشکسالی و تنوع بخشی به گونه های آبزی اجرایی شد و طی آن اقدام به تکثیر گونه های مقاوم به خشکی و شوری آب در مناطق کم آب کردیم.

وی با اشاره به جزئیات این طرح یادآور شد: در این راستا اقدام به مطالعه تاثیر اقلیم و آب و هوا بر روی گونه های آبزیان شد که در نهایت ماهی تیلاپیا به عنوان گونه سازگار با اقلیم و شرایط خشکسالی و شوری ایران انتخاب شد.

مطلبی با بیان اینکه بچه ماهی این گونه از آسیای جنوب شرقی به ایران وارد کردیم، خاطر نشان کرد: این گونه به سرعت در آبها تکثیر می شوند و در صورت وارد کردن آن به اکوسیستم بومی کشور، آن را دچار اختلال می کند از این رو با انجام مطالعات ژنتیکی، تغذیه و روشهای تکثیر آن اقدام به پرورش تک جنسیتی تیلاپیا کردیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها جنس "نر" این گونه در اختیار پرورش دهندگان قرار می گیرد، خاطر نشان کرد: به این ترتیب می توان به صورت کنترل شده اقدام به پرورش این گونه در کشور می شود.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران با تاکید بر اینکه در این پروژه تحقیقاتی به فرمولهای تغذیه و دستورالعملهای مبارزه با آفاتی که تیلاپیا به آن حساس است دست یافتیم، ادامه داد: این پروتکل ها در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفت.

رئیس کانون هماهنگی ارتباط دانش و صنعت آبزیان با بیان اینکه در فاز اول این گونه در استان یزد پرورش و تکثیر شد، اضافه کرد: از آنجایی که این گونه مقاومت بالایی در برابر شوری آب دارند از این رو پس از یزد، این پروژه در سایر استانهای مشابه تکثیر خواهد شد.

مطلبی به مزایای تکثیر این گونه آبزی اشاره و خاطر نشان کرد: ماهی تیلاپیا را می توان به طور همزمان در مزارع میگو پرورش داد علاوه بر آنکه می توان به صورت گلخانه ای آن را تکثیر کرد. در روش گلخانه ای می توان بدون تعویض آب در طولانی مدت و اکسیژن دهی به آن تا 50 تن در هکتار تولید تیلاپیا کنیم.

به گفته رئیس موسسه تحقیقاتی شیلات با اجرای این پروژه علاوه بر تنوع بخشی به گونه های آبزی می توان به سبد غذایی مناطق خشک و کم آب تنوع داد.

دیدگاه خود را بیان کنید