مركز تشخيص بيماري‌ ماهي‌هاي سردابي راه‌اندازي مي‌شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

19/4/1390

خبرگزاري فارس: مديركل دامپزشكي چهارمحال و بختياري گفت: مركز تخصصي تشخيصي بيماري‌هاي ماهيان سردابي كشور در اين استان راه‌اندازي مي‌شود.

حميد مهري امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهركرد اظهار داشت: اين مركز تخصصي تشخيصي به‌زودي در مركز دامپزشكي اين استان ايجاد و به‌بهره‌برداري مي‌رسد.
وي با اشاره به ضرورت ايجاد و راه‌اندازي اين مركز، گفت: پرورش ماهي قزل
آلا در ساليان اخير با شتاب زيادي رو به افزايش است، مزارع جديد ساخته شده و ميزان توليد در واحد سطح افزايش چشمگيري پيدا كرده است.
مهري ادامه داد: همراه چنين توسعه‌اي كه افزايش تراكم ماهي را در واحد سطح طلب مي‌كند، انواع بيماريها با سرعت هر چه بيشتر در جمعيت ماهيان پرورشي گسترش مي‌يابند.
مديركل دامپزشكي چهارمحال و بختياري با اشاره به علل بروز بيماري در ماهيان پرورشي گفت: شرايط نامناسب محيطي، بيماري‌هاي تغذيه‌اي و اختلالات رشد، بيماريهاي قارچي، بيماريهاي انگلي، بيماري‌هاي ويروسي، بيماري‌هاي باكتريايي يا ميكروبي از مهم‌ترين اين علل به‌شمار مي
رود.
وي اضافه كرد: حباب گازي، بيماري آفتاب سوختگي، بيماري اتورديسمان يا كمبود ويتامين تيامين، بيماري نرمي استخوان، بيماري ليپوئيدوز، بيماري بوتوليسم، بيماري ساپرولينوز يا سفيدك، بيماري كاستيا از بيماري‌هاي شايع در ماهيان است.
مهري در ادامه با تأكيد بر ضرورت رعايت نكات بهداشتي در پيشگيري از انواع بيماري‌ها‌ گفت: بچه ماهي مورد نياز از محل مطمئن و با مجوز بهداشتي دامپزشكي خريداري شود، در فصول گرم از نقل و انتقال بچه ماهيان خودداري‌ شود، از ورود افراد متفرقه به محيط پرورش ماهي جلوگيري شود، با احداث حوضچه ضد عفوني در مبادي ورودي مزرعه پرورش ماهي از بروز بيماري‌هاي عفوني پيشگيري شود.
وي با بيان اينكه با آزمايش و آناليز خوراك آبزيان قبل از مصرف به تغذيه صحيح مزرعه پرورش ماهي خود كمك كنيد، گفت: تهيه خوراك مورد نياز آبزيان را از محل مطمئن و بهداشتي، رعايت بهداشت در مزارع آبزي پروري، ارتقاي افزايش كيفيت محصولات، ضد عفو ني و شستشوي مرتب استخرهاي پرورش ماهي پس از تخليه از ديگر نكات ضروري در پيشگيري از بيماري ماهيان است.
مهري اضافه كرد: پرهيز از مصرف هرنوع دارو در مزارع پرورش ماهي بدون تجويز دكتر دامپزشك و خودداري از خوراندن دارو به آبزيان 10 روز پيش از عرضه به بازار از ديگر اين موارد است.

دیدگاه خود را بیان کنید