نخستين همايش ملي جلبك شناسي ايران برگزار مي‌شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۱۶ بازدید

خبرگزاری دانشجویان ایران / تهران : نخستين همايش ملي جلبك شناسي ايران 23 تا 25 شهريور ماه سال جاري در سالن همايش‌هاي بين‌المللي دانشگاه شهيد بهشتي برگزار مي‌شود.

دكترحسين رياحي، رييس نخستين همايش ملي جلبك شناسي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهاركرد: اين همايش نخستين نشست علمي درباره جلبك شناسي در ايران است و علي‌رغم اينكه متاسفانه تاكنون به جلبك شناسي در ايران توجه كافي نشده، در حال حاضر با مطرح شدن مساله انرژي غذا و كمبود آب و با توجه به اين‌كه در دنيا تحقيقات گسترده‌اي در اين زمينه بر روي جلبك‌ها انجام مي‌شود، مراكز تحقيقاتي و دانشگاه‌هاي كشور بيش از پيش به سمت آن سوق يافته‌اند.

وي افزود: در اين همايش كه از 23 تا 25 شهريور ماه سال جاري برگزار مي‌شود از برخي از متخصصان و دانشمندان جلبك‌شناسي دنيا مانند پروفسور شورت از موزه تاريخ طبيعي لندن، پروفسور كريمر از دانشگاه لورنبرگ آلمان، پروفسور هالمن و دكتر نعمت‌الهي از دانشگاه بيلفلد آلمان و دكتر كيانيان از دانشگاه برلين دعوت شده تا به سخنراني درباه آخرين يافته‌هاي خود در زمينه‌هاي مختلف كاربردي جلبك شناسي بپردازند. همچنين مقاله‌هاي منتخب براي ارائه شفاهي در اين همايش به صورت سخنراني انتخاب شده و در مجله علوم محيطي دانشگاه شهيد بهشتي به چاپ مي‌رسند.

رييس دانشكده علوم زيستي دانشگاه شهيد بهشتي در ادامه تصريح كرد: انرژي، سوخت سالم (استفاده از مواد تجديد پذير به‌ جاي سوخت‌هاي فسيلي) و غذا از معضلات و مسائل مهم پيش‌روي بشر است و اين درحالي است كه مي‌توان از جلبك‌ها، سوخت، روغن و پروتئين‌هاي بسيار استخراج و توليد كرد.

رياحي با اشاره به اهميت جلبك‌ها در دنيا و تأمين سه تا پنج درصد سوخت دنيا از جلبك‌ها به‌عنوان بيوفويل، خاطرنشان كرد: در روز پاياني اين همايش كارگاه‌هاي آموزشي به روش‌هاي كشت، شناسايي و بررسي مولكولي جلبك‌ها مي پردازد كه در اين ميان ميهمانان خارجي هم بخشي از اين كارگاه را به عنوان ناظر هدايت مي‌كنند.

عضو هيأت علمي دانشكده علوم زيستي دانشگاه شهيد بهشتي در خصوص اهميت جلبك‌ها عنوان كرد: جلبك‌ها يكي از مهمترين موجودات زنده هستند كه بشر آن‌ها را مورد مطالعه قرار داده است. كاهش جلبك‌ها سبب آلودگي‌ هوا و در مقابل افزايش بي رويه آن‌ها پديده‌هاي مشكل آفرين ديگري مانند كشند قرمز را سبب مي‌شود.

وي درباره محورهاي اين همايش گفت: در نخستين همايش ملي جلبك شناسي ايران موضوعاتي از جمله تاکسونومي و سيستماتيک، فلوريستيک و اکولوژي، فيزيولوژي، زيست شناسي ملکولي جلبک‌ها، زمين شناسي و فسيل شناسي جلبک‌ها، تحقيقات پزشکي و دارويي و نقش جلبک‌ها در پيشرفت و توسعه بخش صنعت، کشاورزي و اقتصاد ايران به عنوان محور همايش مورد بررسي شركت كنندگان قرار مي‌گيرد. در کارگاه‌هاي روش‌ها و ابزارهاي جلبک شناسي مسائلي از قبيل رده بندي و شناسايي جلبک ها، تکنيک هاي بيولوژي مولکولي، تکنيک هاي کشت جلبک، آشنايي با نرم افزارهاي جلبک شناسي و آشنايي با پايگاه‌هاي اطلاعاتي جلبک شناسي مطرح شده و همچنين در نشست مشورتي اين همايش مباحثي مانند راهکارها و چالش‌هاي پيش رو جهت تاسيس انجمن جلبک شناسي ايران، راهکارهاي تدوين چک ليست کامل گونه هاي جلبک ايران و راهکارهايي در جهت راه‌اندازي وب سايت جامع جلبک شناسي ايران به شور گذاشته مي‌شود.

رييس نخستين همايش ملي جلبك شناسي ايران در پايان با اشاره به اينكه اين همايش با مشارکت انجمن علمي دانشکده علوم زيستي، رايزني علمي و سرپرستي دانشجويان ايراني در کشورهاي اروپايي منطقه شينگن، اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان در اروپا و موسسه تحقيقات شيلات ايران برگزار مي‌شود، اظهار اميدواري كرد: استمرار گردهمايي‌هاي محققين حيطه جلبک شناسي و تلاش و همگرايي مسوولين نهادهاي دولتي و خصوصي درگير در تحقيقات جلبک شناسي نويد بخش رشد کمي و کيفي تحقيقات کاربردي و دخيل كردن هر چه بيشتر محققان جوان در اين حوزه شود.

گفتني‌است، علاقه‌مندان مي‌توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر و ثبت نام در اين همايش به نشاني اينترنتي www.fncp.ir مراجعه كنند.

دیدگاه خود را بیان کنید