ورود 60 درصد فاضلابها به زرینه رود/ مسئولان: وضعیت رود طبیعی است!

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۹۰ بازدید

میاندوآب - خبرگزاری مهر: 60 درصد از فاضلابهای شهری و پساب واحدهای صنعتی از جمله کارخانه قند، کشتارگاه و ... در حالی به زرینه رود به عنوان مهمترین رودخانه آذربایجان غربی سرازیر می شود که مسئولان آلودگی رودخانه ها را امر طبیعی تلقی می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، واقع شدن کارخانه قند و کشتارگاه میاندوآب در کنار زرینه رود سبب شده که فاضلاب این واحدها بدون تصفیه موثر به زرینه رود تخلیه شده و محیط زیست و حیات اهالی ساکن در روستاهای پایین دست این رودخانه که از آب آن برای شرب استفاده می کنند با تهدید جدی مواجه کند.

این در حالی است که تاکنون با وجود هشدارهای زیست محیطی متعدد اقدام خاصی برای جلوگیری از این معضل زیست محیطی در این شهرستان صورت نگرفته بلکه رفته رفته نیز تشدید می شود.

البته این تمام ماجرانیست بلکه اظهارات ضد و نقیض و مقصر قلمداد کردن ادارات ذیربط یکدیگر را نه تنها منجر به اتخاذ راهکار عملی برای برون از این بحران زیست محیطی نشده بلکه خود به مشکلی لاینحل در زمینه مدیریت این موضوع بدل شده است.

زرینه رود که یکی از رودخانه های دائمی به شمار می آید زیستگاه گونه های زیادی از ماهیان است در فصول کم آبی به علت غلظت بیش از حد آلاینده ها و تخلیه فاضلابها مرگ و میر ماهیان را باعث می شود.

قبل از پدیده بحران خشکسالی بر اثر این آلاینده ها به مدت چندین سال شاهد مرگ و میر پرندگان در محل ریزش این رودخانه به دریاچه ارومیه بوده ایم.

رودخانه زرینه‌رود (جغاتو) نام رودی است در شمال غربی ایران که در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی قرار دارد. این رودخانه با طول ۲۳۰ کیلومتر طولانی‌ترین رود استان است که طول شهرستان شاهین دژ و میاندوآب را می‌ پیماید و سرانجام به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

آلودگی رودخانه آذربایجان غربی کاملا طبیعی است

معاون محیط انسانی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر میزان آلودگی درتمامی رودخانه استان را امری طبیعی و نرمال عنوان کرد و گفت: رودخانه با توجه به طی مسیر و اکسیژن بالا توانایی انجام فعل و انفعالات شیمیایی قادر خود پالایی و کاهش آلودگی هستند.

سعید پسیان در خصوص بالا بودن میزان آلودگی رودخانه زرینه رود افزود: میزان آلودگی این رودخانه از محل اعتبارات ملی به میزان سه میلیارد ریال از سال گذشته دردست مطالعه و بررسی که نتایج این مطالعات در سالجاری مشخص می شود.

وی از مطالعه تمامی رودخانه استان به لحاظ آلودگی خبرداد و بیان داشت: براساس اولویت بندی و نیازسنجی و نیز اختصاص اعتبار لازم رودخانه های استان مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد که در این راستا امسال رودخانه شهرچایی ارومیه، نازلو، باراندوز مورد مطالعه قرار می گیرند.

پسیان همچنین با اشاره به کنترل آن لاین میزان آلودگی رودخانه های استان اظهارداشت: به استفاده از نصب سنسورهایی در وسط رودخانه ها میزان آلودگی آن آن لاین مورد بررسی قرار می گیرد.

60 درصد از فاضلاب شهری میاندوآب وارد زرینه رود می شود

اظهارات معاون انسانی محیط زیست آذربایجان غربی در حالی صورت می گیرد که 22 خرداد ماه سالجاری، اکبر محمدیان، رئیس اداره محیط زیست میاندوآب در گفتگوی خبری از ورود 60 درصد از فاضلاب شهری این شهرستان به رودخانه زرینه رود خبر داده است.

وی در این گفتگو گفت: به دلیل تکمیل نشدن سیستم جمع آوری فاضلاب، هم اکنون 60 درصد از فاضلاب این شهر به رودخانه زرینه رود سرازیر می شود.

اکبر محمدیان با بیان اینکه میاندوآب دارای یک تصفیه خانه مجهز است اما به دلیل آن که شبکه جمع آوری فاضلاب در این شهر هنوز تکمیل نشده تنها 40 درصد از فاضلاب این شهر به این تصفیه خانه انتقال می یابد عنوان کرد: ورود این میزان فاضلاب به رودخانه زرینه رود به ویژه در ماه هایی از سال که حجم آب رودخانه پایین است مشکلات زیست محیطی عدیده ای را از جمله مرگ و میر آبزیان به همراه دارد.

وی، نبود شیب و بالا بودن حجم آب های سطحی در این شهر را از عمده دلایل کندی و هزینه بر بودن اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب عنوان کرد.

محمدیان اظهار داشت: علاوه بر این میزان فاضلاب شهری که از 14نقطه مختلف وارد رودخانه می شود فاضلاب واحدهای صنعتی دیگر از جمله کارخانه قند، کشتارگاه و فاضلاب بیمارستان عباسی نیز به آن سرریز دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب افزود: عمده مشکلات زیست محیطی ایجاد شده از ورود فاضلاب به این رودخانه مربوط به کارخانه قند است که با وجود تذکرات، اخطارها و جریمه هی نقدی در پاره ای از اوقات موجب بروز مشکلات جدی برای محیط زیست می شود.

وی اضافه کرد: هرچند که شبکه تصفیه فاضلاب این کارخانه مورد ترمیم قرار گرفته با وجود این هنوز کافی نبوده و به حد مطلوبی نرسیده است.

محمدیان ادامه داد: به دلیل سنتی بودن کشتارگاه و در دست احداث بودن یک کشتارگاه صنعتی در میاندوآب، شهرداری تمایلی به ایجاد تصفیه خانه فاضلاب در آن از خود نشان نمی دهد.

فاضلاب بیمارستان عباسی مستقیما وارد زرینه رود می شود

وی گفت: بیمارستان عباسی نیز فاقد تصفیه خانه بوده و فاضلاب آن مستقیما" وارد آب رودخانه زرینه رود می شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب افزود: به این بیمارستان نیز تذکرات لازم داده شده و مسئولان آن قول داده اند با اعتباری افزون بر یک میلیارد و 500میلیون ریال کار احداث تصفیه خانه این بیمارستان نیز امسال آغاز شود.

وی گفت: اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب امسال نیز همانند سال های گذشته با واحدهای صنعتی که آلودگی های زیست محیطی ایجاد و مقررات را در این زمینه رعایت نکنند برخورد های قانونی لازم را خواهد داشت.

تذکرات لازم به مدیر اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب داده شده است

نکته قابل توجه اینکه فرماندار میاندوآب در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از عملکرد رئیس اداره محیط زیست این شهرستان اظهارداشت: به دلیل کم کاری این مسئول در خصوص بالا بودن میزان آلودگی و سرازیری فاضلاب شهری به رودخانه زرینه رود تذکرات لازم داده شده است.

مجید سیف حقیقت که خود از منتقدان شدید بی توجهی واحدهای صنعتی در خصوص سرازیری فاضلاب به رودخانه زرینه رود است افزود: متاسفانه کارخانه قند میاندوآب، کشتارگاه و برخی از واحدهای صنعتی فاضلاب خود را به رودخانه زرینه رود سرازیر می کنند که در این زمینه ضمن تذکر به محیط زیست به این نهاد ماموریت داده شده است هر چه سریعتر تمامی عوامل شخصی و حقوقی به همراه تمامی ارگانها، نهادها و واحدهای تولیدی و صنعتی که باعث آلودگی این رودخانه می شوند شناسایی کند.

وی با بیان اینکه در این راستا فرمانداری این شهرستان نیز برخورد قانونی با تمامی ارگانها، واحدهای تولیدی و اشخاصی که موجب آلودگی رودخانه زرینه رود می شوند در دستور کار خود قرار داده است بیان داشت: به دلیل استفاده از آب زرینه رود توسط اهالی روستاهای پایین دست این رودخانه و نیز استفاده آب شرب برخی از روستاها بررسی میزان آلودگی این رودخانه در دست پیگیری است.

احداث شبکه فاضلاب شهری میاندوآب 60 درصد پیشرفت دارد

سیف حقیقت با اشاره به پیشرفت 60 درصدی ایجاد شبکه فاضلاب شهری در این شهرستان گفت: تاکنون 60 درصد از شبکه تصفیه فاضلاب در این شهرستان تکمیل شده و 40 درصد باقی مانده هنوز به این شبکه متصل نشده اند.

متاسفانه در کنار اظهارات ضد و نقیض مسئولان در خصوص میزان آلودگی رودخانه زرینه رود، آمار ایجاد شبکه تصفیه فاضلاب در میاندوآب از سوی فرماندار این شهرستان با آمار ارائه شده از سوی معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب استان نیز مغایرت دارد.

پیشرفت 42 درصدی ایجاد تاسیسات شبکه فاضلاب در میاندوآب

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر با تکذیب ورود فاضلاب های شهری میاندوآب به رودخانه زرینه رود اظهارداشت: در شهرستان میاندوآب در تمامی مناطقی که تاسیسات جمع آوری فاضلاب ایجاد شده است فاضلاب های جمع آوری و تصفیه می شوند.

مقداد اسکندرپور با اشاره به پیشرفت 40 درصدی تاسیسات تصفیه خانه فاضلاب در میاندوآب اعلام کرد: تکمیل این تصفیه خانه در یک برنامه و افق بلند مدت در قالب دو مدول طراحی شده که از شش سال گذشته یک مدول آن احداث و اقدام به جمع آوری و تصفیه فاضلاب در این شهرستان می کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه احداث تاسیسات فاضلاب در کل کشور از عقب ماندگی تاریخی رنج می برد افزود: هم اکنون درصد برخورداری از تصفیه فاضلاب به 34 درصد می رسد.

اسکندرپور با اشاره به اینکه برای تکمیل ظرفیت تصفیه فاضلاب در میاندوآب باید 80 تا 90 کیلومتر شبکه باید ایجاد شود خاطرنشان کرد: برای انجام این امر به هفت تا هشت سال زمان نیاز است ولی متاسفانه اعتبارات موجود جوابگو نیست.

اعتبارات توسعه سیستم تصفیه فاضلاب باید افزایش یابد

این مسئول با تاکید بر اینکه توسعه شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب نیازمند تزریق اعتبارات مورد نیاز است گفت: هرسال به طور متوسط 15 کیلومتر شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب اجرا می شود که به دلیل کمبود اعتبار روند ایجاد این شبکه کند است و برای تکمیل آن به هفت الی هشت سال زمان نیاز است.

وی با بیان اینکه با متکی بودن به منابع و اعتبارات دولتی تمکیل شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب بیش از 10 سال زمان نیاز دارد اعلام کرد: در این راستا این شرکت برای تسریع در روند اجرای توسعه شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب اقدام به اجرای این طرح ها با همکاری بخش خصوصی کرده است که متاسفانه سرمایه گذار مناسب برای شهرستان میاندوآب در این زمینه تاکنون پیدا نکرده ایم.

اسکندرپور در ادامه از بهره برداری دو ایستگاه پمپاژ در زمینه جمع آوری فاضلاب در میاندوآب خبرداد و گفت: در این راستا 8.5 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب اجرا شده است.

ظرفیت موجودشبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب میاندوآب تا 10 سال آینده جوابگو است

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به راه اندازی دو ایستگاه پمپاژ در حال حاضر ظرفیت تاسیسات و شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب در میاندوآب تا 10 سال آینده جوابگوی نیاز این شهرستان است.

اسکندرپور با بیان اینکه تاکنون 150 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب در میاندوآب احداث شده است اظهارداشت: هم اکنون 33 هزار و 900 انشعاب آب و 14 هزار و 700 انشعاب فاضلاب در این شهرستان واگذار شده است که میزان انشعاب فاضلاب در مقایسه با انشعاب آب 42 درصد پیشرفت دارد.

گزارش خاصی در خصوص آلودگی یا مشکل بهداشتی در میاندوآب ارائه نشده است

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تاکنون گزارش خاصی در خصوص بروز بیماری یا مشکل بهداشتی در میاندوآب به دلیل آلودگی آب گزارش نشده است اظهارداشت: متاسفانه بسیاری از رودخانه استان به دلیل هدایت فاضلاب های شهری و روستایی به رودخانه ها، پشم شویی، فضولات حیوانی و... آلوده شده اند که در این خصوص در جلسات کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان تذکرات لازم داده شده است.

کامران دهقان با بیان اینکه این معاونت متولی سلامت آب شرب است اظهارداشت: سایرنهادهای متولی امر حفاظت از رودخانه های استان باید از حریم این رودخانه صیانت لازم را انجام دهند.

***

خبرنگار خبرگزاری مهر در این گزارش تلاش کرد پای صحبت های تمامی دستگاههای متولی امر آلودگی رودخانه زرینه رود بنشیند تا این مشکل را از تمامی زاوایا مورد بررسی قرار دهد اما صحبتهای ضد و نقیض نشان می دهد تا تعامل و همکاری مسئولان نباشد نمی توان به حل این معضل زیست محیطی امیدوار بود.

در استان آذربایجان غربی 17 رودخانه دایمی، 17 رودخانه فصلی و افزون بر 12 هزار رشته چشمه و قنات وجود دارد که موجب شده این استان به عنوان دومین استان پرآب کشور تلقی شود.

شهرستان میاندوآب با 250 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

دیدگاه خود را بیان کنید