تلفات مولدان میگوی گلستان تنها 5 درصد است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۰۳ بازدید

گمیشان - خبرگزاری مهر: مدیرکل شیلات گلستان گفت: تلفات مولدان میگو سایت گمیشان در جنوب تنها پنج درصد بوده در صورتیکه تلفات مولدینی که از آمریکا وارد شده است 50 درصد است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر پاسندی صبح سه شنبه در نشست با پرورش دهندگان میگو در گمیشان افزود: این امر نشان می دهد با نگاهی حمایتی می توان سایت میگوی گلستان را به عنوان پشتیبان مولد میگوی کشور دانست.

وی به مسائل مختلف شیلاتی از جمله ظرفیت ها و توانمندی های شیلات در استان خصوصا توسعه و پرورش میگو در شمال گمیشان پرداخت.

وی گفت: در فاز اول از سایت چهار هزار هکتاری میگوی گمیشان پس از صدور مجوز از سوی سازمان محیط زیست برای 400 هکتار، در مرحله اول 70 هکتار از این این مزارع آبگیری به زیر کشت میگوی وانامی برده شد و تعداد 15 میلیون و 700 هزار قطعه لارو ( بچه) میگوی وانای در این مرکز رهاسازی شد و همزمان با این فرایند این مرکز توانست با صدور مولد به استان های جنوبی، آن ها را مورد حمایت قرار بدهد.


پاسندی عنوان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان گلستان کار پرورش میگو از خردادماه آغاز شده و به مدت 120 روز به طول می انجامد اما با توجه به ظرفیت هایی که در استان وجود دارد از نیمه دوم سال و بعد از برداشت میگو کشت دوم را که همان قزل آلا است را انجام می دهیم که با آب دریا توانستیم به صورت آزمایشی حدود 3 تا 4 تن قزل آلا برداشت کنیم و این امر را در دستور کار مطالعاتی قرارگرفت تا بتوانیم با توجه به مطالعات زیست محیطی در سال های آینده همزمان با برداشت میگو، فعالیت پرورش قزل آلا نیز انجام شود.

مدیرکل شیلات گلستان گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و آبی و خاکی یکی از مزیت هایی که زمین های شمال نسبت به جنوب دارند بحث آب است که پرورش دهنده را هر لحظه تامین می کند.

مدیر کل شیلات گلستان گفت: آب دریای خزر از نظر دما و شوری آب در منطقه ی گمیشان شرایط مساعد پرورش میگو را دارا می باشد که این شرایط مساعد آب دریا در دیگر مناطق نوار شمالی کشور کمتر دیده می شود.

پاسندی در ادامه گفت:در سایت پرورش میگوی گمیشان 5.5 میلیارد تومان هزینه شده که شامل هزینه کانال، آب رسان، جاده و برق است و در راستای پروژه انجام شده و به منظور توسعه این مرکز 20 مرکز تکثیر و 12 مرکز عمل آوری و 2 مرکز غذای آبزیان پیش بینی شده است و با توجه به نام گذاری امسال به نام سال جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری برای توسعه این سایت نیاز به حمایت همه جانبه است.

وی عنوان کرد: این سایت برای کاهش فشار از ذخایر دریای خزر و ایجاد اشتغال پایدار و قانونی برای صیادان غیرمجاز و بیکاران منطقه نقش مهمی را ایفا می کند.

دیدگاه خود را بیان کنید