ميزان مصرف ماهي در آذربايجان‌شرقي ‌اصلاح شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

خبرگزاري فارس: فرماندار ملكان گفت:‌ ميزان مصرف ماهي در استان بسيار پايين است كه در زمينه بهبود مصرف در استان بايد تلاش بيشتري شود.

به گزارش خبرگزاري فارس از ملكان، مصطفي قاسمي ظهر امروز در همايش توسعه و ترويج مصرف آبزيان، سرانه مصرف گوشت ماهي در استان را 4 كيلوگرم ذكر كرد و اظهار داشت: ‌اين ميزان مصرف بسيار پايين است و بايد در زمينه بهبود مصرف در استان تلاش بيشتري شود.
فرماندار ملكان در ادامه ضمن انتقاد از پايين بودن ميزان مصرف گوشت ماهي، بر ترويج فرهنگ استفاده از آن در مدارس، دانشگاه‌ها و مراكز عمومي شهرستان تاكيد كرد: استفاده از ماهي بايد در سبد مصرفي مردم نهادينه شده و هر هفته دو نوبت از اين گوشت استفاده شود.
وي همچنين بر توسعه مراكز پرورش ماهي در اين منطقه تاكيد كرد.
قاسمي، از وجود 2 هزار حلقه چاه در باغات ملكان خبر داد و اين چاه‌ها را بهترين محل براي پرورش ماهي دانست.
وي افزود: باغداران و كشاورزان عزيز به منظور استفاده بهينه از آب و نيز درآمدزايي براي خود مي‌توانند آب چاه‌ها را به استخرهاي كوچك پرورش ماهي هدايت و سپس از آب استخر نيز در آبياري باغات و مزارع خود استفاده كنند.
قاسمي اظهار داشت: اين كار در برخي شهرها انجام شده و نتايج خوبي نيز داشته است.
وي، به تسهيلات دولت در اين خصوص نيز اشاره كرد و گفت: 80 درصد سرمايه براي احداث استخر از محل بنگاه‌هاي زودبازده و با 20 درصد كارمزد پرداخت مي‌شود.
قاسمي ضمن قدرداني از مديريت جهاد كشاورزي ملكان به دليل توجه به آموزش گفت: باغداران عزيز قبل از پرداختن به اين كار بايد آموزش لازم را زيرنظر كارشناسان جهاد كشاورزي فراگيرند.
فرماندار ملكان در ادامه به فوايد اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها نيز اشاره كرد و افزود: بر اساس برآوردها ماهيانه بالغ بر 300 هزار به هر خانوار روستايي يارانه پرداخت ميشود كه در صورت عدم خرج بدون حساب موجب رفاه‌زدگي در خانوارهاي روستايي ميشود.
وي تصريح كرد: بهترين محل خرج يارانه‌ها احداث استخرها در باغات و پرداخت اقساط از يارانه‌هاست.
قاسمي ادامه داد: پس از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها 20 درصد مصرف گوشت در كشور افزايش داشته است.
وي همچنين به احداث سد ليلان‌چاي در ملكان نيز اشاره كرد و اظهار داشت: با تكميل و بهره‌برداري از اين سد كه تا پايان سال 90 به بهره‌برداري خواهد رسيد، 8 هزار و 500 هكتار از مزارع ديم به آبي تبديل ميشود.

دیدگاه خود را بیان کنید