اجراي 50 پروژه تحقيقاتي آبزيان در گيلان

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۹ بازدید

خبرگزاري فارس: رئيس مركز ملي تحقيقات فرآوري آبزيان از اجراي بيش از 50 پروژه تحقيقاتي فرآوري آبزيان در اين مركز خبر داد.

سيدحسن جليلي امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت اظهار داشت: مركز ملي تحقيقات فرآوري آبزيان مسئوليت تحقيقات در زمينه توليد فرآورده‌هاي مختلف از آبزيان، كاهش ضايعات، بهبود كيفيت فرآوري موجود، ايجاد ارزش افزوده و اموري كه موجب افزايش اشتغال و افزايش درآمد در بخش توليدات شيلاتي شود، را به عهده دارد.
وي به انواع آبزيان در كشور اشاره كرد و افزود: آبزيان در اندازه‌ها و ويژگي‌هاي مختلف در كشور وجود دارند كه به دو بخش آبزي‌پروري و صيد در دريا تقسيم مي‌شوند.
جليلي با بيان اينكه هر كدام از آبزيان به لحاظ مصرف محدوديت‌هايي داشته و كاربردهاي مختلفي دارند، تصريح كرد: مركز ملي تحقيقات فرآوري بر كاربرد آنها به صورت ويژه كار مي‌كند.
رئيس مركز ملي تحقيقات فرآوري آبزيان توليد محصولات در اين مركز را به صورت پايلوت ذكر كرد و گفت: مركز ملي تحقيقات فرآوري آبزيان رفتار بازار و مسائل اقتصادي را ارزيابي مي‌كند و اين اطلاعات را در اختيار كساني كه مي‌خواهند در زمينه آبزيان فعاليت داشته باشند، مي‌گذارد.
وي با اشاره به اينكه به دنبال آبزيان پرطرفدار كه بازار خود را دارند نيستيم، خاطرنشان كرد: تحقيقات بيشتر بر ماهيان گرمابي كه قابليت بسيار بالايي در كشور دارند، انجام مي‌شود.
جليلي ارزش تغذيه‌اي آبزيان را بالا توصيف كرد و بيان داشت: گونه‌هاي ريزاندام و داراي استخوان زياد در مركز ملي تحقيقات فرآوري آبزيان مورد مطالعه قرار مي‌گيرند.
رئيس مركز ملي تحقيقات فرآوري آبزيان عمر ماندگاري آبزيان را به مراتب پايين‌تر از طيور، دام و بسياري از محصولات و فرآورده‌هاي كشاورزي اعلام كرد و افزود: با استفاده از تكنيك‌هاي مختلف مانند اتمسفر اصلاح شده و بعضي از نگهدارنده‌هاي طبيعي شامل رزماري و آويشن مي‌توان عمر ماندگاري فرآورده‌ها را افزايش داد.
وي ادامه داد: فرآورده‌هاي آبزيان با فرمول‌هاي مختلف با طعم‌هاي شور، ترش، دود و حتي شيرين به بازار عرضه مي‌شود تا باب طبع مصرف كنندگان باشد.
جليلي خمير آماده مصرف ماهي را يكي از فرآورده‌هاي مركز ملي تحقيقات فرآوري آبزيان معرفي كرد و اظهار داشت: آبزيان قابليت تبديل شدن به فرآورده‌هاي مختلف را دارند.
رئيس مركز ملي تحقيقات فرآوري آبزيان از اجراي بيش از 50 پروژه تحقيقاتي فرآوري آبزيان در اين مركز خبر داد و خاطرنشان كرد: مركز ملي تحقيقات فرآوري آبزيان از سال 83 فعاليت خود را آغاز كرده و به موسسه تحقيقات شيلات ايران پيوسته است.
وي توليد انواع برگر و فينگر در نقاط مختلف كشور را از جمله فعاليت‌هاي اين مركز برشمرد و خاطرنشان كرد: در توليد پفك ماهي وارد فاز صنعتي شديم ضمن اينكه فرآورده فيش‌بال و كوفته ماهي نيز به صورت انبوه توليد مي‌شود.
جليلي استفاده از فيش‌بال در كنسروها را يكي از تحقيقات در دست اقدام مركز ملي تحقيقات فرآورده‌هاي آبزيان عنوان كرد و گفت: تقاضا براي برگر ماهي به دليل آماده مصرف بودن و افزايش آگاهي مردم نسبت به محصولات دريايي بسيار بالاست.
رئيس مركز ملي تحقيقات فرآوري آبزيان از اجراي پروژه تحقيقاتي بررسي امكان استفاده از ژلاتين استخراج شده از فرآوري كپور ماهيان پرورشي در توليد كره كم‌ چرب در اين مركز خبر داد و بيان داشت: تعيين امكان توليد كره رژيمي كم چرب با استفاده از ژلاتين استخراج شده از زائدات پوست و استخوان باقي‌مانده از فرآيند توليد گوشت چرخ كرده كپور ماهيان پرورشي كشور هدف اصلي اين پروژه است.
وي مقايسه اثر غلظت‌هاي مختلف ژلاتين استحصالي از زائدات دو گونه پرورشي كپور نقره‌اي و كپور معمولي بر كيفيت بافت كره كم‌ چرب توليدي را يكي ديگر از اهداف اين تحقيق عنوان كرد.
جليلي افزود: مقايسه اثر تيمارهاي پيشنهادي بر خواص حسي رنگ و ظاهر كلي، طعم و مزه، بو و بافت كره كم چرب و انتخاب بهترين تيمار از جمله اهداف اين بررسي است.
رئيس مركز ملي تحقيقات فرآوري آبزيان تعيين تركيبات تقريبي شامل پروتئين، چربي، رطوبت و خاكستر تيمار منتخب، تعيين عمر ماندگاري تيمار منتخب در دماي يخچال، ارزيابي تغييرات شاخص‌هاي شيميايي اسيد چرب آزاد و پراكسيد، ارزيابي تغييرات شاخص‌هاي ميكروبي شامل شمارش كلي باكتري‌هاي مزوفيل و سرمادوست، كپك و مخمر و نيز ارزيابي اقتصادي و برآورد قيمت تمام شده واحد محصول را از ديگر اهداف بررسي مذكور برشمرد.
وي با اشاره به اتمام پروژه بررسي امكان توليد و ارزيابي كيفي نان مغزدار «اشترودل» از ماهيان كم طرفدار و ارزان قيمت جنوب كشور، تصريح كرد: اين پروژه با مشاركت و طبق اعلام نياز اداره كل شيلات چابهار براي افزايش ارزش افزوده و تسهيل مصرف برخي گونه‌هاي آبزيان كم‌طرفدار و ارزان قيمت اما ارزشمند از حيث تغذيه‌اي، اجرا شده است.
به گفته جليلي در حال حاضر بخش قابل ملاحظه‌اي از توليدات آبزيان كشور با توجه به ارزش غذايي بسيار بالا به دلايل مختلف از جمله ريزاندام بودن، وجود تراكم بالاي استخوان‌هاي ريز در گوشت، داشتن شكل ظاهر يا طعم و مزه ويژه از بازارپسندي و قيمت مناسبي برخوردار نيستند.
رئيس مركز ملي تحقيقات فرآوري آبزيان با اشاره به اهداف اين مركز ادامه داد: از اهداف و وظايف مركز ملي تحقيقات فرآوري آبزيان كشور ارائه راهكارهاي لازم براي برطرف كردن مشكلات با اجراي پروژه‌هاي تحقيقاتي كاربردي و دستيابي به دانش فني مورد نياز در راستاي توليد فرآورده‌هاي آماده يا نيمه آماده مصرف اين نوع آبزيان است.
وي انجام اينگونه تحقيقات با مشاركت و همراهي مستقيم بخش اجرا را موجب افزايش آبزي مصرفي در گروه‌هاي مختلف جامعه و افزايش درآمد با به حداكثررساني استفاده از تمام آبزيان توليدي كشور عنوان كرد

دیدگاه خود را بیان کنید