تکثیر طبیعی ماهیان در رودخانه های گیلان انجام نمی گیرد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۲ بازدید

رشت - خبرگزاری مهر: مدیرکل شیلات استان گیلان گفت: در استان رودخانه های متعددی وجود دارد که بدلیل صید بی رویه و آلودگی هیچگونه تکثیر طبیعی در این رودخانه ها انجام نمی پذیرد.

حجت سعیدی در گفتگو با خبرنگار مهر بر ضرورت احیای ذخایر دریای خزر تاکید کرد و اظهار داشت: سه مرکز بازسازی ذخایر ماهیان دریای خزر امسال 200 میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی و خاویاری به دریا رها سازی خواهند کرد.

وی عنوان کرد: یکی از اهداف و سیاستهای شیلات ایران و گیلان حفظ و بازسازی ذخایر و تثبیت مشاغل صید و صیادی در استان بوده و همه تلاش ها برای جامعه بهره بردار استانی است.

مدیرکل شیلات گیلان گفت: امسال در حدود 31 درصد در بخش ماهیان مولد خاویاری، 50 درصد تخم ماهیان خاویاری و 60 درصد بچه ماهیان خاویاری نسبت به سال گذشته در استان افزایش داشته است.

وی افزود: در استان گیلان توانمندی های خوبی در زمینه صید و آبزی پروری وجود دارد و یکی از توانمندی های استان رودخانه ها هستند که نقش مهمی در بحث توسعه دارند اما متاسفانه هیچ یک از این رودخانه ها شرایط لازم برای مهاجرت و تخم ریزی ماهیان را ندارند.

سعیدی با بیان اینکه محوری ترین رودخانه گیلان سفید رود است، گفت: این رودخانه یک رودخانه بین المللی و مادر است و اهمیت آن برکسی پوشیده نیست تاکنون از این نعمت خداوندی به نحو احسن استفاده نشده است.

وی یادآو رشد: شیلات کشور را با شیلات شمال به ویژه گیلان می شناسند ولی چرا باید امروزه در بحث مولد، استحصال تخم، حفاظت از رودخانه ها و دریا مشکل وجود داشته باشد و این منابع در انحصار یک نسل نبوده و نخواهد بود.

وی ادامه داد: شیلات و محیط زیست به تنهایی نمی توانند مشکلات موجود را رفع کند و در این زمینه تمامی تشکلهای دولتی، NGO ها باید شیلات را در زمینه احیا و حفظ ذخایر کمک کنند.

دیدگاه خود را بیان کنید