چگونه ماهيان زينتي را در خانه نگهداري كنيم؟

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۹۰ بازدید

كارشناس اداره کل دامپزشکي استان فارس گفت: هيچ بيماري جدي از طريق ماهي‌هاي آکواريومي به انسان منتقل نمي‌شود.

به گزارش ایسنا، فرهنگ نگهداري از حيوانات خانگي سال‌هاست كه در بين خانواده‌هاي ايراني رونق دارد و در بين نگهداري ماهي سنتي ديرينه است كه از حوض‌هاي آبي رنگ خانه‌هاي قديمي شروع شد.

با گسترش فرهنگ آپارتمان نشيني، ماهي قرمز حوض خانه پدر بزرگ به شيشه‌هاي چهارگوش كوچكي منتقل شدند كه مثل آپارتمان‌هاي امروزي، تنگ و كوچك بود.

تعدد و گسترش فروشگاه‌هاي عرضه ماهيان زينتي و آكواريومي در شيراز در ساليان اخير بيانگر علاقه و استقبال مردم اين شهر به پرورش ماهيان آكواريومي است و در اين آنچه اهميت دارد، چگونگي سلامت و بهداشت خانواده و حفظ سلامت محيط زندگي اين حيوانات زيباي آبزي در كنار سرگرمي ناشي از آكواريوم است.

"ذونوريان" فروشنده و كارشناس ماهي‌هاي آکواريومي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا گفت: يک آکواريوم کامل و خوب نياز به يک سيستم بيولوژيکي، بخاري، پمپ هوا و سيستم نور دارد.

وي در توضيح هريک از اين موارد گفت: سيستم بيولوژِيکي شامل چند فيلتر است، قيلترهاي داخل آکواريوم که به آنها کف کش گفته مي‌شود و فيلترهاي بيولوژيکي روي سر آکواريوم.

وي افزود: بخاري شامل تروموستات است و دماي آکواريوم را تنظيم مي‌کند و دماي نرمال بايد بين 27 تا 29 درجه سانتي‌گراد باشد. پمپ هوا نيز تأمين کننده اکسيژن ماهي است و سيستم نور که به شکل خودکار شب‌ها خاموش و روزها روشن مي‌شود.

اين فـروشنده ادامه داد: در تقسيم بندي، آکواريم‌ها را به دومدل آب شور و آب شيرين دسته بندي مي‌کنيم، آکواريوم‌هاي آب شور شامل مرجاني، معمولي و فيش اونلي هستند.

وي افـزود: ماهي‌هاي آب شيرين از نظر محيط زندگي که به آن بيوتوف گفته مي‌شود به دو دسته گياه‌ـخوار و گوشت‌خوار تقـسيم مي‌شوند، فضاي آکواريوم ماهي‌هاي گوشتخوار از صخره و چوب و کف اين آکواريوم نيز پوشيده از شن‌هاي کف رودخانه است و از آب شيرين تازه استفاده مي‌شود، ماهي آب شيرين يا fresh water از اين دسته‌اند.

ذونوريان رعايت نکردن نکات ايمني از سوي سازندگان آکواريوم را يکي از خطرات اين نوع سرگرمي عنوان کرد و افزود: گاهي به دليل درست نچسباندن شيشه آکواريوم امکان ترکيدن آن به صورت ناگهاني يا در اثر ضربه زياد وجود دارد، بعضي افراد نيز به بهانه صرفه جويي و هزينه کرد نامناسب از يک آکواريوم خوب برخوردار نيستند، در نتيجه نبود سيستم‌هاي لازم باعث تلف شدن ماهي ميشود.

وي ادامه داد: چيني‌ها و صاحبان مکتب فنگ شويي براين باورند که هر جا آب و ماهي باشد انرژي مثبت به همراه مي‌آورد و اگر يک تنگ ماهي در قسمت شمالي منزل و محل کار باشد، رزق و روزي و انرژي مثبت و آرامش را به همراه دارد.

اين فروشنده تصريح کرد: روش نگهداري از ماهي‌ها شامل غذا دهي روزانه و نظافت آکواريوم است؛ غذاي ماهي‌هاي گياه‌خوار ترکيباتي از سبزينه و جلبك‌هاي دريايي است و براي گوشتخواران به شکل کوپن، لوپک و يا ترکيباتي از گوشت ماهي و دل گوساله است.

ذونوريان بيان كرد: در اثر نوري که به شيشه آکواريوم مي تابد جلبگ هايي برروي شيشه پديد مي آيد که بايد حتما تميز شود.

به گفته وي تنفس صحيح و زياد باز و بست نشدن دهان ماهي، حرکت آبشش‌ها، زياد باز و بسته نبودن آبشش‌ها، غذا خور بودن ماهي در هر زماني که غذا درون آب ريخته مي‌شود، عاري بودن بدن ماهي از لکه‌هاي سفيد و حرکات موزون ماهي از ويژگي‌هاي يک ماهي سالم است.

ذونوريان در تشريح بيماريهاي احتمالي ناشي از نگهداري ماهيان زينتي در خانه افزود: به دليل باکتري‌ها و ويروس‌هايي که در محيط آبزيان وجود دارد، ممکن است براي بعضي افراد در حين عوض کردن آب ماهي حساسيت پوستي ايجاد شود؛ در غير اين صورت بيماري خاصي از طريق ماهي به انسان منتقـل نخواهد شد.

وي ادامه داد: بيماري‌هايي چون ايک، قارچ و آدنيوم که از ماهي به ماهي منتقل مي‌شود، سلامت ماهيان ديگر را به خطر مي‌اندازد.

وي بيان کرد: انگل‌هاي که از خون زير پوست ماهي تغذيه مي‌کنند، عامل به‌وجود آورنده بيماري ايک هستند، همچنين لکه‌هاي سفيد روي بدن ماهي نشان دهنده بيماري قارچي است و بيماري آدنيوم نيز بر اثر پايين آمدن دماي آکواريوم ايجاد مي‌شود.

"فرمان نصيري" کارشناس اداره کل دامپزشکي استان فارس نيز به خبرنگار ايسنا گفت: هيچ بيماري جدي از طريق ماهي‌هاي آکواريومي به انسان منتقل نمي‌شود.

نصيري خاطرنشان كرد: رعايت کردن نکات بهداشتي از جمله استفاده از دستکش براي عوض کردن آب آکواريوم مي‌تواند به پيشگيري از حساسيت‌هاي پوستي کمک کند.

وي افزود: تحرک و جنب و جوش را مي‌توان از ويژگي‌هاي ماهي سالم و مطلوب دانست و بالعکس گوشه گيري و عدم تحرک يکي از نشانه‌هاي ماهي نامرغوب است.

کارشناس اداره کل دامپزشكي فارس تصريح کرد: در صورت رعايت کردن نکات ايمني و بهداشتي وجود آکواريوم در خانه فاقد خطر است.

دیدگاه خود را بیان کنید