پيش‌بيني كاهش توليد ماهي زينتي در سال جاري

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۸ بازدید

مدير امور شيلات و آبزيان خراسان رضوي گفت: خراسان رضوي با 14 مركز پروش ماهي رتبه هشتم را در پرورش ماهي زيستي در كشور دارد كه آن چنان وضعيت مطلوبي نيست.

مهديزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان، در خصوص وضعيت پروش ماهي زينتي در استان، اظهار داشت: در حال حاضر در استان 14 مركز پرورش ماهي زينتي فعاليت مي‌كنند كه توليد آنها در سال گذشته،‌ 2 ميليون و 158 هزار قطعه بوده است.

وي يادآور شد: سهم استان از 100 گونه پرورش ماهي در كشور و 1500 گونه در دنيا، 35 گونه است.

مهديزاده با بيان اين‌كه در پرورش و تكثير ماهي‌هاي زينتي در استان هنوز اول راه هستيم، عنوان كرد: خراسان رضوي با كسب رتبه هشتم در پرورش ماهي وضعيت خوبي در اين زمينه ندارد كه با توجه به اشتغال زايي بالايي كه از خود نشان داده است، بايد به سمت توسعه اين صنعت برويم و ديگر نيازي به واردات نيست.

وي با اشاره به پيش‌بيني كاهش توليد در سال 90 تصريح كرد: با توجه به اين‌كه نحوه نگهداري و تكثير ماهي زينتي وابسته به انرژي گرماست، هدفمندي سازي يارانه‌ شايد تا حدودي در ميزان پرورش آنها و افزايش چشمگير قيمت آن موثر باشد.

مدير امور شيلات و آبزيان خراسان رضوي با بيان اين‌كه نبود نيروي متخصص و تحصيلكرده در اين بخش بزرگترين مشكل است، عنوان كرد: در حال حاضر بيشتر افرادي كه در اين زمينه كار مي‌كنند افرادي با رشته غيرمرتبط و يا به صورت تجربي هستند كه اگر زمينه براي افراد متخصص و تحصلكرده ايجاد شود نقش به سزايي در تكثير گونه‌هاي متنوع ماهي مي‌شود و در نهايت زمينه‌اي براي صادرات ماهي از استان‌ با گونه‌هاي متفاوت فراهم مي‌شود.

وي افزود: خوشبختانه در بهمن ماه سال گذشته براي اولين بار در استان رشته تحصيلي پرورش و تكثير ماهي‌هاي زينتي ايجاد شد.

مدير امور شيلات و آبزيان خراسان رضوي با اشاره به اين‌كه ايجاد يك شهرك ماهي‌ زينتي در استان جزء برنامه‌هاي بلند مدت است، خاطرنشان كرد: اين موضوع در استان در حال پيگيري است اما در حال حاضر مشكل زمين داريم كه اگر اين مشكل حل شود مي‌تواند در توسعه و هدفمند كردن اين صنعت نقش مهمي داشته باشد.

دیدگاه خود را بیان کنید