خطر انقراض کوسه ماهیان در آبهای خلیج فارس

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۳۵ بازدید

کوسه ماهیان در آبهای خلیج فارس در معرض نابودی قرار دارند.

دهقانی معاون پژوهشی پژوهشکده خلیج فارس به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بیش از30 گونه کوسه ماهی متعلق به 10 خانواده در آبهای خلیج فارس و دریای عمان زندگی می کنند.

دهقانی افزود: صید بی رویه ، استفاده از روش های نامناسب صید و از بین رفتن زیستگاههای کوسه ماهیان از عوامل نابودی کوسه ماهیان در خلیج فارس است.

کوسه درنده ،کوسه گربه ماهیان، نهنگ کوسه ها یا کوسه کر، سرچکشی، کوسه ماهیان شکاری و کوسه ماهیان گورخری از جمله این کوسه ماهیان هستند.

وی تصریح کرد: صید کوسه ماهیان برای مصارف خوراکی وصادرات به خارج از کشور مناسب است و مناسب ترین روش صید کوسه ها به روش لانگ لاین است.

در این روش که به صورت رشته های طنابی است ، طناب ها به صورت مجزا در آب رها می شوند و بر سر هرکدام قلابی وصل شده است که طمعه بر سر آن قرار گرفته ، در این روش کوسه ها به شکل موردی و دانه ای صید می شوند. صید ضمنی یکی ازعوامل انقراض نسل کوسه ماهی هاست.

10 درصد کوسه های خلیج فارس به صورت ضمنی صید می شود که یکی از عوامل انقراض نسل کوسه ماهی هاست و در این روش کوسه ماهیان همراه با بقیه آبزیان در تورهای صیادان گرفتار می شوند.

پارسال 638 کیلو باله کوسه به ارزش دلاری هزار و 900 دلار به امارات متحده عربی صادر شده که بیشتر در موارد پزشکی کارایی دارد./

دیدگاه خود را بیان کنید