عرضه محصولات بي‌كيفيت شيلاتي در ميادين ميوه و تره‌بار

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

خبرگزاري فارس: مدير كل دفتر بهبود كيفيت، فرآوري و توسعه بازار آبزيان ضمن انتقاد شديد از عهدشكني مسئولان در واگذاري غرفه به اتحاديه‌ها در ميادين ميوه و تره‌بار گفت: رويكرد نه چندان موجه سازمان ميادين ميوه و تره‌بار موجب شده شاهد عرضه محصولات شيلاتي نامطلوب و بي‌كيفيت باشيم.

عيسي گلشاهي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس«توانا» در خصوص موضوع واگذاري غرف سازمان ميادين ميوه و تره‌بار تهران اظهار داشت: در سال 89 بر اساس توافقات اوليه با سازمان ميادين استان تهران قرار شد تعدادي از غرف اين سازمان جهت عرضه محصولات با كيفيت شيلاتي به اتحاديه‌هاي تعاوني شيلات واگذار شود.
وي با اشاره به اينكه اين طرح قرار بود در ابتداي امر به صورت پايلوت در ميادين ميوه و تره‌بار تهران اجرايي شود، ادامه داد: اتحاديه‌ها نيز در مقابل با ارائه تضامين و تعهداتي مكلف به پشتيباني و مشاركت در اجراي طرح عرضه محصولات با كيفيت شيلاتي در ميادين ميوه و تره‌بار بودند.
وي ضمن تأكيد بر اينكه طرح آزمايشي عرضه محصولات با كد رهگيري و مشاركت اتحاديه‌ها در دست اقدام است، افزود: هر چند انتظار بر اين است كه سازمان ميووه و تره‌بار در اجراي طرح‌هايي از اين دست كمك حال ما باشد اما در صورت عدم حمايت‌ها منتظر حمايت‌هاي اين سازمان نخواهيم بود و طرح‌ها را اجرايي خواهيم كرد.
مدير كل دفتر بهبود كيفيت، فرآوري و توسعه بازار آبزيان گفت: مشكل اينجاست كه در شرايط فعلي واگذاري غرف از حالت واگذاري غرف به توليدكننده‌ها تبديل به واگذاري غرف از طريق مزايده شده است.
وي خاطرنشان كرد: به دنبال اعتراضاتي كه توسط اتحاديه صورت گرفت، واگذاري‌هاي غرف طي سال 89 از طريق مزايده لغو و مقرر شد در سال 90 واگذاري عرفه‌هاي ميادين ميوه و تره‌بار مطابق نظر تخصصي سازمان شيلات ايران و تعهدات سازمان ميادين در قبال اتحاديه‌ها، به اتحاديه واگذار شود.
وي تصريح كرد: به‌رغم پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته جهت واگذاري 16 غرفه‌ در سال 90 از طريق مزايده به اتحاديه‌هاي سراسري فعال در حوزه آبزيان براي اجراي طرح پايلوت عرضه محصولات شيلاتي در ميادين ميوه و تره‌بار، بعد از اعلام اسامي فهرست متصديان غرف‌هاي توزيع و عرضه مشخص شد بر خلاف توافقات انجام شده بين سازمان شيلات و سازمان ميادين ميوه و تره‌بار هيچ غرفه‌اي به اتحاديه‌ها واگذار نشده است.
گل‌شاهي با اشاره به اينكه اين رويكرد سازمان ميوه و تره‌بار موجب عرضه محصولات نامطلوب شيلاتي و بي‌كيفيت در غرف ميادين ميوه و تره‌بار انجاميد، اظهار داشت: طي بالغ بر پنج ماهي كه از سال 90 گذشته است مردم از تأمين محصولات شيلاتي با كيفيت و مطابق استانداردهاي روز از طريق غرف ميادين ميوه و تره‌بار محروم بوده و خواهند بود.
وي در خصوص پيگيري مطالبات اتحاديه‌ها، خاطرنشان كرد: اعتراضات اين تخلفات قانوني به سازمان ميوه و تره‌بار منعكس شده و مجدد منعكس خواهد شد كه در صورت عدم توجه مسئولان دست‌اندركار و تصميم‌گير، موضوع از طريق مراجع بالادستي پيگيري مي‌شود.
وي افزود: در سازمان ميادين ميوه و تره‌بار متأسفانه مسئول پاسخگو و مشخصي وجود ندارد كه جوابگوي انتظارات اتحاديه‌ها و تعهدات اين سازمان در قبال سازمان شيلات ايران باشد ولذا علي‌رغم پيگيري‌ها هنوز نتوانسته‌ايم در اين زمينه موفقيتي را حاصل بياوريم.
وي ادامه داد: در ارتباط با بسياري از مسئولان مرتبط با امر واگذاري غرف، بسياري از مسئولان ذي‌ربط از شكل واگذاري‌ها اظهار بي‌اطلاعي كرده و خود را از اين قاعده مستثني مي‌كردند.
مدير كل دفتر بهبود كيفيت، فرآوري و توسعه بازار آبزيان ضمن تأكيد بر اينكه اعتراضاتي نيز متوجه ماهيت اصلي فهرست واگذاري‌هاست، گفت: مطابق توافقات صورت گرفته شخص يا گروهي مي‌توانستند در امر جذب غرف مشاركت داشته باشند كه ماهيت و پرونده‌هاي توليد‌ي آنها به تأييد سازمان شيلات رسيده باشد در حالي كه هيچ يك از پرونده‌هاي وگذاري‌هاي اخير تأييديه سازمان شيلات را ندارند.
وي تأكيد كرد: شايد اين افراد تأييد‌كننده باشند اما واقعيت امر اين است كه فرم‌هاي متصديان غرف واگذار شده به هيچ وجه از طريق سازمان شيلات تأييد نشده است.
وي تصريح كرد:‌ به نظر مي‌رسد بر خلاف تعهدات سازمان ميوه و تره‌بار عرضه محصولات با كيفيت شيلاتي در محوريت فعاليت‌ها و در ارجحيت سياست‌هاي اين سازمان نباشد چرا كه نوع اقلام مورد عرضه در ميادين خلاف اين امر را به تأييد مي‌رساند.
وي خاطرنشان كرد: عملكرد اتحاديه‌هاي به گونه‌اي بوده است كه در هيچ دوزه زماني نمي‌شود عرضه محصولات نامطلوب و بي‌كيفيت را به آنها نسبت داد، سازمان شيلات و حتي ميادين ميوه و تره‌بار هر دو معترف به اين مزيت اتحاديه‌ها در عرضه محصولات شيلاتي هستند.

دیدگاه خود را بیان کنید