راه اندازي مركز توليد بيومس آرتميا در اسکو

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۲۰ بازدید

تبریز/ واحد مرکزی خبر/ اقتصادی نخستین مرکز تولید بیومس آرتمیا ارومیانا با ظرفیت 6 تن در سال در آذربایجان شرقی راه اندازی شد .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در حاشیه بازدید از مرکز تولید بیومس آرتمیا ارومیانا در روستای سرین دیزج شهرستان اسکو در جمع خبرنگاران گفت: توسعه پرورش این گونه آبزی با ارزش ملی فراوان در اراضی شور و لم یزرع حاشیه دریاچه ارومیه از اولویت های کاری سازمان جهاد کشاوزی استان می باشد .

مسعود محمدیان افزود: با توجه به کاهش چشمگیر سطح آب دریاچه ارومیه و بالارفتن میزان شوری آب و در نتیجه تهدید زیست طبیعی آرتمیا ، تولید بیومس آن در استخر های خاکی استان صورت خواهد گرفت .

محمدیان از ایجاد یک بانک ژنی حفظ ذخایر آرتمیا با راه اندازی این واحد خبر داد و افزود: پس از تامین نیاز داخلی ، صادرات آن در مراحل بعدی این پروژه قراردارد .

سرپرست مدیریت امور شیلات و آبزیان استان نیز در این بـازدید با بیان اینکه اشتغالزایی یکی از برنامه های جامع بخش شیلات استان می باشد، اظهار امیدواری کرد : با بهره بـرداری از واحـد مذکور و توسعه واحدهای مشابه در آینده نزدیک ، قدم مثبتی در اشتغالزایی پایدار ، استفاده از اراضی لم یزرع حاشیه دریاچه ارومیه و درآمد ارزی حاصل از آن برداشته شود .

محمد صمدزاده با اشاره به اینکه در اوضاع کنونی توسعه صنعت آبزی پروری در کشورهایی نظیر چین و تایلند که در مجموع 70 درصد آبزیان جهان را تولید می کنند ارتباط مستقیمی با تولید و استفاده از آرتمیا دارد ، گفت: ارزش اقتصادی این گونه با ارزش در بازارهای کنونی جهان حدود 100 دلار به ازای هر کیلوگرم بیومس می باشد .

این مزرعه پرورش آرتمیا در زمینی به مساحت پنج هکتار احداث شده و سالانه در آن شش تن آرتمیا پرورش داده خواهد شد که قابل افزایش به 20 تن می باشد .

آرتمیا یا میگوی آب شور ، سخت پـوست کـوچکی است که ارزش اقتصادی بالا و کاربردهای بسیار فراوان در صنعت آبزی پروری دارد .

این آبـزی بدلیل دارا بودن حدود 55 درصد پروتئین ، 4 الی 20 درصد چربی ، اسید های آمینه اصلی و اسید های چرب بهترین غذای آبزیان به شمار می رود و می تواند در تغذیه میگو ، لارو ماهیان ، ماهیان زینتی و غیره نیز به کار رود .

دیدگاه خود را بیان کنید