مديركل شيلات فارس: توسعه صادرات عامل موثري در استمرار آبزي‌پروري است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۱۵ بازدید

مديركل شيلات فارس گفت: توسعه صادرات عامل موثري در استمرار سودآوري توليد در رشد اقتصادي بخش كشاورزي و آبزيان است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه فارس، مهندس سيدرضا سعادت، مديركل شيلات فارس در جمع خبرنگاران گفت: يكي از راهكارهاي مهم مقابله با خشكسالي در پرورش آبزيان برگشت و استفاده مجدد از آب است كه هم اكنون در شيلات با استفاده از دستگاه "درام فيلتر" اين امكان در تعدادي از مزارع استان فراهم شده تا با حذف جامدات معلق موجود در آب برگشتي فضاي زيستي مناسبي براي ماهي فراهم شود.

مهندس سعادت ادامه داد: سال گذشته با استفاده از اعتبارات خشكسالي و با مشاركت بهره‌برداران تعدادي از مزارع به اين سيستم مجهز و تاثيرات خشكسالي به ‌طور چشمگيري كاهش يافت، به ‌طوري‌كه ميزان توليد از رشد 15 درصدي نسبت به سال 88 برخوردار بود.

اين مقام مسئول ابراز كرد: بروز خشكسالي و لزوم بازيافت آب براي استفاده مجدد از آن و افزايش توليد در واحد حجم به منظور افزايش بهره‌وري در مزارع، هم چنين اجراي طرح هدفمندي يارانه سبب شده كه توجه به مكانيزاسيون در صنعت آبزي پروري به يك الزام تبديل شود.

وي با تاكيد بر اينكه ترويج مكانيزاسيون در مزارع آبزي پروري از سياست‌هاي اصلي شيلات فارس است، بيان كرد: اين مهم در ساليان گذشته در كشور انجام و تجهيزات و دستگاه‌هاي بسياري از خارج به كشور وارد و مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما با وجود اين توسعه كار از روند مناسبي برخوردار نبود كه از جمله دلايل اين عدم موفقيت قيمت بالاي تجهيزات وارده و عدم هم خواني با وضعيت مزارع در كشور و هم چنين عدم وجود خدمات پس از فروش مطلوب در صورت نياز بود.

سعادت خاطرنشان كرد: براي رفع اين نقايص از سال 88 صاحبان فكر و مبتكران شناسائي و قدم‌هاي نخست در بومي‌سازي تجهيزات برداشته‌اند كه از آن جمله مي‌توان به توليد و نصب "دستگاه رقم بند اتوماتيك" و "پمپ انتقال ماهي" در يك مزرعه الگويي اشاره كرد كه عملكردي توام با موفقيت داشته‌اند.

مديركل شيلات جهاد كشاورزي فارس با بيان اينكه فارس داراي پتانسيل بالايي براي ايجاد ارزش افزوده از آبزيان است، ادامه داد: هم اكنون ايجاد ارزش افزوده چه به صورت عمل آوري شده از جمله ناگت ميگو، چه به صورت سورت و يا ارسال به استان‌هاي مختلف به صورت عمده وجود دارد كه با توجه به حجم مبادله بيش از 20 هزار تن آبزيان در اين استان مي‌توان سود بالايي را ناشي از ارزش افزوده از اين طريق شامل تجار فارس كند.

سعادت با بيان اينكه توسعه صادرات عامل موثري در استمرار سودآوري توليد در رشد اقتصادي بخش كشاورزي و آبزيان است، افزود: سال گذشته ميزان صادرات آبزيان به دو كشور امارات و كويت 292 تن، ماهي زينتي به مالزي 30 هزار قطعه و كنسرو ماهي به امارات 1260 كيلوگرم بود.

وي در بخشي ديگر از سخنان خود به برنامه عملياتي توسعه صادرات شيلات اشاره و بيان كرد: استقرار سامانه HACCP در واحدهاي توليدي، ارتقاء بهره وري در مزارع، ايجاد برندهاي توليد مخصوص و اخذ مجوزهاي لازم از جمله اين برنامه‌هاست.

دیدگاه خود را بیان کنید