افزايش توليد و صادرات ميگو در صورت تامين اعتبار و ابلاغ بسته حمايتي دولت

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۶۷ بازدید

تهران - مديركل امور ميگو و آبزيان دريايي شيلات ايران با اشاره به مصوبه هيات دولت در خصوص افزايش پرورش ميگو در كشور گفت: با تامين اعتبار و ابلاغ بسته حمايتي از سوي دولت، توليد و صادرات ميگو در كشور رشد جهشي خواهد يافت.

'اميدرضا اصغري' روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: اكنون پرورش دهندگان ميگو به دليل انباشت بدهي به بانك ها با مشكل نقدينگي و عدم امكان دريافت تسهيلات بانكي بمنظور برنامه ريزي به موقع براي توليد و تامين نهاده هاي اين محصول روبرو هستند.
وي مهمترين مشكل پرورش دهندگان ميگوي كشور را اجرايي نشدن مصوبه هيات دولت دانست و اظهارداشت: معتقدم در صورت تامين اعتبار بسته حمايتي مورد نظر در كوتاهترين زمان ممكن مي توانيم شاهد رشد جهشي توليد ميگو كشور باشيم.
وي با بيان اينكه اكنون به دليل وجود پتانسيل بالاي توليد ميگو در كشور، اين محصول چندين برابر نياز مصرف داخلي توليد مي شود، گفت: به طور حتم با برطرف شدن تنگناهاي موجود نه تنها 100 درصد مصرف بازار داخلي تامين مي شود، بلكه ايران مي تواند جزو صادركنندگان ميگو بين پنج كشور اول جهان باشد.
مديركل امور ميگو و آبزبان دريايي شيلات ايران با بيان اينكه اكنون سه هزار و 200 هكتار از اراضي كشور زيركشت ميگو قرار دارد گفت: در حال حاضر در مرحله مطالعاتي 185 هزار هكتار اراضي مستعد براي پرورش ميگو هستيم كه حدود 100 هزار هكتار آن به صورت خالص مي تواند تحت پوشش پرورش ميگو در كشور قرار گيرد.
اصغري با اشاره به اينكه با دانش كنوني پتانسيل توليد يك ميليون تن ميگو را در كشور داريم افزود: اكنون حدود 10 هزار هكتار استخر در كشور ساخته شده و آماده ريختن بچه ميگو است.
به گفته وي درچندسال اخير، هر سال 10 درصد به توليد ميگو كشور افزوده شده كه در راستاي توليد ميگو در واحد سطح با استفاده از دانش بومي دستاوردهاي قابل توجهي در بخش دولتي و خصوصي بدست آمده است.
وي خاطرنشان كرد: براي نخستين بار در سال هاي 1389 و 1390 موفق به توليد ميگو در 2 دوره از سال شديم كه به طور متوسط در هر دوره سه تا چهار تن توليد شده است.
وي با بيان اينكه صنعت ميگو با رويكرد صادرات در كشور راه اندازي شده است،گفت: در سال 1389 شش هزارو 359 تن ميگو در كشور توليد و حدود دو هزارو 942 تن آن صادر شد.
وي مقصد صادراتي ميگوهاي توليدي ايران را بيشتر كشورهاي حوزه خليج فارس، اسپانيا، ايتاليا و مصر عنوان كرد.
مديركل امور ميگو و آبزيان دريايي شيلات ايران با اشاره به روند به رشد توليد ميگو در سال هاي اخير ، يادآورشد: در سال 1386 دو هزار و 507 تن، سال 1387 چهار هزار و 365 تن، سال 1388 پنج هزارو 100 تن و در سال 1389 شش هزارو 359 تن ميگو در كشور توليد شده است.
اصغري پيش بيني كرد امسال نيز در سه هزار و 200 هكتار سطح زير كشت هفت هزار و 500 تن ميگو توليد شود.
به گفته وي در استخرهاي پرورش ميگو استان بوشهر نيز با بكارگيري سيستم هاي مكانيزاسيون و هوادهي 10 تن ميگو در هكتار مقياس تجاري توليد شده است.
مديركل امور ميگو و آبزيان دريايي شيلات ايران با بيان اينكه سال گذشته توليد هر كيلو ميگو سه هزار و 300 تومان براي پرورش دهندگان ميگو تمام شده بود، افزود: امسال با توجه به اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و افزايش نرخ نهاده ها قيمت تمام شده هر يك كيلوگرم ميگو به 4 هزار تومان مي رسد.
به گفته وي به دليل مصرف بالاي ميگو در داخل كشور به عنوان يك محصول دريايي غني از پروتيين، فسفر و كلسيم ، عرضه اين محصول در بازار داخل روند رو به رشدي دارد.
وي با اشاره به اينكه اكنون ذخاير ميگو دريايي در ايران و ديگر كشورهاي جهان روبه كاهش است افزود: به دليل رشد جمعيت و سرانه مصرف، برداشت ذخاير دريايي به شدت افزايش يافته و اكنون زمينه صيد ميگوي دريايي به حداقل رسيده است.
اصغري با اشاره به اينكه در حال حاضر كشور از لحاظ توليد ميگو در واحد سطح از جايگاه مطلوبي برخوردار است ، اظهارداشت: اين در حالي است ايران به دليل پايين بودن سطح زير كشت و بالا بودن قيمت تمام شده محصول از لحاظ توليد نهايي در بين كشورهاي توليد كننده ميگو از جايگاه مناسبي برخوردار نيست.
وي بااشاره به اينكه توليد ميگو در كشور به ازاي هر هكتار يك نفر اشتغالزايي دارد، تصريح كرد كه اكنون بيش از 500 مزرعه پرورش ميگو در كشور وجود دارد كه امسال تنها 201 مزرعه فعال است.

دیدگاه خود را بیان کنید