خاویار ایران در معرض نابودی

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۴ بازدید

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تأیید خبر کاهش تولید و صادرات خاویار ایران گفت: اگر سازمان شیلات برای خاویار ایران برنامه جامعی را تدوین می‌کرد، اکنون شاهد کاهش چشمگیر تولید و صادرات خاویار نبودیم.

به گزارش خانه ملت، "عیسی جعفری" با انتقاد از سازمان شیلات کشور گفت: اگر این سازمان در گذشته برای مدیریت منابع ارزشمند ماهیان خاویاری دریای خزر برنامه‌ای را تدون و اجرایی می‌کرد، امروز با کاهش تولید خاویار روبه‌رو نمی‌شدیم.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی افزود: کاهش چشمگیری در تولید و صادرات خاویار ایران علت‌ها و عوامل مختلفی دارد، ولی سازمان شیلات با تدوین و اجرای برنامه‌ای جامع می‌توانست وضعیت کنونی را کنترل و مدیریت کند.

وی، صید بی‌رویه ماهیان خاویاری در دریای مازندران را یکی از عوامل کاهش تولید خاویار در کشور خواند و گفت: صید بی‌رویه و قاچاق ماهیان خاویاری و نبود همکاری و هماهنگی میان کشورهای ساحلی دریای مازندران برای حفاظت از این منابع، ماهیان خاویاری دریای مازندران را در معرض نابودی قرار داده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد: کاهش ماهیان خاویاری دریای مازندران و همچنین عدم توجه به مدیریت و حفاظت از ماهیان خاویاری، تولید خاویار در کشور را با کاهش چشمگیر روبه‌رو کرده است.

بر اساس آمار اعلام شده صادرات خاویار ایران در سال جاری به یک دهم سال گذشته کاهش یافته است.

ایران در سال ۱۳۸۹ موفق به تولید و صادرات ۴۰ تن خاویار به کشورهای جهان شد که این رقم در سال جاری به سه هزار ۹۹۱ کیلوگرم رسیده است.

دیدگاه خود را بیان کنید