30 واحد پرورش ماهیان زینتی در زنجان فعال است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۲۸ بازدید

زنجان - خبرگزاری مهر: مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: در حال حاضر در راستای پرورش ماهیان زینتی در استان بیش از 30 واحد فعال وجود دارد.
محمود صیادبورانی در گفتگو با خبرنگار مهر در زنجان افزود: به منظور ایجادمحیطی آرام در منازل مسکونی و محیط‌های کار، ساخت آکواریوم و رهاسازی انواع ماهیانزینتی در سال‌های اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.
وی با بیان اینکه برای تأمین انواع ماهیان زینتی مورد سفارش، ایجاد کارگاه‌هایتولید ماهیان زینتی در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است، افزود: آب مورد نیازبرای پرورش ماهیان زینتی آب مورد مصرف خانگی است.
مدیر امور شیلات و‌ آبزیان استان، فضای مورد نیاز برای ایجاد یک واحد پرورشماهیان زینتی را 15 مترمربع عنوان کرد و گفت: میزان سرمایه لازم جهت ایجاد یک واحدپرورشی ماهیان زینتی 28 میلیون ریال است، به‌طوری که 30 درصد آورده شخصی و مابقی درقالب تسهیلات بانکی است.
صیادبورانی با یادآوری اینکه از برق مصرفی خانگی می‌توان برای راه‌اندازیفیلترهای تصفیه آب در این مورد استفاده کرد، ادامه داد: برای تکمیل یک واحد پرورشماهیان زینتی، گاز شهری نیز موردنیاز است.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید در یک واحد حدود 10 هزار قطعه است، گفت: آموزش موردنیاز برای متقاضیان در طول یک هفته توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد.
صیادبورانی با اشاره به وجود حدود 20 واحد پرورش ماهی گرم‌آبی در مزارع استان،گفت: بیش از 39 سد خاکی نیز در راستای پرورش ماهیان گرم‌آبی در استان وجوددارد.
وی در رابطه با شرایط مورد نیاز برای پرورش ماهیان گرم‌آبی، افزود: حداقل 2لیتر در ثانیه آب به ازای هر هکتار برای راه‌اندازی پرورش ماهیان گرم‌آبی موردنیازاست. همچنین ظرفیت تولید 4 تن در هر دوره پرورشی است و هزینه احداث هر واحد حدود 80میلیون ریال است
دیدگاه خود را بیان کنید