صادرات 37 هزار قطعه ماهي زينتي از استان در چهار ماه ابتدايي امسال

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۷ بازدید

مديركل دامپزشكي استان مركزي گفت: كشتارگاه‌ها دروازه‌هاي سلامت غذايي شهرها هستند كه در راستاي ارتقاي سلامت آنها بايد كوشيد.

سيد‌سعيد حسيني در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه مركزي، افزود: اداره دامپزشكي در بهداشت و سلامت جامعه نقش مهم و قابل تاثيري دارد و تلاش اداره دامپزشكي بيشتر به پيشگيري معطوف است چون هميشه پيشگيري بهتر، موثرتر و كم هزينه تر از درمان است و اگر از شيوع يك بيماري جلوگيري نكنيم بيماري به صورت اپيدمي بروز و شيوع پيدا مي‌كند، پس بحث پيشگيري بايد در اولويت كار قرار گيرد و در اين راستا يكي از مهم ترين وظايف اداره دامپزشكي بحث ايمن سازي در بخش‌هاي مختلف دام و طيور است.

وي بيان كرد: اداره دامپزشكي استان مركزي طي 4 ماهه نخست سال جاري تعداد 400 هزار ايمن سازي را در جمعيت دامي انجام داده و در ارتباط با تب مالت كه مهم ترين بيماري موجود در جمعيت دامي استان است، حدود 470 هزار دام سبك و سنگين ايمن سازي شدند.

حسيني افزود: طي 4 ماهه نخست سال جاري تعداد 3 هزار و 686 دام مورد خونگيري قرار گرفتند تا مشخص شود كه در چه تعداد از آنها بيماري وجود دارد و طي همين مدت زمان براي تشخيص بيماري‌هاي انگلي در جمعيت دامي كه شامل انگل داخلي و خارجي است تعداد يک‌ ميليون و 230 هزار راس دام عليه بيماري‌هاي انگلي درمان شدند.

مديركل اداره دامپزشكي استان مركزي عنوان كرد: ساختار دامداري در روستاها عمدتا به شكل سنتي است كه اين مشكل بزرگي است و اماكن دامي بايد تا حد ممكن به شكل بهداشتي ايجاد شوند ولي متاسفانه در بعضي از روستاها هنوز مبارزه با بيماري‌ها به شكل سنتي انجام مي پذيرد كه در اين مورد 3 ميليون و 300 هزار متر مربع از طريق سموم به شكل رايگان تحويل دامداري‌ها شد.

حسيني گفت: طي 4 ماهه نخست سال جاري بيش از 7 ميليون قطعه جوجه ريزي در استان اتفاق افتاد و طي همين مدت بازديدهاي مختلفي از مرغداري‌ها به عمل آمد كه تعداد اين بازديد ها يک هزار و 656 مورد بود كه در اين ميان تعدادي از واحدهاي مشكوك مشخص و براي آن ها كارهاي مراقبتي اعمال شد.

وي بيان كرد: در ارتباط با بيماري‌هاي دامي تعداد 31 كانون بيماري مشخص و 720 مورد بازديد از جمعيت دامي انجام شد، در حال حاظر جمعيت دامي در استان از وضعيت خوبي برخوردار است و در سال گذشته تعداد 160 نوع كانون تب برفكي مشخص شد كه اين رقم در 5 ماهه نخست سال جاري 23 كانون است كه در اين زمينه چيزي بالغ بر 80 درصد كاهش بيماري تب برفكي را در استان شاهد بوديم.

مديركل دامپزشكي استان مركزي در ادامه افزود: طي 4 ماهه نخست سال جاري در بخش توليدات آبزيان نزديك به 2 هزار تن توليد داشتيم كه طي همين مدت 291 مورد بازديد به عمل آمد كه تعداد 10 مورد كانون بيماري شناسايي شد.

حسيني اظهار كرد: صادرات در واحد قرنطينه انجام شده و طي 4 ماهه نخست سال جاري تعداد 37 هزار قطعه ماهي زينتي، 27 هزار و 300 كيلو پا و پنجه مرغ و نزديك به 19 هزار و 370 كيلوگرم كرك به كشورهاي خارجي صادر شد.

حسيني در پايان گفت: طي 4 ماهه نخست سال جاري تعداد 14 هزار 579 مورد عمليات آزمايشگاهي از جمعيت دام و طيور و مواد غذايي مربوط به بخش دامي انجام شد و در حال حاظر با وجود آزمايشگاه مرجع اداره دامپزشكي استان بعضي از آزمايش‌هايي كه در سال‌هاي گذشته به تهران ارجاع داده مي‌شد با افتتاح اين آزمايشگاه در خود استان انجام مي‌شود و با بهره برداري از بخش PCR آزمايشگاه مرجع اداره دامپزشكي استان تشخيص بعضي از بيماري هاي ملكولي قابل انجام شده است

دیدگاه خود را بیان کنید