بررسی پیش‏نویس موافقتنامه حفاظت از منابع زیستی دریای خزر توسط ترکمنستان

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۰۳ بازدید

خبرگزاری فارس: وزارت امور خارجه ترکمنستان از برگزاری نشست تخصصی کمیسیون اداری این کشور در امور دریای خزر به منظور بررسی پیش نویس موافقتنامه حفاظت و بهره‏برداری منطقی از منابع بیولوژیک، (زیستی) دریای خزر خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏آباد، نشست تخصصی کمیسیون اداری ترکمنستان در امور دریای خزر در محل وزارت امور خارجه این کشور برگزار شده است.

بخش مطبوعاتی وزارت امور خارجه ترکمنستان امروز با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تایید این خبر اعلام کرد: هدف از بررسی و امضای موافقتنامه حفاظت و بهره‏برداری منطقی از منابع بیولوژیک دریای خزر، ایجاد راهکارهای موثر بین‌المللی در زمینه تعامل بین کشورهای ساحلی دریای خزر در راستای حفاظت و بهره‏برداری منطقی از منابع زیستی این دریا و نیز کاهش تاثیر منفی فعالیت‌های صنعتی بر شیلات دریای خزر است.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرنگار فارس قرار گرفت، آمده است: رئیس جمهور این کشور در نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر که در نوامبر سال 2010 میلادی در باکو برگزار شد، برای آغاز پروسه تهیه و تدوین بسته موافقتنامه‏های بین دولتی، پیشنهادهایی را مطرح و ارائه کرده بود.

بنا به اعلام این منبع، کارشناسان و مسئولان نهادهای مربوطه دولت ترکمنستان در امور دریای‌خزر در این نشست تخصصی تاکید کردند که این کشور در کنار سایر کشورهای ساحلی این دریا، تعامل و تماس نزدیکی با سازمان‌ها و تشکل‌های معتبر بین‏المللی از جمله برنامه سازمان ملل در امور محیط زیست (
UNEP) و نیز برنامه اکولوژیک خزر (CEP) دارد.

همچنین شرکت کنندگان در این نشست، بر توسعه و تکمیل زیرساخت‌های حقوقی و قانونی تنظیم فعالیت‌های مختلف در حوزه دریای خزر در راستای بهره‌برداری منطقی اقتصادی از منابع بیولوژیک، توسعه صنعت گردشگری دریایی، حفاظت از دنیای حیوانات و نباتات کمیاب این دریا نیز تاکید کردند.
دیدگاه خود را بیان کنید