نخستين شناور فايبرگلاس صيادي در كنارك به آب انداخته شد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

زاهدان- بزرگترين و نخستين شناور فايبر گلاس صيادي 'پرساينر، PERSINER ' حوزه آبهاي خليج فارس و درياي عمان در بندر كنارك به آب انداخته شد

به گزارش روز سه شنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي سازمان منطقه آزاد تجاري- صنعتي چابهار، مالك شناور و مروج صيد و صيادي در اين باره گفت : اعتبار ساخت اين شناور از محل تسهيلات طرحهاي بنگاههاي زود بازده و با مشاركت اداره كل شيلات استان و بانك كشاورزي با عنوان 'ترويجي و خصوصي ' تامين شد و مدت زمان ساخت آن يك سال و نيم به طول انجاميد.
'عبدالرحيم ارجمند' افزود: اين شناور با هزينه 20 ميليارد ريال با طول 50/31 ، عمق 85/3 ، عرض 20/7 ، وزن خالص
gt3/57 ، وزن ناخالص gt190، وزن بارگيري 320 تن و قدرت موتور هزار و 138 كيلو وات با الگو برداري از شناورهاي صيادي كشور فرانسه توسط متخصصان داخلي ساخته و با فرهنگ بومي منطبق شده است.
وي اظهار داشت : از امكانات اين شناور مي توان به 700 متر طول تور ماهيگيري، جرثقيل ، وينج تور ، وينج كابل كش ، 150تن ظرفيت سردخانه اي و 3 قايق كمكي اشاره كرد.
او بيان كرد: شناور پرساينر شناوري است كه شيوه صيد آن به صورت محاصره اي انجام مي گيرد و مجهز به سيستم رادار هشداردهنده است.
ارجمند گفت : با توجه به اينكه در اكثر كشورهاي دنيا روش صيد سنتي بازدهي و راندمان مورد توجه بخش خصوصي را ندارد، صيد به روش محاصره اي بهترين شيوه علمي محسوب مي شود.
وي افزود: از جمله مزاياي كاربرد شيوه صيد به روش محاصره اي مقرون به صرفه بودن به لحاظ سوخت براي شناور و داراي ارزش افزوده بالا است و از طرفي خطر آسيب به آبزيان را به صفر مي رساند.
مالك شناور افزود: اين شناور با هدف جايگزين شدن به جاي شناورهاي چوبي، كاهش مشكلات نگهداري و زيست محيطي و برخورداري از وزن كمتر نسبت به شناورهاي سنتي در برابر خطرات دريايي ساخته شده است.
ارجمند با بيان اينكه طراحي و ساخت بدنه اين شناور به طور كامل منطبق با فرهنگ بومي منطقه است، گفت: اين مهم باعث كاهش هزينه در ساخت آن شده است در حالي كه همين نوع شناور در كشورهاي آلمان، فرانسه ، اسپانيا با هزينه 60 ميليارد ريال ساخت مي شود.
وي بيان كرد: در كشور ايران به لحاظ وجود نيروي كار ارزان و توليد مواد اوليه در داخل كشور ساخت اين شناور 20 ميليارد ريال هزينه دارد.
اين مروج صيد و صيادي گفت: با توجه به اينكه كشور ايران منافع مشترك صيد و صيادي با دنيا دارد زمينه تغيير روش صيد از حالت سنتي به شيوه علمي فراهم شده تا از منابع و ذخائر دريايي بهترين بهره وري را داشته باشيم.

دیدگاه خود را بیان کنید