دست بي‌مهري روي تالاب هامون

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۰۵ بازدید

جام جم آنلاين: مدتي است كه از تالاب بين‌المللي هامون خبري نيست. مدت‌هاست اين تالاب محو و نابود و به بياباني خشك تبديل شده و برخي مردمان حاشيه اين درياچه كه شمارشان بيش از 200 هزار نفر برآورد مي‌شود تن به مهاجرت ناگزير داده‌اند

به گزارش ايرنا، با خشكيدن هامون نه علوفه‌اي براي دام وجود دارد نه ماهي‌‌اي براي صيد و نه نيزاري تا حاشيه‌ نشينان بنا به سنت هزاران ساله صنايع دستي توليد كنند.

هفتمين تالاب بين‌المللي جهان «هامون» با 400 هزار هكتار وسعت اسير خشكسالي و بي‌مهري، در انتظار حقابه‌اي است كه كشور همسايه مدت‌هاست با ساخت سد روي رودخانه هيرمند، حق همسايگي را زير پا گذاشته و مانع ورود آب به اين زيست ‌بوم حياتبخش شده‌ است.

در حال حاضر هامون به كانون گرد ‌و غبار تبديل شده است. فعال شدن كانون بحران گرد و غبار در مناطق سيستان و بخشي از افغانستان ناشي از بحراني شدن مناطق تالابي و برخاست ذرات خاك از كف تالابي است كه از خشكي و بي آبي ترك خورده است.

به گفته سرپرست اداره كل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان تالاب سه‌گانه هامون بالاي 98 درصد كيفيت خود را از دست داده و بجز يك سوم از بخش پوزك تالاب هامون كه در مرز افغانستان است ديگر از تالاب چيزي باقي نمانده است.

خسرو افسري اظهار كرد: تنها راه نجات تالاب هامون و مردم شرق ايران بخصوص مناطق زابل و شمال استان سيستان و بلوچستان گرفتن حقابه از هيرمند در افغانستان است و اين اتفاق ميسر نيست مگر اين‌كه افغان‌ها عضو «كنوانسيون رامسر» باشند تا از طريق اعمال فشارهاي بين‌المللي حقابه تالاب را رهاسازي كنند.

وي مهم‌ترين فوايد تالاب هامون را تامين آب منطقه، حفظ و نگهداري رسوبات، جلوگيري از نفوذ آب شور، تامين علوفه دام، پناهگاه حيات وحش، تعديل آب و هوا، زيستگاه پرندگان مهاجر آبزي و مواردي از اين دست عنوان كرد.

افسري با اشاره به اين‌كه تالاب هامون زماني منبع درآمد 15 هزار صياد با بيش از 12 هزار تن صيد در سال بود، افزود: با خشكيدن بستر وسيع اين تالاب و نيزارهاي انبوه آن كه منبع تغذيه دام منطقه بوده، هم اينك به كفه‌اي خشك و ترك خورده تبديل شده است.

نبي ‌ياري مديركل اداره منابع طبيعي سيستان و بلوچستان در خصوص نقش هامون در تأمين معيشت مردم نيز گفت: وقتي هامون شرايط عادي داشته باشد شمار قابل توجهي از مردم منطقه از طريق صيد آبزيان امرار معاش مي‌كنند به طوري كه محصولات شيلاتي در سال‌هاي پر‌آبي هامون به 12 هزار تن در سال مي‌رسد.

علاوه بر اين هزاران هكتار نيزار اطراف هامون منبع عظيمي براي توليد علوفه دام محسوب مي‌شود

دیدگاه خود را بیان کنید