تحقق برنامه‌های پنجم توسعه و چشم انداز 1404 نیازمند برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف تحقیقاتی است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباسعلی مطلبی امروز در همایشی به مناسبت روز جهانی دامپزشکی در کرج گفت: در افق 1404 ایران قرار است مقام نخست منطقه در همه زمینه‌ها به ویژه علمی باشد این مسئله تکلیف ما را در حوزه پژوهش سنگین‌تر کرده و بنابراین لازم است با اصلاح ساختارهای پژوهشی در دامپزشکی بتوانیم پاسخگوی این برنامه‌ریزی‌ها باشیم.
رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات کشور افزود:‌ نیاز است در این زمینه حمایت‌های ویژه‌ای از بخش پژوهش و تحقیقات انجام شود

وی افزود: در برنامه پنجم توسعه نیز قرار است سرانه مصرف پروتئین حیوانی خالص هر فرد به 35 گرم در روز برسد اما برنامه‌ریزی که در این زمینه صورت گرفته باید این شاخص به بالاتر از استانداردهای جهانی نیز برسد.
رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات کشور گفت: تأمین امنیت غذایی جزو برنامه‌ریزی‌های افق 1404 است و برای تحقق این موضوع باید ساختارهای پژوهشی اصلاح شود و با انجام کارهای تحقیقاتی با مقابله با بیماری، افزایش ماندگاری محصولات و به کارگیری علوم جدید ضایعات را به حداقل و تولید را به حداکثر برسانیم.
مطلبی ادامه داد: در صورتی که این موفقیت به دست نیاید موجب فرار سرمایه‌گذاران شده و امکان تحقق چنین برنامه‌هایی بعید به نظر می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی تحقیقات در حوزه دامپزشکی تأمین سلامتی مردم است که اگر تأمین نشود آسیب جدی به تولید و اقتصاد کشور وارد می‌شود.
رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات کشور گفت:‌ لازم است مراکز پژوهشی در بخش دامپزشکی به همان اندازه‌ که در سایر بخش‌ها رشد دارد راه‌اندازی شود که به کارگیری علوم نو و پژوهش‌های بنیادین، بیوتکنولوژی راه رسیدن را کوتاه‌تر خواهد کرد.
مطلبی با انتقاد از سرمایه‌گذاری ضعیف در بخش دامپزشکی گفت: اگر قرار است 16 میلیون تن پروتئین از آبزیان تأمین شود و مصرف پروتئین حیوانی به 45 گرم افزایش یابد این کار نیازمند سرمایه‌گذاری وسیعی در این بخش است.

وی خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر موقیعت‌های بسیار خوبی در این بخش وجود دارد که در صورت استفاده منجر به افزایش عملکرد این بخش خواهد شد. امکانات علمی امروز مناسبی از سوی معاونت ریاست جمهوری در اختیار گذارده می‌شود و همچنین کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت به ویژه در حوزه شیلات وجود دارد و از سویی دیگر دولت و مجلس اعلام کرده که 3 درصد اعتبارات سازمان‌ها در بخش پژوهش و تحقیقات هزینه شود.
رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات کشور افزود: همه اینها قوانینی است که اگر به درستی انجام شود می‌تواند باعث تحول در بخش تحقیقات حوزه کشاورزی بشود.
مطلبی با بیان اینکه ضروری است تحول در پژوهش صورت گیرد، گفت:‌ در گام نخست باید تفکر سنتی به تفکر منطقی تبدیل شود. همچنین دانش بخش پژوهش تکمیل‌تر شود و فناوری‌های مانند نانو، بیو و فناوری زیستی به آن تزریق شود.
وی تصریح کرد: از آنجایی که بخش مهمی از سلامت غذایی به عهده دامپزشکی است نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده در این بخش است و اگر این سرمایه‌ها در کاهش ضایعات، تلفات و نگهداری مناسب هزینه شود حتی اثرات آن بیشتر از تولید اضافه خواهد بود

دیدگاه خود را بیان کنید