كارون حال و روز خوشي ندارد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۱ بازدید

جام جم آنلاين: كارشناسان معتقدند حيات بيشتر شهرهاي خوزستان از جمله اهواز، ملاثاني، خرمشهر، دزفول و شوشتر بدون رودخانه كارون ممكن نيست اما اين روزها اين رودخانه حال و روز خوشي ندارد و مورد بي‌مهري مسوولان قرار گرفته است

اين رودخانه به جز مواهب فراوان مانند تامين آب آشاميدني و كشاورزي در تامين برق و جذب سرمايه‌گذار در بخش ساخت اماكن تفريحي پر رونق بود اما اين شاهرگ حياتي و اقتصادي به علت ورود فاضلاب‌هاي صنعتي، كشاورزي، شيميايي، سدسازي‌هاي متعدد و انتقال آب از سرشاخه‌ها رفته رفته به مرگ تدريجي رسيده است.

علاوه بر موارد اشاره شده از ديگر مشكلات رودخانه كارون لايروبي نشدن آن در سال‌هاي گذشته است كه با مشكلاتي مواجه شده بنحوي كه پيشروي ساحل رودخانه بويژه در اهواز و خرمشهر در مواردي به 10 متر مي‌رسد و باعث شده تا تردد لنج ها، شناورهاي كوچك و قايق‌ها به سختي در آن صورت گيرد

200 ميليارد ريال براي ساماندهي كارون

استاندار خوزستان با تاكيد به تسريع در اجراي رسوب‌برداري از رودخانه مي‌گويد: ستاد حوادث غيرمترقبه وزارت كشور به منظور ساماندهي رودخانه كارون 200 ميليارد ريال اعتبار اختصاص داده است.

حجازي مي‌افزايد: 23 مترمكعب از رودخانه كارون بايد لايروبي شود كه 10 سال طول مي‌كشد و اعتبار مورد نياز بيش از 264 ميليارد برآورد شده است.

شاكري معاون محيط انساني اداره كل حفاظت محيط زيست خوزستان هم مي‌گويد: ساماندهي رودخانه كارون باعث افزايش حجم آب، توسعه شيلات و راه آبي براي لنج‌هاي تا حجم 2 هزار تن بار و كنترل مسير سيلاب‌ها در استان را به همراه دارد.

اين در حالي است كه ساماندهي رودخانه‌ها در سطح استان فقط محدود به رودخانه كارون نيست بلكه رودخانه‌هاي كرخه، دز، جراحي و گرگر نيز نياز به ساماندهي دارند تا بتوان از ظرفيت و پتانسيل منابع آبي در سطح استان در زمينه‌هاي گردشگري و اقتصادي به خوبي استفاده كرد.

كارشناسان اقتصادي مي‌گويند: حمل و نقل دريايي يكي از ارزانترين حمل ونقل‌ها درجهان بشمار مي‌رود و ايران از طريق كارون و حمل و نقل دريايي مي‌تواند تجارت را رونق بخشد.

مدير امور مهندسي رودخانه و سواحل آب و برق خوزستان نيز مي‌گويد: لايروبي رودخانه كارون از سال 1385 آغاز شد و تاكنون 4 ميليون و 600 هزار هكتار از آن براي ساخت پارك 42 هكتاري در پايين دست پل پنجم و پل سوم لايروبي شده است.

غياثي مي‌افزايد: بايد 22 ميليون مترمكعب در رودخانه كارون لايروبي شود كه 6 ميليون مترمكعب از آن در اهواز، 10 ميليون متر مكعب بين اهواز و خرمشهر و بقيه در خرمشهر است كه 145 ميليارد تومان اعتبار براي لايروبي رودخانه نياز است.

او به سختي كار، زمان بر بودن و هزينه بالاي خارج كردن شناورهاي غرق شده و لوله‌هايي كه بر اثر ساخت و سازها در رودخانه جاي مانده است اشاره مي‌كند و گويد: تهيه زمين به منظور تخليه رسوبات جمع آوري شده از سطح رودخانه و تعدد پل‌ها و ستون‌ها حجيم روي رودخانه كارون از جدي ترين مشكلات لايروبي رودخانه كارون است.

غياثي مي‌افزايد: براساس موافقت نامه‌اي كه به سازمان‌ها داده شده به منظور تامين اعتبارات لازم براي لايروبي رودخانه كارون متاسفانه پنج درصد اعتبار مورد نياز نيز اختصاص نمي‌يابد.

در صورت تامين اعتبار با ديوارسازي و ساخت كانال مي‌توان 900 متر مكعب از سيلاب‌هاي مازاد رودخانه را به تالاب شادگان منتقل كرد كه باعث سيراب شدن دشت‌هاي شادگان و كشاورزي و ماهيگيري در منطقه شود.

علي عامري يكي از شهروندان ساكن اهواز مي‌گويد: ديگر از زيبايي و فضاي سبز رودخانه كارون خبري نيست.

تا چند سال پيش برخي خانواده‌هاي اهوازي تعطيلات آخرهفته را كنار رودخانه كارون مي‌گذرانند اما ورود زباله ها، فاضلاب‌ها و مواد صنعتي تنها مكان گردشگري مردم اهواز را از بين برده است.

كريم جلالي يكي از قايقرانان 50 ساله رودخانه كارون هم مي‌گويد:هر روز كه مي‌گذرد آب رودخانه كمتر و قايق كوچك من بجاي حركت بر روي امواج آب بيشتر به گل ولاي مي‌نشيند.

رئيس سازمان گردشگري، صنايع دستي و ميراث فرهنگي خوزستان هم مي‌گويد: يكي از پيش بيني‌هاي صورت گرفته در زمينه گردشگري رودخانه كارون شناسايي و طراحي شناورهايي است كه قايقرانان آموزش‌هاي لازم را متناسب با شرايط آب رودخانه در حوزه سكانداري و نجات غريق طي كنند.

پورفرخي قايقراني و ماهيگيري را يكي از تفريحات مردم خوزستان در كنار رودخانه كارون مي‌داند و مي‌افزايد: با ايجاد امكانات تفريحي چون ايجاد پارك ساحلي مي‌توان زمينه را براي حضور گردشگران در اطراف رودخانه فراهم كرد.

برخي كارشناسان محيط زيست معتقدندپايه‌هاي پل‌ها متعدد در سطح رودخانه،حجم رسوب‌گذاري و انتقال آب از سر شاخه‌ها از جمله مواردي هستند كه مشكلات رودخانه را دو چندان كرده و از نظر زيست محيطي خسارات عمده‌اي را براي آب ساكنين اغلب شهرهاي استان بوجودآورده است.

عبدالامير معزي عضو هيات علمي دانشكده كشاورزي دانشگاه شهيدچمران اهواز نيز مي‌گويد:خاك ناشي از لايروبي رودخانه كارون مناسب ترين خاك براي ترميم بافت‌هاي سنگين،ترميم نفوذ براي خاك‌هاي رسي و افزايش فضاهاي سبز شهري و مصارف كشاورزي است

كارون شاهرگ حياتي استان

او مي‌افزايد: جزيره‌هاي كه در سطح رودخانه بوجود آمده خود گواه اين مدعاست. اما اين‌كه لايروبي رودخانه‌اي به عظمت كارون كه شاهرگ حياتي يك استان بشمار مي‌رود به علت تامين نشدن اعتبارات ملي و استاني به كندي پيش مي‌رود تنها باعث از بين رفتن زندگي در رودخانه نمي‌شود بلكه فضاي سبز و بخشي از هويت تاريخي خوزستاني‌ها را با خطر مواجه مي‌كند، در صورتي كه با برنامه ريزي صحيح مي‌توان باعث توسعه اقتصادي استان در زمينه‌هاي تجارت، گردشگري، حمل و نقل و.... شود.

رودخانه كارون با 950 كيلومتر طول پرآب‌ترين و بلندترين رودخانه ايران است كه به آبهاي بين‌المللي راه دارد و مساحت آبريز آن 6 هزار كيلومتر مربع است

دیدگاه خود را بیان کنید