میگو؛ مراورید سفید گلستان/ لزوم جذب سرمایه گذاران صنعت پاک

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۵۷ بازدید

برداشت انبوه میگوی گونه وانامی در گمیشان، گلستان را به سرزمین مروارید سفید تبدیل کرده و برای استفاده بهینه از گنج تمام نشدنی باید به جذب سرمایه گذاران بیشتر پرداخت

خبرنگار مهر، پرورش میگوی وانامی از سال 1980 در دنیا رونق گرفت و زایشگاه اصلی آن هاوایی آمریکا است.

این گونه از سال 83 وارد کشور شد و در سال 87 با انتقال 30 هزار قطعه لاروکار تولید آن در گلستان شروع شد و در سال 88 از دو هکتار مزرعه میگو در گلستان چهار تن برداشت شد و در سال 89 نزدیک به 22 تن برداشت میگو انجام شد. مساحت فاز اول سایت میگو گمیشان 400 هکتار است و 100 درصد عملیات زیر ساخنت فاز اول اجرایی شده است و 100 هکتار مزارع آن نیز به اتمام رسیده است و300 هکتار مزرعه نیز در حال ساخت است.


سرعت رشد، تراکم پذیری ذخیره سازی، دامنه تحمل درجه شوری، سهولت تکثیر واهلی سازی، مقاومت دربرخی از بیماریهای شایع ومیزان نیاز به پروتئین گیاهی در جیره غذایی از مزایای مزایای میگوی وانامی نسبت به سایر گونه های آن است.

مدیرکل شیلات گلستان گفت: باید با برنامه ریزی صحیح ومناسب می توان به تولید تجاری میگوی وانامی پرداخت که علاوه بر افزایش پروتین سالم درجهت اشتغالزایی واقتصادی کردن منطقه نیز کمک می کند

علی اکبر پاسندی از میگوی گلستان به عنوان مروارید سفید یاد کرد و گفت: این گنج تمام نشدنی است و ما باید به دنبال سرمایه گزارانی بزرگتری در این زمینه باشیم.

وی به ثمر رسیدن سایت میگوی گلستان را نتیجه 18 سال تلاش و کار مدیران مختلف در این عرصه بیان کرد وافزود: از این پس نام میگوی گمیشان همپای خاویار در جهان ثبت می شود.

مدیرکل شیلات گلستان گفت: میگوی استان به عنوان میگوی پاک شناخته شده است و قابلیت صادرات به تمام جهان را دارد.

پاسندی گفت: درسال های آینده تولید بالای یک هزار تن را خواهیم داشت و میگوی استان به کشورهای اسپانیا، لبنان، امارات و کویت صادر خواهد شد.

وی اظهارداشت: جهت گیریها در بخش شیلات به سمتی است که اشتغال مولد ایجاد شود و در سایت میگوی گمیشان به ازای هر یک هکتار یک شغل پایدار ایجاد خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: این سایت قابلیت پرورش ماهی قزل آلا را بعد از برداشت میگو دارد.

رئیس اداره میگو شیلات استان گلستان نیز گفت: امسال درسطح 70 هکتار از مزارع این سایت در فاز اول، میگو زیر کشت رفته است پیش بینی میزان تولید تا 200 تن می شود.

موسی کیا افزود: مساحت فاز اول این سایت 400 هکتار است و 100درصد زیر ساخت های آن آماده شده است و 39 اشتغال دراین قسمت ایجاد شده است

وی ادامه داد: شیلات کانال ورودی، خروجی و جاده بین مزارع را آماده کرده است و بقیه کار به عهده پرورش دهنده است.

کیا در ادامه گفت: پس از برداشت، میگو برای فرآوری به کارخانه ارسال می شود و بخشی از آن صادر و بخشی در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی در ادامه گفت: این طرح با هدف ایجاد اشتغال مولد، فراهم کردن زمینه توسعه صادراتی، کاهش فشار صید غیر مجاز بر دریا و استفاده بهینه ازمنابع آب دریا اجرا می شود.

کیا اظهارداشت: برای فاز اول 16 میلیارد ریال هزینه شده است و فاز اول 260 هکتار مزرعه مفید پرورش میگو دارد.

وی کمبود اعتبارات زیرساخت مجتمع را از مشکلات این سایت نام برد و افزود: ازسوی محیط زیست تاکنون برای 400 هکتار از این سایت مجوز صادر شد.

پروژه پرورش میگوی وانامی از سال 87 به صورت آزمایشی در شمال گمیشان شروع شد و پس از انجام مطالعات و اخذ مجوز از سازمان محیط زیست کشور تولید آزمایشی اقتصادی در سال جاری در حد انبوه به تولید رسید.

میگوی پرورشی شمال گمیشان یک محصول صادراتی است و تحت نظارت سازمان دامپزشکی است و با توجه به ارزش غذایی بالای آن نیاز است تا مردم با قرار دادن آن در سبد غذایی خانواده از مزایای آن استفاده کنند

دیدگاه خود را بیان کنید