توليد و تكثير 10هزار صدفچه مرواريدساز لب سياه در بندرلنگه طي سال جاري

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

رئيس پژوهشکده اکولوژي خليج فارس و درياي عمان گفت: در سال جاري ده هزار صدفچه مرواريدساز لب سياه در ايستگاه تحقيقات شيلاتي نرمتنان خليج فارس در بندرلنگه توليد و تکثير شده است.

محمد صديق مرتضوي در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه خليج فارس، با بيان اين‌که به زودي اين صدفچه‌هاي 2 تا 3 سانتي متري در آبهاي مناطق لاوان، هندورابي و قشم رهاسازي مي‌شوند، اظهار كرد: سن اين صدفچه‌ها 100 روز است و بعد از 3 سال به مرحله توليد مرواريد مي‌رسند.

وي با اشاره به اين‌که صدف‌هاي مولد از زيستگاه اصلي‌شان در مناطق صخره‌اي لاوان، هندورابي و شيدور صيد مي‌شوند، افزود: روش توليد و تکثير اين صدفچه‌ها شوک دمايي با آب است.

رئيس پژوهشکده اکولوژي خليج فارس و درياي عمان تصريح کرد: در اين طرح که از سال 83 در ايستگاه تحقيقاتي نرمتنان خليج فارس آغاز شده است، تا کنون 80 هزار قطعه صدفچه مرواريدساز لب سياه توليد شده است که از اين شمار فقط 15 هزار قطعه از دو سال گذشته در مناطق لاوان و هندورابي رهاسازي و بقيه براي تحقيقات در کارگاه استفاده شدند.

مرتضوي تغذيه صدفهاي مرواريدساز لب سياه را از مواد ريزمغذي دانست و عنوان کرد: صدف به لحاظ جنسي هرمافروديت است، يعني در ابتداي رسيدگي جنسي، نر و در رسيدگي بعدي ماده مي‌شود.

وي با بيان اين‌که از صدف در تهيه دارو و از کفه آن در ساخت وسائل تزييني، صنعت دکمه سازي، موزائيک سازي، منبت کاري و خوراک دام و طيور استفاده مي‌شود، اضافه کرد: ايستگاه تحقيقات شيلاتي نرمتنان خليج فارس از اواخر سال 68 با 2 کارشناس با هدف اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي و توليد صدف مرواريدساز در کيش تاسيس شد که از اواخر سال 1370 اين ايستگاه براي ترميم و بازسازي تاسيسات تحقيقاتي و آموزشي به بندرلنگه انتقال يافت و اکنون زير نظر پژوهشکده اکولوژي خليج فارس و درياي عمان در بندرعباس اداره مي‌شود.

به گزارش ايسنا، از ديگر وظايف اين ايستگاه، بازسازي ذخائر آبزيان در حال انقراض و تکثير ماهيان زينتي است

دیدگاه خود را بیان کنید