دولت براي افزايش بهره وري از آبزي پروران حمايت همه جانبه مي كند

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۸ بازدید

همدان-مديركل دفتر توسعه آبزي و ماهيان آب شيرين شيلات كشور گفت: دولت خدمتگزار براي تحقق افزايش بهره وري در توليد و پرورش ماهي، از آبزي پروران حمايت همه جانبه مي كند

مرتضي افراسيابي' روز شنبه در حاشيه پنجمين نشست كميته تخصصي ماهيان سردآبي كشور در همدان در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا با اشاره به بهره وري پايين در شيلات افزود: تسهيلات مناسب دولتي براي تكميل، تجهيز و ترميم استخرهاي آبزي پروري در كشور داده مي شود.

وي با اعلام اينكه طرح هاي داراي توجيه اقتصادي در حوزه پرورش ماهي مي توانند از تسهيلات دولتي استفاده كنند بيان كرد: آبزي پروران از اين فرصت ايجاد شده با معرفي طرح هاي مناسب بهره برداري بهينه كنند.

اين مقام شيلات اظهار داشت: اكنون با بهره گيري از مكانيزاسيون و تجهيزات روز از حجم اب كمتري براي توليد ماهي نسبت به گذشته استفاده مي شود بنابراين براي اقتصادي تر شدن توليد و همچنين افزايش بهره وري بهره گيري از اداوات روز آبزي پروري از اهميت زيادي برخوردار است.

افراسيابي از برگزاري كميته هاي تخصصي مكانيزاسيون با بهره گيري از كارشناسان خبره و صاحبنظر در همه استان هاي كشور خبر داد و افزود: در كنار اين كميته ها،كارگاه هاي آموزشي نيز براي بهره برداران اين بخش برگزار مي شود.

وي همچنين گفت: نامگذاري اين سال به عنوان جهاد اقتصادي از سوي رهبر معظم انقلاب براي فعالان در حوزه جهاد كشاورزي كشور مسووليت زا تر از ساير بخش ها است بنابراين بايد با مديريت و اتخاذ راهكارهاي مناسب به توليد اقتصادي تر دست يافت.

افراسيابي در ادامه از توليد 242 هزار تن ماهي در سال 89 در كشور خبر داد و افزود: تعهد تعيين شده در برنامه چهارم توسعه با وجود محدوديت هاي ناشي از خشكسالي با اتخاذ تمهيدات مناسب محقق شده است.

وي اضافه كرد: 90هزار تن از توليد آبزيان كشور مربوط به ماهيان سردآبي است كه به ازاي هر پنج تن توليد ماهي براي يك نفر اشتغال دايم ايجاد شده است.

افراسيابي اظهار داشت: پرورش ماهي در مقايسه با ساير بخش ها اقتصادي تر است بنابراين اگر بتوان آبزي پروري را خوب مديريت كرده و از منابع محدود كشور بهره برداري بهينه كرد مي توان ميزان بهره وري را تا ميزان قابل توجهي افزايش داد.

وي از عملكرد متفاوت مزارع پرورش ماهي در كشور خبر داد و افزود: از پنج كيلوگرم تا 80 كيلوگرم در واحد سطح در مزارع پرورش ماهي كشور توليد مي شود و ميانگين توليد ماهي در استخرهاي بتني 32 كيلوگرم و در استخرهاي خاكي 50 كيلوگرم است.

اين مقام شيلات يكي ديگر از راهكارهاي افزايش بهره وري را پرورش ماهي در چاه ها و استخرهاي كشاورزي عنوان كرد و افزود:هم اكنون 800 هزار حلقه چاه كشاورزي در كشور فعال است كه اگر بتوان در 10 درصد آنها ماهي پرورش داد به طور متوسط 400 هزار تن به توليد افزوده مي شود.

وي از امضاي تفاهم نامه با معاونت آب و خاك سازمان جهاد كشاورزي خبر داد و گفت: بر اين اساس صاحبان استخرهاي ذخيره كشاورزي استخرهاي خود را براساس كاربري آبزي پروري تغيير دهند.

افراسيابي ادامه داد: آبي كه از اين استخرهاي پرورش ماهي براي استفاده كشاورزي استخراج مي شود موجب غني شدن آب شده و محصول توليدي كشاورزي را تا 20 درصد افزايش مي دهد.

وي رشد اقتصادي كشاورزان را از ديگر مزيت هاي پرورش ماهي در استخرهاي كشاورزي خبر داد و گفت: باتوجه به مزيت هاي متعدد اين بخش انتظار مي رود اين روند شتاب بيشتري داشته باشد.

افراسيابي در ادامه يكي ديگر از راهكارهاي حمايت از آبزي پروران را افزايش سرانه مصرف به ويژه در روستاها عنوان كرد و افزود: متوسط سرانه مصرف ماهي در جهان 18 كيلوگرم است و اين ميزان در كشور هشت كيلوگرم و در استان همدان 7/4 كيلوگرم است.

گفتني است سالانه حدود 242 هزار تن ماهيان سردآبي و گرم آبي در كشور توليد مي شود

دیدگاه خود را بیان کنید