رودخانه‌های گیلان برای ماهیان نا امن است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۱ بازدید

مدیرکل شیلات گیلان گفت: گیلان دارای 48 رشته رودخانه است که به دلیل آلودگی‌های ناشی از فاضلاب‌های صنعتی و خانگی محل امنی برای تخم‌ریزی ماهیان نیست و پاکسازی آنها به مشارکت همگان نیاز دارد

حجت سعیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در انزلی با بیان اینکه مصرف سرانه ماهی در گیلان 13.5 کیلوگرم است، اظهار داشت: این میزان مصرف در کشور حدود هشت کیلوگرم است و گیلان به لحاظ آبزی‌مصرفی رتبه نخست شمال کشور را دارد.
وی میزان سرانه مصرف ماهی در گیلان را با افزایش عنوان کرد و افزود: سال گذشته میزان سرانه مصرف ماهی در این استان 12 کیلوگرم بود.
مدیر کل شیلات گیلان توسعه آبزی‌پروری را از برنامه‌های مهم این نهاد اعلام کرد و ادامه داد: پرورش ماهی در قفس و یا تالاب یکی از برنامه‌های مهم شیلات است که در استان در حال اجراست.
وی با بیان اینکه می‌توانیم نسبت به ترویج این طرح با جذب سرمایه‌گذار اقدام کنیم، بیان داشت: در هر نقطه از 320 کیلومتر نوار ساحلی گیلان قابلیت اجرای طرح آبزی‌پروری به ویژه پرورش ماهی در قفس را دارد.
سعیدی، قدمت شیلات گیلان را 100 سال ذکر کرد و اذعان داشت: شغل بسیاری از مردم این استان از گذشته‌های دور صیادی بوده است

فعالیت 5650 صیاد در گیلان

وی با اشاره به فعالیت 73 شرکت تعاونی پره در گیلان خاطرنشان کرد: در گیلان 5 هزار و 650 صیاد وجود دارد که 4 هزار و 300 صیاد در 56 پره صیادی فعالیت می‌کنند.
مدیرکل شیلات گیلان درباره تعدیل پره‌های صیادی ابراز داشت: مبلغ 620 میلیارد ریال برای تعدیل پره‌های صیادی در شمال کشور در نظر گرفته شده که بیشترین مقدار این اعتبار به شرکت‌های تعاونی گیلان اختصاص دارد.
وی بیمه صیادان را در حال پیگیری عنوان کرد و افزود: بیمه صیادان 27 درصد است که دولت 10 درصد آن را تقبل کرده و قرار بود از محل درآمد قانون هدفمندی یارانه‌های سوخت این هزینه پرداخت شود و بقیه نیز توسط صیادان تامین و از طرف تامین اجتماعی و به صورت متمرکز انجام گیرد.
سعیدی تولید ماهیان گرمابی در کشور را 3 هزار و 900 کیلو در هر هکتار بیان کرد و ابراز داشت: این رقم در کشورهای پیشرفته به 12 تن در هکتار می‌رسد و با اجرای اصلاح تعمیر، مرمت و بازسازی بخش‌های فرسوده استخرهای پرورش مزارع منفرد از مصوبات دور سوم سفر دولت شاهد افزایش تولید در سطح خواهیم بود.

ایجاد 3 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در گیلان

وی از ایجاد سه مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در گیلان خبر داد و ابراز داشت: تاکنون تنها دو مرکز پرورش ماهیان خاویاری بود که سه مزرعه دیگر نیز اضافه می‌شود.
این مسئول با اشاره به اینکه گیلان در زمینه پرورش ماهیان گرم‌آبی رتبه دوم آبزی‌پروری کشور را دارد، یادآور شد: برای حفظ ذخائر دریا، 60 درصد بازسازی ذخائر، جبران کاهش ذخائر، تثبیت مشاغل صید و صیادی، فرآیند تکثیر به صورت رهاسازی بچه ماهیان در بستر رودخانه‌های منتهی به دریا از طریق سه مرکز انجام می‌شود.
وی با تصریح بر اینکه 11 پایگاه یگان حفاظت منابع آبزیان در 300 کیلومتر نوار ساحلی گیلان فعالیت می‌کنند، اذعان داشت: حفظ ذخائر یک عزم ملی و فرابخشی و همکاری تمام سازمان‌های دولتی و خصوصی را می‌طلبد.

ناامنی 48 رشته رودخانه برای زیست ماهیان

مدیرکل شیلات گیلان رودخانه‌های این استان را محل امنی برای تخم‌ریزی ماهیان خاویاری و استخوانی ندانست و تصریح کرد: 48 رشته رودخانه در گیلان وجود دارد که به دلیل آلودگی‌ها، پساب‌های فاضلاب‌های خانگی و صنعتی، برداشت غیرمجاز شن و ماسه، عدم رعایت حریم رودخانه و صید غیر مجاز در این رودخانه‌ها موجب شده که شرایط تخم‌ریزی برای ماهیان سخت‌ شود و مقدار تولید ماهی به زیر 10 درصد برسد.
وی رودخانه‌های گیلان برای تخم‌ریزی ماهیان کیلکا نیز آماده ندانست و افزود: شرایط برای تخم‌ریزی کیلکا ماهیان در رودخانه‌ها فراهم نیست و باید رودخانه‌های استان را مدیریت و اعمال قانون کنیم.

رهاسازی 200 هزار قطعه ماهی استخوانی در رودخانه‌های گیلان

سعیدی با اشاره به رهاسازی ماهیان استخوانی در رودخانه‌های گیلان خاطرنشان کرد: 200 هزار قطعه انواع ماهی استخوانی مانند کولی، سفید، سوف و... را تکثیر و در رودخانه‌ها رها سازی کردیم اما اگر آلودگی رودخانه‌ها به همین نسبت بالا باشد بازماندگی این ماهیان بسیار ضعیف است و باید رودخانه‌های را پاکسازی کنیم.
وی افزود: در کشورهای در حال توسعه برای در کنار رودخانه ماندن بسیار هزینه می‌کنند ولی در کشور ما اقشار ضعیف در کنار رودخانه‌ها زندگی می‌کنند زیرا رودخانه‌ها به قدری آلوده است که همه از بوی مشمئز کننده آن فراری هستند.
مدیر کل شیلات گیلان نجات رودخانه‌ها از آلودگی‌ها را مستلزم همکاری و کمک شیلات، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، مردم و مسئولان دانست و خاطرنشان کرد: باید در امر پاکسازی رودخانه‌ها همه مشارکت کنند

دیدگاه خود را بیان کنید