هرمزگان از استانهاي پيشرو در زمينه فعاليتهاي شيلاتي است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۷ بازدید

مدير كل دفتر بهبود كيفيت ، فرآوري و توسعه بازار آبزيان شيلات ايران گفت: هرمزگان از استانهاي پيشرو و با اهميت كشور در زمينه فعاليتهاي شيلاتي است

دكتر عيسي گلشاهي چهارشنبه در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ايرنا، افزود: مراكز توليد لارو ميگو، كارخانه هاي فرآوري و بسته بندي ميگو، صدها هكتار مزرعه پرورش ميگو وآزمايشگاه كنترل كيفي مواد غذايي خام دامي و پايش باقي مانده ها به خصوص آنتي بيوتيك در بدن ميگوهاي صادراتي از مهم ترين زيرساخت هاي لازم براي توسعه كمي و كيفي پرورش ميگو در هرمزگان است.

وي، با بيان اينكه تاكنون هيچ بيماري در خصوص ميگو از اين استان گزارش نشده ، دليل اصلي آن را همكاري نزديك سازمانهاي دست اندركار از جمله دامپزشكي، شيلات و توليد كنندگان ميگو ذكر كرد.

دكتر گلشاهي اظهارداشت: شيلات ايران ضمن استقبال از سرمايه گذاران علاقمند به سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف صيد و صيادي، فرآوري آبزيان و همچنين ايجاد صنايع شيلاتي با هدف صادرات در شهرهاي ساحلي و جزاير چهارده گانه هرمزگان را در دستور كار خود قرار داده است.

وي گفت: در اين زمينه با پرداخت تسهيلات ارزان قيمت و در تامين زمين در جزاير و همچنين شهركها و نواحي صنعتي مناطق سا حلي و حتي شهر بندرعباس از سرمايه گذاران در زمينه فعاليتهاي شيلاتي حمايت خواهيم كرد.

مديركل دفتر بهبود كيفيت ، فرآوري و توسعه بازار آبزيان شيلات ايران از موافقت اتحاديه اروپا در زمينه واردات ميگو از هرمزگان را از ديگر مزيت هاي اين استان در زمينه حمايت ازتوليدكنندگان و كارخانه هاي فرآوري و بسته بندي اين آبزي ذكر كرد.

در اطلاعات منتشره آمده است تا كنون بيش از دو هزارو يكصد هكتار مزرعه پرورش ميگو در شهرهاي ساحلي هرمزگان ازجمله ميناب، بندر خمير و بندرلنگه احداث شده كه با توجه به ميزان آمادگي پرورش دهندگان هر سال بين يك تا يكهزارو 500 هكتار زير كشت اين آبزي قرار مي گيرد.

ميزان برداشت ميگو از مزارع پرورشي در هرمزگان سالانه بالغ بر يكهزار و 500تا دو هزارتن ذكر شده درحاليكه همين مقدار نيز از صيدگاههاي اين استان در آبهاي ساحلي خليج فارس و درياي عمان صيد مي شود.

ارزش ميگوهاي صادراتي اين استان به خارج از كشور به خصوص كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در سال به بيش از 10 ميليون دلار مي رسد.

دكتر گلشاهي در ادامه از صيد انواع آبزيان و صادرات بخشي از آن بعنوان ديگر مزيت هاي هرمزگان در زمينه فعاليتهاي صيد و صيادي نام برد و ا دامه داد با برگزاري كارگاههاي آموزشي و استفاده از تجربه ديگر كشور سعي در بهبود كيفي فعاليتهاي صيادي در هرمزگان داريم.

اين مقام مسوول گفت: هر چند هرمزگان درحال حاضر با صيد سالانه 143 هزارتن آبزي رتبه اول كشور را دارد اما با ترويج روشهاي ديگر صيد و صادرات آبزيان با استانداردهاي بين المللي مورد تاييد اتحاديه اروپا، آمريكا و كشورهاي ژاپن و استراليا سعي در افزايش ارزآوري بيشتر از طريق بهبود كيفيت هستيم.

در اطلاعات منتشره شيلات هرمزگان آمده است كه در نيمه اول امسال افزون بر پنج هزارتن تن انواع آبزي به ارزش بيش از 14 ميليون دلار از اين استان به خارج از كشور صادر شده كه از نظر وزني نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 درصد رشد نشان مي دهد.

ميزان صادرات آبزيان اين استان در سال گذشته نزديك به 10 هزارتن به ارزش 20 ميليون دلار اعلام شده است.

در اطلاعات سازمان شيلات مجموع صيد آبزيان كشور در سال گذشته 670 هزارتن ذكر شده كه 200 هزارتن آن را آبزيان پرورشي از جمله شش هزارو 500 تن ميگو تشكيل مي دهد

دیدگاه خود را بیان کنید