غواصي ،ناشناخته ترين رشته در علوم دريايي ايران

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۳ بازدید

مدیر عامل شرکت خدمات غواصی کاوشگران اعماق بندر گفت : آموزش غواصی در ایران نیازمند تدوین برنامه ای مدون است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) ، محمد قاسمی با بیان اینکه در ایران مدرسه غواصی که مطابق با استانداردهای روز دنیا آموزش دهد ، وجود ندارد ، افزود: سازمان فنی و حرفه ای اقدام به برگزاری دوره های آموزش غواصی می کند که از سطح خوبی برخوردار نیست و تجهیزات کافی ندارد.

وی با بیان اینکه آموزش غواصی در سازمان فنی و حرفه ای پاسخگوی نیازهای غواصی نیست ، گفت: این سازمان باید تغییرات اساسی در این دوره های آموزشی اعمال کند.

مدیر عامل شرکت خدمات غواصی کاوشگران اعماق بندر با بیان اینکه در ایران گنگ ترین و ناشناخته ترین حرفه و رشته در علوم دریایی، رشته غواصی است ، افزود: آموزش های غواصی در ایران عمدتا غیر هدفمند انجام می گیرد.

قاسمی افزود:در دنیا آموزش غواصی دارای بخش های تفریحی،ورزشی و صنعتی است در حالی که این بخش ها در ایران تفکیک نشده است و افرادی که در بخش تفریحی آموزش دیده اند به راحتی وارد حوزه غواصی صنعتی می شود.

وی اظهار داشت : این در حالی است که نوع آموزش و تجهیزات مورد استفاده در غواصی تفریحی با آموزش غواصی صنعتی کاملا متفاوت است و باید در طرح های صنعتی و تحقیقاتی دریایی از غواصان حرفه ای استفاده شود.

وی با بیان اینکه در ایران نظارتی بر آموزش غواصی صنعتی وجود ندارد، افزود: باید سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری نیروی دریایی کمیته ای را برای نظارت بر آموزش غواصی صنعتی ایجاد کند.

مدیر عامل شرکت خدمات غواصی کاوشگران اعماق بندر گفت: این کمیته می تواند نیازهای ارگان های دریایی کشور مانند شرکت نفت ، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، موسسه ملی اقیانوس شناسی و سازمان شیلات را شناسایی و بر اساس نیازمندی های آنان برنامه آموزشی منظمی را بر پایه استانداردهای روز دنیا تدوین کند.

وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به ساماندهی شرکت های آموزش غواصی صنعتی و ارتقاء سطح آموزش غواصی درکشور موظف است ، افزود: تفکیک غواصان حرفه ای و نیمه حرفه ای از یکدیگر ، صدور مجوز تاسیس مدرسه غواصی و واردات تجهیزات مورد نیاز آموزش غواصی صنعتی نیز می تواند با نظارت این کمیته انجام گیرد.

وی شرط پنج سال حق بیمه را از ضعف های شروط تاسیس شرکت غواصی برشمرد و گفت:کسانی در مدرسه معتبر بین المللی آموزش دیده اند به دلیل نداشتن پنج سال حق بیمه نمی توانند شرکت تاسیس کنند اما کسانی هم هستند که یک دوره یک هفته ای آموزش غواصی تفریحی و ورزشی را دیده اند اما چون پنج سال بیمه پرداخت کرده اند می توانند اقدام به تاسیس شرکت غواصی کنند.

وی در ادامه به افزایش شرکت های آموزش غواصی تفریحی و ورزشی درکشور اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر با توجه به اینکه فعالیت های غواصی بیشتر شده ، آسیب های زیست محیطی در دریا نیز افزایش یافته اما نظارت و کنترل سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بنادر و دریانوردی افزایشی نداشته است.

وی افزود: کسانی که در دوره های آموزش تفریحی و ورزشی شرکت می کنند ، ممکن است به مرجان ها آسیب وارد کنند اما نظارتی برای جلوگیری از آسیب های احتمالی به مرجان ها صورت نمی گیرد.

مدیر عامل شرکت خدمات غواصی کاوشگران اعماق بندر با بیان اینکه آموزش غواصی در کشور متولی ندارد ، افزود: چند سالی از تاسیس انجمن غواصی ایران می گذرد اما تاثیری در ساماندهی وضع جامعه غواصی کشور نداشته است

دیدگاه خود را بیان کنید