حفاظت هرمزگانی‌ها از گنو و حرا

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۵ بازدید

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه منطقه گنو و جنگل‌های حرا دو منطقه از 10 منقطه زیست کره در ایران به شمار می‌روند گفت: از آنجایی که این دو ظرفیت متعلق به جهانیان است باید هرمزگانی‌ها در حفظ آن کوشاتر باشند

خبرگزاری فارس از بندرعباس،‌ محمدجواد محمد‌زاده شامگاه یکشنبه در جمع مدیران کل ادارات هرمزگان با بیان اینکه موضوع محیط زیست دغدغه بین‌المللی است، اظهار داشت: به دلیل محدود بودن مولفه‌های حیات راهی جز حفاظت از محیط زیست نداریم.
وی در ادامه با بیان اینکه توسعه کشور متوازن و همه جانبه نیست، افزود: جنس کار محیط زیست فرابخشی است و دستگاه‌های مختلف باید هماهنگی خود را با محیط زیست حفظ کنند.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سالانه 35 هزار کشتی وارد تنگه هرمز می‌شود، ادامه داد: 80 درصد از این کشتی‌ها عمری بالای 40 سال دارند که علاوه بر تاثیرات مضر این شناورها بر محیط شاهد تخلیه آب توازن شناورها در خلیج فارس نیز هستیم.
به گفته وی بیشتر سود عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز و خلیج فارس در حالی به اروپایی‌ها می‌رسد که مضرات زیست محیطی آن به کشورهای منطقه از جمله ایران،‌ امارات، بحرین و قطر برمی‌گردد.
محمد‌زاده در ادامه سخنان خود به مطالعات محیط زیست در مورد وضعیت آبزیان آب‌های کشور اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه طبق مطالعات به عمل آمده جیوه موجود در ماه‌های ماهشهر 11 برابر استاندارد بوده است که علت آن نیز فعالیت غیراستاندارد واحدهای پتروشیمی مجاور آب‌های ماهشهر است.
وی ادامه داد: همان گونه که شاهد بودیم ورود فاضلاب به دریا سبب گسترش پدیده کشند قرمز در‌ آب‌های هرمزگان نیز شد.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه آموزه‌های دینی ما اجازه تخریب محیط زیست را نمی‌دهد، بیان کرد: آمریکا در حوزه محیط زیست نیز همانند حوزه سیاسی و نظامی بسیار مخرب حاضر شده است به نحوی که این کشور با دارا بودن 5.5 درصد از جمعیت دنیا 26 درصد آلودگی جوی را به خود اختصاص داده به نحوی که یکی از علل اصلی صدمه به لایه ازن فعالیت‌های مخرب این کشور اعلام شده است.
محمد‌زاده اضافه کرد: ایرانیان در طول تاریخ و به ویژه در معماری‌های خود توجه ویژه‌ای را به محیط زیست و طبیعت نشان داده‌اند به نحوی که معماری ایرانی باستان تلفیقی ناگسستنی با آب، گیاه و حیوان دارد.
وی ادامه داد: مشاهده می‌شود که در معماری ایرانی همواره انسان با محیط زیست آشتی و مهربان است که این امر با ورود اسلام عمیق‌تر و غنی‌تر شده است.
به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، کشور در حوزه اجرایی مرتبط با رعایت اصول زیست محیطی با چالش‌های مهم و اساسی مواجه، به نحوی که می‌توان گفت با تعارضات جدی در مبحث محیط زیست و توسعه مواجه است.
معاون رئیس جمهور افزود: اگر قرار است به عنوان مثال در هرمزگان و یا جزیره قشم پلی احداث شود بهتر است از سازه‌هایی استفاده و یا روند به نحوی پیش رود که با مطالعات زیست محیطی همخوان و هماهنگ باشد.
وی بیان کرد: اگر می‌خواهند اسکله بسازند نباید با سازه‌های نامناسب (خاکریزی) در سیستم اکولوژیک تغییراتی ایجاد کند بلکه ما می‌گوئیم می‌توان با سازه‌های متکی بر شمع‌کوبی مضرات را به حداقل رساند.
محمد‌زاده ادامه داد: مطمئنا نتیجه بی‌توجهی به مطالعات زیست محیطی جبران‌ناپذیر است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 10 نقطه در کشور به عنوان منطقه ذخائر زیست کره شناخته می‌شوند، بیان کرد: از این 10 نقطه دو نقطه در هرمزگان وجود دارد که منطقه گنو و جنگل‌های حرا از این دست مناطق به شمار می‌روند.
این مسئول گفت: حال که این مناطق در زیست و کره اهمیت بالایی دارد و به گونه‌ای به جهانیان و آیندگان تعلق دارد، از هرمزگانی‌ها و به ویژه مسئولان انتظار می‌رود نه تنها در راستای حفاظت از این دو منطقه گام بردارند بلکه باید نسبت به تقویت آنها نیز اقدام کنند

دیدگاه خود را بیان کنید