آمادگي شيلات براي ايجاد زیستگاه های مصنوعی دريايي

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۹۵ بازدید

رئیس مرکز تحقیقات شیلاتي آب های دور به ضرورت توسعه زیستگاه های مصنوعی دریایی در شمال و جنوب کشور اشاره كرد و افزود: سازمان شیلات ایران مکان يابي احداث زیستگاه های مصنوعی دریایی را به این مرکز واگذار کرده است

باشگاه خبرنگاران ؛"دانیال اژدری" با بیان اینکه مکان یابی و بررسی ایجاد زیستگاه های مصنوعی دریایی در منطقه رمین چابهار آغاز شده است افزود: توسعه زیستگاه های مصنوعی در ایران توسط مرکز تحقیقات شیلات آب های دور- چابهار و با همکاری موسسه تحقیقات شیلات در حال انجام است.
رئیس مرکز تحقیقات شیلاتي آب های دور افزود: با توجه به زيست شاه میگو( لابستر) در منطقه چابهار زیستگاه هایي نيز براي اين گونه در اين منطقه نیز طراحی و احداث خواهد شد.
وی با بیان اینکه اجرای این پروژه در منطقه رمین چابهار یکسال به طول می انجامد افزود: پس از اتمام این پروژه شرکت های خصوصی، تعاونی های صید و صیادی می توانند اقدام به سرمایه گذاری نمایند.
وی اظهار داشت: طرح ایجاد زیستگاه های مصنوعی در سواحل جنوب کشور در استان بوشهر، هرمزگان ، خوزستان اجرا شده و نتایج خوبی هم در بر داشته است به طوري كه شاهد افزايش شش تا 12 برابر ي تولید ماهی های کف زی در اين زيستگاه ها بوده ايم.
رئیس مرکز تحقیقات شیلاتي آب های دور بالا بردن حجم تولید،احداث پناهگاه مناسب برای آبزیان، افزایش بهره وری، بهبود وضعیت محیط زیست و ایجاد اشتغال از جمله اهداف احداث اين زيستگاها عنوان كرد و گفت: اين زيستگاهها نه تنها در تولید آبزیان بلکه در توسعه صنعت گردشگری و حفاظت از مناطق حساس شیلاتی و زیست محیطی دریا نيز موثراست.
وی با بیان اینکه دانش طراحی و ساخت سازه هاي زيستگاههاي مصنوعي انتقال و استقرار آن در دریا در داخل کشور وجود دارد افزود: در اين راستا سازه هایی را طراحی و ثبت اختراع کردیم که این سازه ها در دنیا منحصر بفرد است.
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 20 هزار سازه در دریا مستقر شده است افزود:با توجه به نتایج مطلوب این تحقیقات ضرورت دارد که سازمان های ذیربط با برنامه ریزی صحیح و با رعایت حفظ محیط زیست توسعه ایستگاه های مصنوعی را مد نظر قرار دهند .
اژدري خاطرنشان کرد:به منظور ایجاد زیستگاه های مصنوعی آبزیان با سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بنادر و دریانوردی هماهنگی های لازم انجام و جلساتی نيز با حضور کارشناسان سازمان های مذکور برگزار شده است.
وی تاکید کرد: مرکز تحقیقات شیلاتي آب های دور و موسسه تحقیقات شیلات ايران این آمادگی را دارد که اين گونه پروژه ها را در شمال و جنوب کشور اجرا كند .
رئیس مرکز تحقیقات شیلاتي آب های دور در چابهار با بیان اینکه ارگان ها و سازمان های ذیربط به یافته های علمی ما توجهی نشان نمی دهندافزود:بسیاری از کشورهای همسایه از تجربیات محققین ما استفاده می کنند در حالی که سازمان های ذیربط به سراغ ما نمی آیند

دیدگاه خود را بیان کنید