تکثيرماهيان زينتي راهي براي توسعه اشتغال خانگي است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

تکثير ماهيان زينتي جايگاه فراواني در بحث اشتغال و ايجاد مشاغل خانگي دارد

علي اصغر منصور خاکي در مراسم افتتاح کارگاه آموزشي دو روزه پرورش گياهان آبزي در مرکز آموزش عالي امام خميني(ره) کرج اظهارداشت: يکي از اساسي ترين مباحث کشور بحث اشتغال پايدار مي‌باشد از اين رو توجه به مشاغل خاص و جديد در اين راستا تاثير بسزايي در افزايش اشتغال دارد.

وي افزود: طي دو دهه گذشته توسعه آبزي پروري در آب‌هاي داخلي به موفقيت‌هاي بسيار خوبي دست يافته، ليک توجه به گياهان آبزي و ماهيان زينتي بسيار کم بوده و به نظر مي‌رسد اين مهم، مغفول واقع شده است.

منصور خاکي تصريح کرد: استان البرز جايگاه بسيار مناسبي در تکثير و پرورش گونه‌هاي کمياب و گران ‌قيمت داشته و در اين راستا تلاش بخش خصوصي بيش از دستگاه‌هاي دولتي بوده و حتي انتقال تجربه نيز صورت گرفته است.

وي بيان کرد: هم اکنون استان البرز با ظرفيت توليد نه ميليون قطعه( در100واحد تکثير و پروش ماهيان زينتي) رتبه چهارم کشور به لحاظ کميت و رتبه دوم را به لحاظ کيفيت دارا مي‌باشد.

مديرکل جهاد کشاورزي استان البرز استفاده از ظرفيت‌هاي موجود در توليد ماهيان زينتي و آکواريوم را نيازمند به فرهنگ سازي دانست و گفت: اين امر نيز خود توجه شايسته رسانه‌ها را مي طلبد.

منصور خاکي خاطرنشان کرد: در برخي از پارک‌ها نيز زمينه پرورش اين گياهان و ماهيان وجود دارد که خود نيازمند توجه خاص شهرداري‌هاست.

همچنين مهندس شکوري معاون آبزي پروري سازمان شيلات ايران، در اين کارگاه ضمن درخواست از کارشناسان حاضر در جلسه جهت تلاش در فرهنگ سازي به کارگيري اين نوع گياهان آبزي در آکواريوم‌هاي خانگي گفت: کشور چين با ارائه نمونه آکواريوم‌هائي که نياز کمتري به نظافت دارند، به اين امر کمک نموده اند.

وي افزود: اين گياهان مي‌توانند جزئي از چيدمان منزل بوده و در کنار آکواريوم‌هاي خانگي، آرامش نسبي را براي اعضاي خانواده به ارمغان آورند.

گفتني است نخستين کارگاه آموزشي دو روزه "پرورش گياهان آبزي"با حضور 60 نفر از کارشناسان شيلاتي از24 استان کشور(6و7آذرماه) به همت سازمان جهاد کشاورزي استان البرز و همکاري سازمان شيلات ايران برگزار شد

دیدگاه خود را بیان کنید