آغاز مطالعات عوامل فیزیکی و شیمیایی آب دریا در تنگه هرمز

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۴ بازدید

مطالعات عوامل فیزیکی و شیمیایی آب دریا در تنگه هرمز آغاز شد

باشگاه خبرنگاران؛ رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی کشور گفت:در این طرح مطالعاتی به مدت 18ماه عوارض زمین شناسی و رسوب شناسی آب دریا و تبادل آب بین دریای عمان و خلیج فارس بررسی می شود .

وحید چگینی افزود گفت :در این طرح همچنین با مدل سازی امواج ، شدت و ارتفاع موج ، جهت موج و دوره بازگشت امواج و چگونگی ساخت سازه های دریایی مطالعه می شود .

امسال همچنین هفت طرح مطالعاتی دیگردر موسسه ملی اقیانوس شناسی کشور در حوزه خلیج فارس و دریای عمان در محدوده آبهای استان هرمزگان آغازشده است .

بررسی میزان کربن و مواد آلی و ازت کل در رسوبات تنگه هرمز ، بررسی پراکنش مرجان های سخت ، تهیه اطلس امواج خلیج فارس و دریای عمان ، تهیه بانک اطلاعات تاریخی خلیج فارس ، شناسایی ورصد شکوفایی جلبکی با استفاده از داده های ماهواره ای و مدل سازی عددی ایجاد سونامی در دریای عمان از جمله این طرحها است .

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی کشور گفت : هدف از اجرای طرحهای مطالعاتی جمع آوری داده های تاریخی در حوزه خلیج فارس و دریای عمان در خصوص زمین شناسی و دانه بندی مواد رسوبی است .

چگینی افزود :بررسی حذف فلزات سنگین مانند سرب در فاضلابهای صنعتی ورودی به منابع دریایی با کمک میکرو جلبک کارلا در منطقه قشم و جمع آوری و ارزش سنجی اطلاعات مربوط به الودگی هیدروکربن های نفتی در رسوبات و آبزیان خلیج فارس از برنامه های مهم تحقیقاتی این موسسه است که امسال در استانهای بوشهر و سیستان و بلوچستان آغاز شده است .

بررسی میزان هیدروکربن های چند حلقه ای آروماتیک در رسوبات سطحی دریای عمان و امکان وجود ماده دارویی در جلبکهای دریایی برای درمان بیماری آلزایمر در اطراف جزایر خلیج فارس از دیگر طرحهای تحقیقاتی در این موسسه است .

مرکز ملی اقیانوس شناسی سال 1370تأسیس شد و شورای گسترش آموزش عالی کشور در اسفند سال 88، با تبدیل «مرکز ملی اقیانوس‏ شناسی» به «موسسه ملی اقیانوس ‏شناسی» موافقت کرد .

این موسسه دارای دو پژوهشکده با نام‌های پژوهشکده علوم دریایی و پژوهشکده مهندسی و فناوری دریا است

دیدگاه خود را بیان کنید