صنعت آبزی پروری سردآبی ایران رشد قابل توجهی دارد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

بندرانزلی محقق موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: صنعت آبزی پروری سرد آبی ایران در10سال اخیر رشد قابل توجهی داشته به نحوی كه سال 2009 مقام نخست جهان در زمینه تولید قزل آلای آب شیرین را به خود اختصاص داد

ایرنا، دكتر 'مرتضی علیزاده ' روز چهارشنبه در همایش ملی آبزی پروری ایران با اشاره به تولید 9 هزار تن ماهی سردآبی در سال 1379 افزود: این مقدار در سال 1389به عنوان سال اول برنامه پنجم به 91 هزار و 200 تن رسید.

وی پیش بینی كرد؛ تا پایان برنامه پنجم مقدار تولید ماهیان پرورشی سردآبی كشور به حدود 150 هزار تن برسد.

علیزاده یادآور شد: بر اساس آمار فائو، میزان تولید آزاد ماهیان پرورشی جهان به عنوان عمده ترین ماهیان سرد آبی پرورشی در سال 2009بیش از دو میلیون و 395 هزار تن بود كه ایران در همین سال با 73 هزار و 642 تن تولید 07/3 درصد از كل آزاد ماهیان پرورشی را تولید كرد.

وی در ارتباط با شاخص های تولید تصریح كرد: میانگین وزن برداشت قزل الا در سال حدود367 گرم بوده كه انتظار می رود تا پایان سال 1392به حداقل 400 گرم برسد.

به گفته وی همچنین میزان تولید متوسط در واحد سطح مزارع قزل آلا در سال 1385 حدود 7/22 كیلوگرم بوده كه این مقدار در سال 1389 به حدود 1/26 كیلوگرم رسیده است.

علیزاده خاطرنشان كرد: بهبود شاخص های تولید نه فقط به واسطه توسعه توانمندی های فنی و تكنولوژیكی بلكه عمدتا ناشی از ظرفیت های مناسب آبزی پروری سردآبی در كشور بوده است.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به بررسی های انجام گرفته، صنعت آبزی پروری سردآبی كشور با دو چالش اصلی شامل؛ پایین بودن كارایی و بالا بودن هزینه تولید در مزارع تكثیر و پرورش مواجه است.

علیزاده، عواملی نظیر اختلالات ژنتیكی، واردات بی رویه تخم ماهی از كشورهای مختلف، شیوع انواع بیماری ها و آلودگی ها در اثر عدم رعایت اصول پیشگیری و بهداشتی، توسعه آلودگی های زیست محیطی در منابع آبی و عدم استفاده بهینه از ظرفیت تولید سیستم های موجود پرورشی، كیفیت پایین مواد اولیه خوراك، ناكارآمدی سیستم های بانكی و بیمه ای در ارائه خدمات به تولید كنندگان را از جمله مشكلات موجود عنوان كرد.

این پژوهشگر، تهیه بانك اطلاعاتی از فعالیتهای تحقیقاتی انجام گرفته و همچنین آماده سازی بستر لازم برای ترویج دستاوردهای تحقیقاتی را برای رفع این چالشها ضروری دانست.

وی اضافه كرد: برنامه ریزی لازم در افق های زمانی كوتاه، میان و بلند مدت برای اجرای طرح ها و پروژه های تحقیقاتی و اجرایی در افق زمانی با هدف برطرف كردن برخی مشكلات موجود در این بخش بسیار با اهمیت و اجتناب ناپذیر است.

علیزاده در خاتمه با ارائه پیشنهادی از نقشه راه توسعه آبزی پروری سردآبی كشور ابراز امیدواری كرد با تدوین نقشه مشكلات موجود در این بخش حل و آبزی پروری سردآبی بیش از پیش در كشور توسعه یابد.

به گزارش ایرنا، نخستین همایش ملی آبزی پروری ایران روز سه شنبه با حضور كارشناسان شیلات و محققان كشور در زیباكنار گیلان آغاز شد و امروز (چهارشنبه) به كار خود پایان می دهد

دیدگاه خود را بیان کنید