بایدابزی پروری دركشورعلمی شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۹ بازدید

رییس پژوهشكده آبزی پروری آبهای داخلی: آبزی پروری كشور باید از شیوه سنتی به علمی تبدیل شود

دكتر 'مریم فلاحی' در حاشیه نخستین همایش آبزی پروری ایران در انزلی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: علمی شدن آبزی پروری موجب كاهش هزینه ها، افزایش تولید و اقتصادی شدن این صنعت می شود.

وی خاطرنشان كرد: آبزی پروری ماهیان بومی بعنوان گونه های سازگار با محیط باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی یادآور شد: این امر موجب حفظ محیط زیست، امكان استفاده از غذاهای بومی و در نتیجه كاهش هزینه ها و همچنین حفاظت از گونه های در معرض انقراض می شود.

فلاحی تصریح كرد: با توجه به نگرانی از انقراض برخی ماهیان بومی مانند اردك ماهی، كپور تالابی و لای ماهی نسبت به مولدسازی این ماهیان اقدام كرده ایم كه می توان این گونه ها را به راحتی در تالاب انزلی پرورش و از فواید آن سود جست.

وی از جمله اقدامات پژوهشی در دست انجام در این پژوهشكده واقع در بندرانزلی را مطالعه در خصوص اثرات لایروبی تالاب انزلی عنوان كرد.

رییس پژوهشكده آبزی پروری آبهای داخلی گفت: مطالعاتی را در خصوص بررسی مهاجرت ماهیان به تالاب و بررسی جمعیت گونه های ریز مفید در تالاب پیشنهاد داده ایم كه امیدواریم با تخصیص بودجه عملی شود.

وی از كپورماهیان هندی بعنوان یكی از گونه های مناسب برای آبزی پروری یاد و خاطرنشان كرد: برای انجام تحقیقات زیست محیطی مربوط به امكان سنجی پرورش این ماهی نیاز به كمك مسئولان ذیربط و اختصاص بودجه داریم .

فلاحی از ماهی آزاد بعنوان یك گونه مناسب و اقتصادی جهت پرورش در اراضی ساحلی نام برد.

وی همچنین با اشاره به انجام تحقیقات در خصوص میكروجلبكها در این پژوهشكده خاطرنشان كرد: روی تكثیر اردك ماهی و كپور سیاه در حال انجام تحقیق هستیم.

وی با اشاره به 54 پروژه در دست انجام در این پژوهشكده افزود: بررسی منابع آبی استان و پروژه مطالعه اراضی حاشیه تالاب برای آبزی پروری، ایجاد پن (نوعی قفس پرورش ماهی) در تالاب را در برنامه داریم.

رییس پژوهشكده آبزی پروری، اراضی حاشیه تالاب را مناسب برای پرورش آبزیان خواند و گفت: ضمن استفاده مفید از آب، نیاز به كود شیمیایی و غذا نیز ندارند و ماهیان تولیدی را نیز می توان در مركز فرآوری ماهیان استفاده كرد.

وی پرورش ماهی در قفس در تالاب را نیز علاوه بر تولید ماهی و اشتغالزایی عاملی برای مبارزه بیولوژیك با آبزیان عنوان كرد.

فلاحی ، مشكلات كوددهی در استخرهای استان و علت تلفات ماهی فیتوفاك در فصل تابستان را از دیگر موارد در دست تحقیق در این پژوهشكده یاد كرد

دیدگاه خود را بیان کنید