زیر ساخت 11هزار هكتار استخرهای ساحلی برای تولید میگو آماده است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۲۸ بازدید

زیر ساخت های حدود 11 هزار هكتار استخرهای ساحلی برای تولید میگوی پرورشی در كشور آماده شده است

ایرنا، این را 'عباس متین فر' محقق موسسه تحقیقات شیلات ایران و 'خسرو آیین جمشید' از پژوهشكده میگوی كشور در گزارشی به همایش ملی آبزی پروری ایران اعلام كردند.

آنان در این همایش كه شامگاه چهارشنبه برگزار شده، گفتند كه حدود 180 هزار هكتار اراضی لم یزرع ساحلی مستعد تولید میگوی پرورشی از سال 1372 به بعد در كشور شناسایی شده است.

بر اساس گزارش این محققان، تاكنون با واگذاری 45 هزار هكتار آن در دهه 1370موافقت و زیر ساخت های حدود 11 هزار هكتار استخرهای ساحلی برای تولید میگوی پرورشی آماده شده است.

این محققان خاطرنشان كردند كارخانه های تولید خوراك كارخانه های فراوری و نگهداری محصول نیز به صورت پراكنده و نامتوازن در سطح كشور ایجاد شده است.

به گفته آنها نبود برنامه ریزی كاربردی و مقابله اتحادیه ها و تعاونی های غیر كار آمد با مدیریت دولتی ناهماهنگ، از عمده ترین مشكلات و تنگناهای موجود در راه رسیدن به حداقل هدف بهره بر داری از 11 هزار هكتار استخر های پرورشی تا كنون بوده است.

این محققان اقدام موسسه تحقیقات شیلات ایران به معرفی میگوی 'وانامی' به صنعت تكثیر و پرورش میگوی كشور را برطرف كننده بخش قابل توجهی از خلاء دانش فنی تولید عنوان كردند و گفتند كه هموار كردن مسیر بهبود و افزایش تولید، از ضرورت ها و نیازهای اصلی توسعه و زیر كشت بردن حداقل 45 هزار هكتار اراضی واگذار شده است.

این پژوهشگران اصلاح و تغییر نگرش به محصول میگو از یك كالای ارز آور به منبع تامین پروتئین مورد نیاز جامعه، اصلاح سیاست حمایت های مقطعی و موردی به پشتیبانی پایدار و حمایت فنی از تولید، بهینه سازی سیستم برنامه ریزی تولید و توجه به اهمیت تحقیق و آموزش در دسترسی به توسعه پایدار و اصلاح ساختار برنامه ریزی تولید و حمایت از تولیدكنندگان واقعی را از راهبردهای دستیابی به این هدف و رفع مشكلات سر راه تولید عنوان كردند.

به گزارش ایرنا، نخستین همایش ملی آبزی پروری با محوریت تكثیر، پرورش و فناوری های نوین، مهندسی آبزیان، تغذیه، منابع غذایی و غذای زنده، مدیریت بهداشت و بیماری های آبزیان، اكولوژی و اثرات متقابل زیست محیطی در آبزی پروری، بیوتكنولوژی و اصلاح نژاد آبزیان اقتصادی، بیولوژی و فیزیولوژی آبزیان، مدیریت و بازسازی ذخایر، مدیریت، اقتصاد و بازاریابی در روزهای هشتم و نهم آذر ماه جاری در هتل نرگس زیباكنار گیلان برگزار شد.

این همایش به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (كانون هماهنگی دانش و صنعت آبزی پروری كشور) و با همكاری موسسه تحقیقات شیلات ایران (پژوهشكده آبزی پروری آب های داخلی) و با شركت جمع كثیری از محققان شیلاتی و دست اندركاران و مسئولان برگزار شد

دیدگاه خود را بیان کنید