بخش ویژه تولید بیومس آرتمیا در دانشگاه ارومیه راه اندازی می شود

پنج‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۳ بازدید


صدقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود توانایی داخلی در زمینه پرورش و تکثیر انواع ماهیان زینتی هنوز هم تعداد بسیار زیادی از ماهیان زینتی آب شیرین و آب شور از طریق مرزهای هوایی و از کشورهای آسیای جنوب شرقی به ایران وارد می شود.

وی اضافه کرد: در این راستا، پژوهشکده آرتمیا و آبزیان دانشگاه ارومیه بخش جدید تحقیقاتی - تولیدی خود را با عنوان ماهیان زینتی تأسیس می کند.

رییس دانشگاه ارومیه گفت: هدف از راه اندازی این بخش جلب توجه محققان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ارائه موضوع های تحقیقاتی و کاربردی و انجام پروژه های تحقیقاتی مهم بر روی تکثیر و پرورش این دسته از آبزیان مهم و تجاری می باشد.

صدقی افزود: حل معضل تکثیر و پرورش گونه ها و جنس هایی از این دسته از آبزیان موجب تولید فناوری های جدید در شاخه آبزیان شده و همچنین باعث کاهش خروج ارز از کشور می شود.

وی ادامه داد: ارزش غذایی بالا، سهولت دسترسی به آرتمیا در تمامی مراحل رشد، امکان ساده پرورش آرتمیا در آزمایشگاه و همچنین مقبولیت آن توسط انواع آبزیان باعث شده است آرتمیا جایگاه ویژه ای در بین تکثیر دهندگان آبزیان داشته باشد که با توجه به کاربرد بیومس آرتمیا در تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در کنار این بخش اقدام به تولید بیومس آرتمیا نیز می کنیم.

وی اضافه کرد: مازاد مصرف بیومس آرتمیا در داخل پژوهشکده در صورت درخواست بخشهای خصوصی با دریافت سفارش قبلی به فروش می رسد.

رییس دانشگاه ارومیه اظهار کرد: پیش بینی می شود با توجه به بحران خشکسالی دریاچه ارومیه و تالابهای اطراف آن که عملاً دسترسی به بیومس آرتمیا را برای پرورش دهندگان محدود کرده، تولید و ارائه زنده چنین محصولی مورد توجه فعالان ماهیان زینتی قرار گیرد

دیدگاه خود را بیان کنید