پرورش ماهی در قفس ،ارزآور و تاثیرگذار در تولید و هزینه‌ها

سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

پرورش ماهی در قفس ،ارزآور و تاثیرگذار در تولید و هزینه‌ها
نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس، درباره صادرات و ارزآوری که یکی دیگر از مزایایی پرورش ماهی در قفس های دریایی است، گفت:پرورش ماهی در قفس علاوه بر اینکه ارزآوری بالایی برای کشور به همراه دارد در تولید بیشتر و هزینه های کمتر در مقایسه با دیگر روشهای پرورش از اهمیت خاصی برخوردار است
احمدی لاشکی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت،در واکنش به این مطلب که در 12 سال گذشته میزان تولید سالانه ماهی در قفس در نروژ حدود 500 هزارتن بود که درحال حاضر به حدود دو میلیون تن رسیده که این میزان بیش از دو برابر ظرفیت تولید و صید ماهیان کشور را شامل می‌شود،گفـت: متأسفانه در حال حاضر صنعت شیلات ایران به ویژه در حوزه ی میگو و سایر ماهیان دریای خزر به علت نامساعد بودن فضای زیست محیطی از شرایط مناسبی برای توسعه بهره برداری برخوردار نیست.
نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی،با انتقاد از اینکه متأسفانه در حال حاضر شیرابه های مختلفی به رودخانه ها ریخته می شوند، تصریح کرد: این فاضلاب هااز طریق رود خانه وارد دریای خزر می شوند که این مهم علاوه بر آسیب جدی به صنعت شیلات، مشکلاتی برای شنای سال آینده از جمله مسمومیت، انواع بیماری های ویروسی و شیمیایی در انسان ها به دنبال دارد.
این نماینده مردم درمجلس نهم، با انتقاد از اینکه معادن شن و ماسه ای در کنار رودخانه های منتهی به دریای مازندران ایجادشده است، اظهار داشت: متأسفانه این معادن شن و ماسه علاوه براینکه باعث آسیب به زلالی آب رودخانه ها شده منجر به مشکلاتی برای ماهیان پرورش یافته که باید در رودخانه ها رها شوند تا از این طریق به دریا برسند، شده است.
احمدی، افزود: متأسفانه ورود شیرابه های مختلف و معابر شن و ماسه باعث آسیب به رودخانه و به دنبال آن از بین رفتن ماهیان دریایی شده است که به طور حتم سازمان حفاظت از محیط زیست و مجموعه شیلات کشور که به عنوان متولی اصلی صنعت شیلات است باید در اسرع وقت برای سامان بخشی به این مسئله مهم ورود پیدا کنند.
وی ادامه داد: پرورش ماهی در قفس از جهت درآمدزایی بسیار حائز اهمیت است که در حال حاضر در دو حوزه در غرب استان مازندران پرورش ماهی در قفس انجام می شود که چنانچه بخواهیم بحث ارزآوری از صنعت شیلات را رونق دهیم باید توجه بیشتری به پرورش ماهی در قفس داشته باشیم.
احمدی لاشکی با تأکید بر اینکه پرورش ماهی در قفس یکی ازبهترین منابع برای ارزآوری از صنعت شیلات است،افزود: متأسفانه تا به امروز دولت حمایت جدی از این رویکرد نکرده است به طوری که کشورهای اروپایی سالانه از این صنعت درآمدهای میلیاردی کسب می کنند.
نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس، درباره صادرات و ارزآوری که یکی دیگر از مزایایی پرورش ماهی در قفس های دریایی است، گفت:پرورش ماهی در قفس علاوه بر اینکه ارزآوری بالایی برای کشور به همراه دارد در تولید بیشتر و هزینه های کمتر در مقایسه با دیگر روشهای پرورش از اهمیت خاصی برخوردار است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس،با توجه به اینکه این دو حوزه پرورش ماهی در قفس ارمغانی از سوی استان مازندران برای ملت ایران است ،گفت: امیدواریم با هماهنگی دستگاه های ذی ربط از جمله وزارت جهاد کشاورزی، سازمان بنادر و دریانوردی ،شهرداری های استان حمایتی از این صنعت برای تقویت سرمایه در حال گردش صورت گیرد

دیدگاه خود را بیان کنید