گرانی نهاده‌ها؛ اساسی‌ترین مشکل آبزی‌پروری‌ در خراسان شمالی

یک‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

گرانی نهاده‌ها؛ اساسی‌ترین مشکل آبزی‌پروری‌ در خراسان شمالی
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: گرانی نهاده‌ها مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکل آبزی‌پروری در این استان است.
محمد محمدزاده با اشاره به اینکه پایین بودن قیمت ماهی از دیگر مشکلات آبزی پروران در این استان است‌، افزود: از سوی دیگر محدودیت منابع آبی سبب کاهش رغبت کشاورزان و بویژه علاقه مندان آبزی‌پروری برای ورود به این عرصه شده است
وی راهکار افزایش سطح کیفی و کمی تولیدات در بخش آبزی پروری را، استفاده از دستگاه‌های پیشرفته دانست، و ادامه داد: در حال حاضر در هر یک لیتر آب حدود 500 کیلوگرم گوشت ماهی تولید می‌شود‌ که در صورت استفاده از دستگاه‌های مکانیزه جدید‌ این میزان تولید، به یک تن گوشت به ازای هر یک لیتر آب خواهد رسید.

وی با اشاره به افت میزان آب سدهای استان اظهار کرد: استخرهایی که در پایاب سدها قرار گرفته‌اند، کاملا خشک شده‌اند‌ و مصارف آب بیشتر در بخش کشاورزی قرار گرفته است.

محمد زاده بیان کرد: خشکسالی‌های اخیر سبب شده تا میزان تولید محصول در استخرهایی که در پایاب قرار گرفته‌اند تا 50 درصد کاهش یابد، ‌همچنین مقدار تولید در استخرهایی که از منابع آبی همانند چاه استفاده می‌کنند، بین 20 تا 25 درصد کاهش یافته است.

وی توضیح داد: در حال حاضر در استان 73 واحد پرورش ماهی وجود دارد‌ که از این تعداد‌ 53 استخر سردآبی، 16 استخر گرم آبی‌ و چهار واحد زینتی است.

این مقام مسئول ادامه داد: در مجموع حدود هزار و 80 تن ماهی سردآبی، 130 تن ماهی گرم آبی‌ و 500 هزار قطعه ماهیان زینتی در خراسان شمالی تولید می‌شود.

محمدزاده گفت: در حال حاضر 920 هزار قطعه بچه ماهی رها سازی شده است.

وی با بیان اینکه استان صادرات ماهی به خارج از کشور را ندارد‌ و بازار فروش تولیدات، خود استان و خراسان رضوی است، گفت: در حال حاضر این تعداد واحدها‌ برای 131 نفر به طور مستقیم و برای 197 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی کرده است.

محمد زاده ادامه داد: در حال حاضر با توجه به افزایش هزینه‌ها، به خصوص افزایش هزینه برق شاهد افزایش پنج درصدی قیمت گوشت ماهی بوده‌ایم.

وی همچنین از افزایش تعداد واحدهای پرورش ماهی در استان خبر داد‌ و بیان کرد: هفت واحد آبزی‌پروری دیگر به تعداد واحدهای موجود در استان افزوده خواهد شد که از این تعداد دو واحد آن صددرصد تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

محمد زاده توضیح داد: تولید زمانی افزایش خواهد یافت که تقاضا بیشتر باشد و تقاضا نیز زمانی افزایش خواهد یافت که مصرف بالا باشد، متاسفانه استفاده از ماهی در جامعه ما فرهنگ سازی نشده‌ است.

وی با بیان این که‌ سرانه مصرف ماهی در استان به خصوص در بجنورد بسیار پایین است، ادامه داد: در حال حاضر سرانه مصرف ماهی در استان 6.2 کیلوگرم است‌ و این در حالیست که میانگین کشوری 10 کیلوگرم و میزان مصرف ماهی در جهان 18 کیلوگرم است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر بحث بیمه آبزی پروران گفت: در حال حاضر استقبال کمتری از بخش بیمه شده‌ و در حال حاضر دو واحد بیمه شده در استان داریم
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید