روسیه فرصت طلایی برای صادر کنندگان ایرانی فراهم کرده است

جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۳ بازدید

روسیه فرصت طلایی برای صادر کنندگان ایرانی فراهم کرده است
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه گفت: دولت روسیه فرصت طلایی را برای صادرکنندگان مواد غذایی، لبنی، گوشتی و آبزیان ایران فراهم کرده است.
مهدی سنایی در حاشیه همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری استان همدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صادرکنندگان ایرانی باید از این ظرفیت ایجاد شده استفاده لازم را ببرند چرا که روسیه در مجموع 40 میلیارد دلار در سال میوه و تره بار و محصولات لبنی وارد می کند.
وی اضافه کرد: بخش قابل توجهی از محصولات لبنی و میوه و تره بار روسیه از آمریکا، اروپا، استرالیا و کانادا تامین و به این کشور وارد می شد اما اکنون با ممنوعیت هایی از سوی مقامات روس نسبت به تحریم کنندگان این کشور مواجه شده و تصمیم گیرندگان دولت این کشور تمایل خود را برای افزایش صادرات از ایران به صورت رسمی اعلام کرده اند.
سنایی بیان داشت: در راستای تمایلات اعلام شده ، طی ماه های اخیر ملاقات های متعدد با حضور وزیر کشاورزی، بازرگانان ایرانی و شرکت های بزرگ تولید مواد لبنی در این کشور داشته ایم.

وی با اشاره به این که فرصتی برای افزایش صادرات میوه و تره بار از ایران به روسیه ایجاد شده است، گفت: استان ها از این ظرفیت استفاده کنند و تولید کنندگان و صادرکنندگان اصلی کشور در عرصه محصولات لبنی، میوه و تره بار، مواد غذایی، آبزیان و تولید مرغ استفاده کنند چرا که اکنون فرصت مطلوبی در روسیه پدید آمده و سفارتخانه ایران نیز همکاری و مکاتبات لازم را انجام خواهد داد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه در خصوص حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور اظهار کرد: حجم مبادلات اقتصادی ایران و روسیه در پایان سال میلادی استخراج می شود اما به صورت کلی تا سال 1390 مبادلات دو کشور به بالای چهار میلیارد دلار رسیده بود که بر اثر تحریم ها و مشکلاتی که پیش آمد به کمتر از نصف کاهش یافت.

وی تصریح کرد: البته از سال قبل با روی کار آمدن دولت جدید و تغییراتی که در عرصه سیاست خارجی صورت گرفت و زمینه همکاری بیشتر با کشور روسیه، روند نزولی متوقف شده و امیدوار هستیم طی شش ماه آینده که حجم مبادلات استخراج می شود، شاهد رشد این مبادلات باشیم.

وی افزود: هفته قبل یادداشت تفاهم همکاری های صلح آمیز هسته ای و همچنین قرارداد نیروگاه شماره دو و سه بوشهر منعقد شد که ارزش اقتصادی قابل توجهی دارد و اجرای این پروژه ها حجم مبادلات بین دو کشور را متحول خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: تفاهم نامه میان ایران و روسیه، اراده دو کشور را برای تولید سوخت در آینده ایران را نشان می دهد و دو کشورهمکاری مشترک برای تولید سوخت در ایران دارند.

همایش دوروزه بین المللی سرمایه گذاری با حضور 500 میهمان و سرمایه گذار داخلی و خارجی در همدان برگزار شد و امروز پنجشنبه به پایان رسید.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید