پیش‌نویس صدور مجوز پرورش ماهی در استخرهای گلخانه‌ای تهیه شد

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۹۴ بازدید

پیش‌نویس صدور مجوز پرورش ماهی در استخرهای گلخانه‌ای تهیه شد
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از تهیه پیش نویس صدور مجوز پرورش ماهیان گرمابی در استخرهای موجود در گلخانه‌ها خبر داد
حسن اکبری در اراک اظهار داشت: بهره‌وری در منابع آبی مورد استفاده در بخش کشاورزی از طریق انجام فعالیت پرورش آبزیان یکی از هدف‌های اصلی شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان است.
وی تصریح کرد: در استان مرکزی به منظور آبیاری اراضی کشاورزی و محصولات گلخانه‌ها، استخرهای ذخیره بی‌شماری وجود دارد که در صورتی که بتوان از آنها برای انجام فعالیت آبزی پروری استفاده کرد، علاوه بر کمک به اقتصادی کردن فعالیت‌های بخش کشاورزی و گلخانه‌ای می‌توان استفاده بهینه‌ای را از این نوع سازه‌ها و منابع آبی مورد استفاده در بخش کشاورزی محقق کرد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: در بحث گلخانه‌ها در حال حاضر حدود 900 واحد گلخانه‌ای در سطح استان وجود دارد که هر کدام دارای استخر ذخیره آب از 150 متر مکعب تا 500 متر مکعب می‌باشند.

اکبری سطح آب این استخرها را حدود 73 هزار متر مربع بیان کرد و گفت: در صورتی که پیش نویس صدور مجوز پرورش کپور ماهیان در استخرهای موجود در گلخانه‌ها توسط سازمان شیلات ایران نهایی و توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ابلاغ شود در استان مرکزی در این نوع استخرها می‌توان هر ساله حدود 750 تن انواع ماهی گرمابی تولید کرد.

اکبری با اشاره به اینکه حدود 700 واحد دیگر گلخانه‌ای نیز وجود دارد که استخر مجزا ندارند ادامه داد: در سال جاری در استخرهای ذخیره آب کشاورزی حدود 440 هزار قطعه انواع بچه ماهی کپور رها سازی شده که این میزان نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل تقریباً دو برابر و 94 درصد رشد داشته است.

وی پیش‌بینی میزان تولید کپور ماهیان را بر اساس رها سازی انجام شده حدود 400 تن اعلام کرد و اظهار داشت: در پیش نویس تهیه شده امکان پرورش ماهی کپور در استخرهای گلخانه‌ای که در شبانه‌روز حداقل حدود 40 متر مکعب آب دارند فراهم شده و این امید وجود دارد تا با تصویب در سازمان شیلات ایران اقدام بسیار مهمی در راستای ایجاد افزایش تولید در واحد سطح محصولات گلخانه‌ای با استفاده از پساب خروجی این استخرها و همچنین تولید محصولات سالم به دلیل کاهش مصرف کود شیمیایی در گلخانه در کنار موضوع تولید گوشت ماهی نیز فراهم شود.
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید