چابهار تنها منطقه در ایران با امكان تولید دو بار میگو در سال است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

مدیركل اداره شیلات چابهار گفت: منطقه 'گواتر' در این شهرستان ساحلی به دلیل اقلیم مناسب تنها نقطه در ایران است كه قابلیت پرورش دوبار میگو در سال را دارد

سندگل' روز چهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: شهرستان چابهار در نزدیكی خط استوا از اعتدال آب هوایی در تمام طول سال برخوردار است و به دلیل تغییرات كم دما، ارتباط با آبهای آزاد و كیفیت بالای آب 'بهشت آبزی پروری كشور' است.

وی اظهار داشت: هم اینك 42 هزار هكتار زمین مستعد پرورش میگو در شهرستان چابهار شناسایی شده كه بیش از چها هزار هكتار آن در سایت گواتر فعال است.

او با بیان اینكه سه هزار نفر بطور مستقیم و شش هزار نفر غیرمستقیم در صنعت پرورش میگو در سیستان و بلوچستان فعالیت دارند گفت: با این حال تاكنون فقط 10 درصد ظرفیت آبزی پروری استان فعال شده است.

مدیركل اداره شیلات چابهار افزود: بخش خصوصی می تواند از این خلاء كه مزیت خوبی محسوب می شود استفاده كند زیرا علاوه بر بازگشت سریع سرمایه، ارزش افزوده بالایی دارد.

سندگل ادامه داد: دولت نیز با ارائه تسهیلات مناسب از جمله برخی معافیتها و پرداخت وامهای كم بهره و بلندمدت حمایت خوبی از صنعت شیلات به عمل می آورد.

وی اظهار داشت: میگوی تولیدی در چابهار از كیفیت بالایی نیز برخوردار است و بیش از 70 درصد آن به كشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر می شود.

مدیركل شیلات چابهار با بیان اینكه این بندر علاوه بر داشتن 300 كیلومتر نوار ساحلی با دریای عمان، به آبهای آزاد جهان نیز دسترسی دارد گفت: وجود هفت هزار و 800 منبع آبی شیرین منطقه نیز فرصت مناسبی را برای رونق صنعت صید و صیادی فراهم كرده است.

وی همچنین گفت: افزون بر 80 در صد ماهیان تون كشور در بندر كنارك واقع در 60 كیلومتری چابهار صید می شود

دیدگاه خود را بیان کنید