4.5 میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری در گلستان تولید می شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۵ بازدید

مدیر کل شیلات گلستان: در آستانه ایام الله دهه مبارک فجر و در سال جهاد اقتصادی مرکز خاویاری شهید مرجانی اقدام به تکثیر گونه فیل ماهی کرده است که بر اساس پیشنهاد دفتر باز سازی، این مرکز موظف به تولید 15 میلیون قطعه لارو و چهار میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی در سطح استان است

خبرنگار مهر، علی اکبر پاسندی پیش از ظهر دوشنبه در بازدید از مرکز خاویاری شهید مرجانی افزود: استان گلستان به دلیل شرایط جغرافیایی و وجود کارشناسان مجرب شیلاتی بیشترین میزان تولید و تکثیر بچه ماهیان خاویاری را داراست.

مدیر کل شیلات گلستان گفت: مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری شهید مرجانی در45 کیلومتری شمال شرقی گرگان و در23 کیلومتری امتداد جاده آق قلا ـ گنبد به مساحت 250 هکتار مابین روستای اوچ تپه وچین سبیلی واقع شده است احداث این مرکز توسط جهاد سازندگی اسبق و جهاد کشاورزی فعلی درسال 1367به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه گونه های ماهیان فیل ماهی، قره برون، شیب، چالباش، ازون برون در دو مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری شهید مرجانی و سد وشمگیر تکثیر و پرورش داده می شود افزود: در سال گذشته از بین چهار میلیون و 500 هزار قطعه انواع لارو بچه ماهیان خاویاری تولید شده، حدود یک مییلیون و 950 هزار قطعه بچه ماهی در دریا رهاسازی و حدود 30 هزار قطعه بچه ماهی خاویاری با وزن 50 گرم جهت پرورش به سایر استانهای ارسال شد.

وی افزود: ماهیان خاویاری جزو گونه های رودکوچ بوده و برای تکثیر به آب شیرین نیاز دارند، اما متاسفانه بیشتر رودخانه های حاشیه دریای خزر در ایران و کشورهای ساحلی دیگر در این دریا با مشکل مواجه است.

پاسندی افزود: تکثیر و بازسازی ذخایر این گونه ها مشروط به تکثیر مصنوعی بوده و با توجه به این مهم عمده ذخایری که در حال حاضر در دریا وجود دارد، حاصل تکثیر و پرورش مصنوعی این گونه ها است.

وی در پایان افزود: جمهوری اسلامی ایران در امر بازسازی ماهیان خاویاری در دریای خزر نقش ارزنده ای ایفا می کند

دیدگاه خود را بیان کنید