ماهی سفید بالاترین تقاضای بازار است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

عضو باشگاه پژهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر گفت: ماهی سفید در بازار تقاضای بالایی دارد و مطلوب‌ترین و پر فروش‌ترین ماهی دریایی است.

خبرگزاری فارس از بندر انزلی، مهرداد علی‌اصغری پیش از ظهر امروز در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری این شهرستان به اهمیت اقتصادی ماهی سفید دریای خزر و راهکارهای محافظت از آن اشاره کرد و اظهار داشت: ماهیان استخوانی دریای خزر از جمله منابع ارزشمند ملی و منطقه‌ای هستند که از لحاظ بوم‌شناسی، زیست‌شناسی و اقتصادی اهمیت دارند.

وی بر جایگاه ویژه ماهی سفید تاکید کرد و افزود: ماهی سفید بیشترین مقدار صید ماهیان استخوانی در مازندران را به خود اختصاص داده است.

علی‌اصغری تقاضای ماهی سفید در بازار را بالا دانست و تصریح کرد: ماهی سفید مطلوب‌ترین و پر فروش‌ترین ماهی دریایی است.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر با اشاره به میزان صید ماهی سفید و درآمد حاصل از آن برای صیادان و فروشندگان در سال گذشته، خاطر نشان کرد: در مدت صید شش ماهه از 20 مهر سال 1389 تا 20 فروردین سال جاری، حدود 6 هزار و 290 تن ماهی سفید در استان مازندران صید شده و 85 درصد مجموع صید ماهیان استخوانی را به خود اختصاص داده است.

وی ارزش اقتصادی ماهیان صید شده مذکور را بالغ بر 361 میلیارد و 675 میلیون ریال برآورد کرد و بیان داشت: میانگین قیمت فروش ماهی سفید در مدت مذکور مبلغ 57 هزار و 500 ریال به ازای هر کیلوگرم بود.

علی‌اصغری با بیان اینکه صید ماهی سفید منبع درآمد مهمی برای جامعه صیادی استان مازندران محسوب می‌شود، یادآور شد: حدود 4 هزار و 200 نفر صیاد در 55 شرکت تعاونی صیادی پره فعالیت می‌کنند.

وی افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی و بهره‌برداری گسترده از ذخایر را زمینه‌ساز کاهش جمعیت ماهی سفید عنوان کرد و اذعان داشت: اعمال محدودیت زمان صید و تکثیر مصنوعی ماهی سفید به حفظ ذخایر این گونه کمک می‌کند.

کارشناس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر نیز در این جلسه با اشاره به شناسایی برخی از انگل‌های شگ ماهی در حوضه جنوبی دریای خزر گفت: تعداد 10 قطعه شگ ماهی به صورت تصادفی از پره‌ای در غرب مازندران صید شده و به آزمایشگاه انگل‌شناسی خیرود منتقل شد.

فرهاد عقلمندی افزود: ماهیان زیست‌سنجی شده و اندام‌های مختلف آنها از نظر آلودگی انگلی با استفاده از میکروسکوپ و استریو میکروسکوپ مطالعه دقیق شدند.

وی، بیشترین شدت آلودگی را مربوط به مونوژن مازوکریس آلوزا عنوان کرد و بیان داشت: کمترین شدت آلودگی مربوط به انگل روده‌ای مونوکوتیل بود.

دیدگاه خود را بیان کنید