انتقال بخشي از مرجان‌هاي دريايي بندر چابهار

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۰ بازدید

جام جم آنلاين: رييس مركز تحقيقات شيلاتي آبهاي دور چابهار گفت: تاكنون 15 هزار قطعه مرجان دريايي شامل 80 درصد اين آبزيها بخاطر توسعه اسكله شهيد بهشتي به سايت جديد واقع در پايين دست هتل ليپار در بندر چابهار منتقل شده‌اند

دكتر دانيال اژدري روز سه شنبه به ايرنا افزود: 200 تا 300 هزار قطعه مرجان در محل احداث اسكله شهيد بهشتي چابهار در گستره‌اي به وسعت پنج هكتار وجود دارد كه بر اساس قرارداد منعقده بايد 18 هزار قطعه از آنها به مكان جديد منتقل شود.

وي با انتقاد از عدم تامين اعتبار مورد نياز براي جا به جايي مرجانها گفت: در صورت تامين اعتبار ظرف مدت يك هفته ديگر كار جا به جايي مرجانها به پايان مي‌رسد.

او اظهارداشت: براي انتقال مرجانها به سايت جديد كه به تاييد دستگاه نظارت و اداره كل حفاظت محيط زيست سيستان وبلوچستان نيز رسيده 12 ميليارد و 450 ميليون ريال هزينه پيش بيني شده اما تاكنون چهار ميليارد ريال آن پرداخت شده است.

رييس مركز تحقيقات شيلاتي آبهاي دور چابهار همچنين گفت: كار انتقال مرجانها كه از خانواده‌هاي 'آگروپورا، بشقابي، سنگي و مغزي' هستند با هماهنگي كليه نيروهاي متخصص از آبان ماه امسال آغاز شده است.

اژدري افزود: روش ابداعي انتقال انبوه مرجانها در چابهار با استفاده از سبد فلزي كه به تاييد كارشناسان خارجي رسيده، براي نخستين بار درجهان با موفقيت در حال اجرا است.

وي گفت: ايران پس از استراليا و آمريكا سومين كشور جهان به لحاظ داشتن فناوري انتقال انبوه مرجانها است.

او اضافه كرد: در اين روش غواصان مرجانها را به آرامي و بدون وارد آمدن استرس از كف دريا جدا كرده و با قراردادن آنها در سبد فلزي شناور در زير آب به قايقها منتقل مي‌كنند.

وي ادامه داد: اين قايقها سبدهاي شناور را با سرعت دو گره دريايي(دو مايل دريايي) به محل جديد كه به صورت مصنوعي ساخته شده است منتقل كرده و با چسب مخصوص در زير آب مي‌چسبانند.

او گفت: مرجانها به سبب اين‌كه بيش از 30 هزار گونه آبزي را در خود پناه مي‌دهند نقش حايز اهميتي در اكوسيستم درياها دارند زيرا محل مناسبي براي زادآوري و توليد موادغذايي آبزيان هستند

دیدگاه خود را بیان کنید