کمی آب رودخانه‏های گلستان مانعی برای تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری

دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۱۲۳ بازدید

کمی آب رودخانه‏های گلستان مانعی برای تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری
مدیر کل شیلات استان گلستان گفت: کمی آب رودخانه‏های استان مانعی برای انجام تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری است
نقل از روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان، علی‏اکبر پاسندی با بیان اینکه پیش‏بینی می‏شود، امسال بیش از یک میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری در دریا رهاسازی شود، اظهار داشت: ماهیان خاویاری جزء سرمایه ملی محسوب می‌شوند و حفظ این گونه ارزشمند از وظایف حاکمیتی ماست.
به گفته وی، ماهیان خاویاری رودکوچ هستند و برای بقاء و زاد و ولد از دریا به سمت رودخانه‌های استان مهاجرت می‌کنند و مهاجرت این گونه از ماهیان از اسفند ماه شروع شده و تا خرداد ماه به طور طبیعی تکثیر یافته و دوباره به سمت دریا مهاجرت می‏کنند.
پاسندی کمی آب رودخانه‏های استان را مانعی برای انجام تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری عنوان کرد و افزود: آلودگی رودخانه‏ها، حضور افراد غیرمسئول و صید بی‏رویه ماهیان خاویاری توسط صیادان غیرمجاز موجب شده تکثیر طبیعی این گونه از ماهیان با مشکل مواجه شود.
وی تصریح کرد: شیلات ایران به منظور احیای دریای خزر و با احداث مراکز تکثیر نسبت به انتقال مولد از دریا و انجام عملیات تکثیر مصنوعی اقدام کرده است.
مدیرکل شیلات گلستان خاطرنشان کرد: تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری در استان با هدف بازسازی ذخایر دریا و حفظ این گونه از ماهیان دریایی در مرکز تکثیر و پرورش شهید مرجانی انجام می‏شود.
وی گفت: در حال حاضر به علت کاهش شدید ذخایر این گونه از ماهیان پنج کشور حاشیه دریای خزر از صید تجاری این ماهی ممنوع شده و فقط می‏توانند صید حفاظتی انجام دهند.
صالحی میر مسئول مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری شهید مرجانی با بیان اینکه در سال جاری تعداد 126 مولد وارد کارگاه شهید مرجانی شده است، تصریح کرد: از این مولدین به مقدار 140 کیلوگرم تخم استحصال شده و پیش‏بینی می‏شود، امسال بیش از یک میلیون قطعه بچه ماهی در دریا رهاسازی شود.
وی افزود: انواع بچه ماهیان خاویاری تولید شده در این مرکز بعد از اینکه به وزن سه الی پنج گرم برسد برای رهاسازی به دریا منتقل می‏شود و در رودخانه‏های منتهی به دریای خزر به خصوص رودخانه گرگانرود رهاسازی می‏شود
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید