سهم ایران از آلودگی خزر پنج درصد است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۳ بازدید

سیدعلی آقازاده‌دافساری در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، درباره علت‌های شهرت دریاچه خزر از گذشته، گفت: وجود میزان چشمگیری آب شیرین، وجود منابع نفتی متعدد، میزان بالای زیست آبزیان از مهم‌ترین علت‌های شهرت این دریاچه است

نماینده مردم رشت در مجلس، سهم ایران در آلودگی دریاچه خزر را حدود پنج درصد اعلام کرد و از مسئولان کشور به‌ویژه دولت خواست تا هر چه سریع‌تر راه‌حلی بین‌المللی برای کاهش میزان آلودگی این دریاچه پیدا کنند.

سیدعلی آقازاده‌دافساری درباره علت‌های شهرت دریاچه خزر از گذشته، گفت: وجود میزان چشمگیری آب شیرین، وجود منابع نفتی متعدد، میزان بالای زیست آبزیان از مهم‌ترین علت‌های شهرت این دریاچه است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که دریاچه خزر بزرگ‌ترین دریاچه جهان است، افزود: این دریاچه به علت‌های مختلف از گذشته در تمام جهان شناخته شده بود.

وی با بیان این که میزان ظرفیت دریاچه خزر از نظر انتقال مواد آلاینده به حد بحران رسیده است، افزود: این دریاچه به‌علت منابع نفتی سرشار و استخراج این منابع همیشه دچار آلودگی‌های نفتی و زیست محیطی شده است.

این نماینده ادامه داد: دریاچه خزر از نظر ظرفیت بسیار محدود است، این در حالی است که پیرامون این دریاچه پنج کشور وجود دارد.

این نماینده مجلس هشتم، با بیان این که آلودگی‌های دریاچه خزر برای همه کسانی که با این دریاچه در ارتباط هستند خطرناک است، افزود: آلودگی‌ این دریاچه به همه آبزیان از جمله ماهی‌های خاویاری، پرندگان و از همه مهم‌تر برای انسان‌ها به‌علت استفاده خوراکی از ماهیان بسیار خطرناک است.

وی با بیان این‌ که سهم ایران از آلودگی دریاچه خزر حدود پنج درصد است، گفت: کشورهای حاشیه دریاچه خزر به‌ویژه کشور‌های روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان حدود ۹۵ درصد آلودگی‌های این دریاچه را تولید می‌کنند.

دولت باید فورا راهکار بین‌المللی کاهش آلودگی خزر پیدا کند

نماینده مردم رشت در مجلس درباره خطر جدید که دریاچه خزر را تهدید می‌کند، بیان کرد: به‌تازگی کشور‌های حاشیه دریاچه خزر مثل ترکمنستان و قزاقستان اقدام به ترانزیت کالا با کشتی از طریق دریاچه خزر کرده‌اند که این باعث افزایش آلودگی دریاچه می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، تأکید کرد: مسئولان کشور به‌ویژه دولت باید هر چه سریع‌تر راه‌حلی بین‌المللی برای کاهش میزان آلودگی دریاچه خزر پیدا کنند.

دریاچه خزر، با وسعت حدود ۴۳۶ هزار کیلومترمربع، ۱۲۰۰ کیلومتر طول و ۲۲۰ تا ۵۵۰ کیلومتر پهنا دارد و حجم آب آن افزون بر ۷۷ هزار کیلومترمکعب است.

بیش از دو سوم حجم آب دریاچه خزر در بخش جنوبی و نزدیک به یک سوم از آب آن در بخش مرکزی و تنها حدود یک دهم درصد به بخش شمالی تعلق دارد

دیدگاه خود را بیان کنید