شیوع بیماری چالش اصلی توسعه آبزی‌پروری است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۸ بازدید

کارشناس بخش بهداشت و بیماری‌های آبزیان موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: شیوع بیماری‌ها از چالش‌های اصلی توسعه آبزی‌پروری در جهان و ایران است

خبرگزاری فارس از بندر انزلی، عیسی شریف‌پور صبح امروز در جمع محققان و پژوهشگران آبزی‌پروری به نقش تحقیقات بهداشت و بیماری‌های آبزیان در آبزی‌پروری پایدار اشاره کرد و اظهار داشت: تامین امنیت غذایی یکی از سرفصل‌های مهم کشاورزی و زیربخش شیلات کشور محسوب می‌شود.
وی رسالت مجموعه تحقیقات را در هدایت و ارائه دستورالعمل‌های راهبردی بر مبنای نگاه محصولی مضاعف عنوان کرد و افزود: شیوع بیماری‌ها از چالش‌های اصلی توسعه آبزی‌پروری در جهان و ایران است.
شریف‌پور شیوع بیماری در آبزیان را سبب تحمیل خسارت فراوان به پرورش دهندگان و بروز مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به‌ویژه در مناطق محروم دانست.
کارشناس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به عملکرد و برنامه‌های تحقیقاتی بهداشت و بیماری‌های آبزیان در برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: واقعیت‌ها و معضلات تولیدکنندگان آبزیان پرورشی و مشکلات موجود در عرصه منابع آب‌های دریایی و داخلی منطبق با برنامه‌های راهبردی محصولی شیلات و آبزیان کشور با توجه به نیازهای بخش‌های اجرایی طراحی و تدوین شده است.
وی توسعه تحقیقات و بهبود شرایط بهداشتی در مراکز تکثیر و پرورش آبزیان را از سرفصل‌های مهم کاری ذکر کرد و اذعان داشت: ارتقای فعالیت سیستم ایمنی ماهی و میگو، مطالعه و ارزیابی روش‌های نوین تشخیص بیماری‌ها، امکان‌سنجی تولید ماهیان و میگوهای SPR و SPF، بررسی اپیدمیولوژیک و مطالعه بیماری‌های غیر عفونی در آبزیان پرورشی کشور از دیگر سرفصل‌های مهم کاری به شمار می‌رود.

*
بهره‌گیری از ماتریس در برنامه‌ریزی نظام سلامت آبزیان کشور
عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات شیلات ایران نیز در این جلسه به بهره‌گیری از ماتریس در طراحی و برنامه‌ریزی نظام سلامت آبزیان در آبزی‌پروری کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی در برنامه‌های توسعه آبزی‌پروری کشور عدم توجه به زیرساخت‌های بنیادی در مقوله سلامت آبزیان در سال‌های اخیر بوده است.
سیدجلیل ذریه زهرا افزود: علیرغم سرمایه‌گذاری‌های کلان و رشد و توسعه در زمینه‌های مختلف آبزی‌پروری با بروز بیماری‌های نوظهور اپی- زئوتیک در کشور شاهد وقوع تلفات گسترده، خسارت‌های اقتصادی و کاهش تولیدات در عرصه‌های مختلف آبزی‌پروری هستیم.
وی بیماری لکه سفید در مزارع میگو، استرپتوکوکوزیس در مزارع ماهیان سردآبی و تلفات گسترده در ماهیان امور در مزارع گرم‌آبی کشور را از نمونه‌های بارز این امر برشمرد و تصریح کرد: طراحی و برنامه‌ریزی علمی توسط متولیان امر در مقوله بهداشت و بیماری‌های کشور یکی از راهکارهای موثر در برطرف کردن این معضلات است.
به گفته ذریه زهرا، با استفاده از ماتریس که شیوه جدیدی در مقوله طراحی و برنامه‌ریزی به منظور تحقق اهداف سازمانی است، می‌توان نسبت به برنامه‌ریزی نظام سلامت در آبزی‌پروری کشور اقدام کرد.
عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات شیلات ایران شناسایی نقاط قوت و ضعف و نیز شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها براساس جایگاه و مکانیزم تاثیر عوامل مذکور را از موارد استفاده از ماتریس ذکر کرد و بیان داشت: وجود نیروهای متخصص در مقوله بهداشت و بیماری‌های آبزیان و تعداد مراکز آموزشی و دانشکده‌های دامپزشکی در کشور از نقاط قوت براساس اطلاعات دقیق و روش استاندارد در جدول ماتریس است.
وی کمبود امکانات آزمایشگاهی، نبود مراکز تشخیصی معتبر در کشور و نبود فرهنگ لازم و مصرف خودسرانه دارو را از نقاط ضعف در جدول ماتریس نامید و اذعان داشت: گسترش عوامل بیماری‌زا از طریق نقل و انتقال فرآورده‌های شیلاتی غیرمسئولانه، وقوع بیماری‌های نوپدید و بازپدید آبزیان و همچنین ورود عوامل عفونی اپی‌زئوتیک جدید از طریق واردات گونه‌های جدید غیرمجاز از تهدیدهای سلامت آبزیان در جدول ماتریس است

دیدگاه خود را بیان کنید